Hej,
någon som kan tipsa mig om vart jag hittar dessa gångjärn till gamla hsb innerdörrar , dörrarna är 35 mm tjocka gabondörrar
Behöver både till en höger o en vänsterhängd dörr, dvs 4 st gångjärn.
Jag har letat på byggnadsvårdsbutiker utan framgång

ihopsatt är gångjärnet 95 mm långt, dvs den delen med hona/hane
den delen man skruvar fast har tre hål för skruvar och är rundad i kanterna o har bredd ca 30 mm och längd ca 85 mm

Behöver också ett slutbleck som på bilden
Hoppas hoppas🙏

• Gammalt dörrgångjärn av metall, måttband visar 9,5 cm. Skruvhål syns, rundade kanter. Slutbleck av metall söks.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn på gammal HSB-innerdörr med måttband som mäter längd, rundade kanter och tre skruvhål syns. Behövs för 35 mm tjock gabondörr.
    Skapa konto
  • Närbild av ett gammalt gångjärn på en hsb innerdörr, med tumstock som visar 35 mm tjocklek. Delen skruvas fast med tre hål och är rundad i kanterna.
    Skapa konto
  • Närbild på dörrkarm med mätsticka som visar måtten för ett dörrslutbleck i en äldre innerdörr. Karmen är vitmålad.
    Skapa konto
  • Närbild av ett dörrkarmsslutbleck med en linjal som visar måtten, letas efter ersättning för gamla HSB-innerdörrar.
    Skapa konto
S
Assa 1222-85 eller 1228-85 beroende på hur tjockt godset ska vara.

S sinuslinus skrev:
Krikkan Krikkan skrev:
[länk]
Är dessa för små?

[länk]
Byggfabriken verkar också ha ett utbud

Vill du ha gamla skulle jag leta på en återvinnigscentral, i vår kommun finns iaf ett rum för grejer som kan användas mer
tack för tips! tror vi ska ha återvinningsställe nånstans! jag vet inte riktigt hur buikerna mäter, det verkar vara olika..

S sinuslinus skrev:
tack🙏 vet du om de mäter delen man skruvar fast eller hona/hane som blir lite längre

S
De där gångjärnen har samma mått som dina. 85 mm
Det som skiljer är hur tjockt godset är. 2,1 eller 2,7 mm. Det kan du mäta med skjutmått.

S sinuslinus skrev:
De där gångjärnen har samma mått som dina. 85 mm
Det som skiljer är hur tjockt godset är. 2,1 eller 2,7 mm. Det kan du mäta med skjutmått.
Hej okej tack så bra då ska jag beställa dom🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.