Bygger musiklokaler. Är i tankarna att bygga ett nytt musikhus och vill bygga bättre och smartare ljudisolering.

I dagsläget bygger vi rum i rum. Väggarna består av 3 lager gips, reglar, isolering och luftspalt. Se bild.

Ljudisolerad väggkonstruktion med tre lager gips, synliga träreglar, isolering och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter väl som en bra början, även om jag hade valt stålreglar för att de vibrerar mindre.

Du behöver tänka på stomljud, dvs hur ljuden fortplantar sig i byggnadens stomme. Ska du t ex spela in mycket trummor eller ordna moshpit för sumobrottare, kan det vara läge att försöka dämpa golvet t ex med gummibussningar under reglarna.

Sen är det viktigt att det blir tätt överallt. Minsta glipa släpper ut/in ljud rejält. Fast då blir det problem med ventilationen, så där behövs någon begåvad lösning.
 
  • Gilla
platon1980
  • Laddar…
Vad är det du undrar över? Principen du bygger på är rätt.
 
Har inte hört någon "smartare" lösning än rum i rum.

Är det några problem med aktuellt lösning?
 
Principen för att bygga ett ljudisolerat rum bygger på det förfarande som bilder visar, dvs frikopplade skiljeväggar. Ljudisolationen (Rw) förbättras när A: luftspalten ökas och när B: massan i skivmaterialet ökar. Uppförs konstruktionen med plåtregler förbättras isolationen ytterligare en aning som @ricebridge skriver pga av flexet i reglarna.

Om endast skiljeväggar och tak byggs frikopplade från det yttre skalet är konstruktionen semiflytande. För att förbättra ljudisolationen ytterligare behöver rummet byggas helt flytande, dvs ett inre skal som är mekaniskt frikopplat från det yttre skalet.
Rummet byggs då på avvibrerande sylomerkuddar. Antal och placering av dessa behöver beräknas så att kuddarna kan jobba inom sitt dynamiska område. Kan liknas med att pumpa ett cyckeldäck lagom hårt. Utmed väggar placeras kuddarna tätare för att kunna ta linjelasten där tex.

Man kan säga att ljudisolationen inte blir starkare än konstruktionens svagaste länk. Vanliga fallgropar är:
• genomföringar
• dörrar
• ventilation
• slarvig/felaktig gipsning och fogning

En vanlig konstruktion för ljudstudio (kontroll- eller liverum) byggs på sylomerkuddar, 3 lag gips på 95 plåtregel och 30 mm spalt mellan utläggen. Facken isoleras med stenull som ej får packas och ej vidröra motstående isolering. Golv 2 lag Ceminwood med dämplim emellan alternativt 4 lag golvgips på K-plyfa. Tak 3 lag gips med integrerade ljudfällor för vent i reglefacken. Dörrar 2 st 38 dB.

Beroende på hur byggnadens konstruktion ser ut som rummet ska uppföras i kan exemplet ovan behöva revideras och en isolationsmätning kan även behöva göras.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mikael_Swe och 1 till
  • Laddar…
.....men dett är ju en sak att omgivningen slipper höra musiken och en annan sak att musiken låter rätt i rummet. Det senare känns rätt viktigt också....
 
Det löser man väl helt och hållet på insidan av denna vägg. Med utvalda reflexer och absorbenter beroende på önskad möblering.
 
Det beror ju på. Man vill ha väggarna på rätt ställe......så detta gör man innan man börjar såga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.