Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
nu tänker jag lite utanför boxen
men en sådan lösning kanske (skensystem)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/25209/
men en sådan lösning kanske (skensystem)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/25209/
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Kabelkanaler från typ Jula. Vid poröst putstak skulle man kunna köra med självhäftande. Det ser bra ut om man drar rakt.
Inte läge att plocka ner bara (putsen kam hänga med) så fundera noga var dom ska vara.
Inte läge att plocka ner bara (putsen kam hänga med) så fundera noga var dom ska vara.
Tackar för tipsen!
Kabelkanaler hade varit perfekt, men tyvärr är det mycket "struktur" i taket och jag tror inte att de kommer sitta fast.
Funderar på att fästa kablarna med tre-fyra klickar smältlim.
Kabelkanaler hade varit perfekt, men tyvärr är det mycket "struktur" i taket och jag tror inte att de kommer sitta fast.
Funderar på att fästa kablarna med tre-fyra klickar smältlim.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Smältlim låter klockrent! Bör bli snyggt om man är noggrann.
Smältlim är vad jag vet inte ok för att fästa (starkströms)kablar. Däremot kan du fästa kabelkanalerna med det. Hela arrangemanget är lite på gränsen till en fast installation, vilket troligen också skulle bli snyggare men kräver en elektriker. EKRK eller modern motsvarighet och TKK-klammer ger den nättaste installationen i kombination med utanpåliggande uttag med krok.
Redigerat:
Jag är tveksam till att det är godkänt ens med list som inte är skruvad. Åtminstone måste man skruva Scnneiders OptiLinekanaler om du ska dra annat är svagström i dem. Dock vet jag inte om det är tillverkarens rekommendation (som man ska följa) eller standard.tommib skrev:Smältlim är vad jag vet inte ok för att fästa (starkströms)kablar. Däremot kan du fästa kabelkanalerna med det. Hela arrangemanget är lite på gränsen till en fast installation, vilket troligen också skulle bli snyggare men kräver en elektriker. EKRK eller modern motsvarighet och TKK-klammer ger den nättaste installationen i kombination med utanpåliggande uttag med krok.
Så som TS beskriver taket kommer det garanterat inte hålla med smältlim. Troligtvis inte heller med tejpad eller limmad list. Det borde väl gå att borra, plugga och skruva fast en list?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden