1 524 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Söker 1.5mm2 "MK" med silikonhölje
Behöver silikonklädda ledare till min vattenberedare. Efter lite läckage + några års värme på ena sidan och glappkontakt på andra så ha ledarna korroderat och blivit styva ett par centimeter i ändarna. Tyvärr så blir det för kort om jag klipper tills det är fräscht igen sååå... jag behöver lite nytt.
Någon som har koll på var jag kan köpa sådant?
Någon som har koll på var jag kan köpa sådant?
Välkommen till forumet.
elbutik.se är ofta ett bra ställe att leta på. Här är ett exempel.
https://www.elbutik.se/category.html?category_id=2108
Det finns sannolikt fler butiker som saluför dylikt och du kan säkert hitta enkelledare också. Här är ett exempel på en tillverkare https://www.lidalco.se/produkt/n2gfaf/
elbutik.se är ofta ett bra ställe att leta på. Här är ett exempel.
https://www.elbutik.se/category.html?category_id=2108
Det finns sannolikt fler butiker som saluför dylikt och du kan säkert hitta enkelledare också. Här är ett exempel på en tillverkare https://www.lidalco.se/produkt/n2gfaf/
Tackar tackar!
Som det ser ut just nu så är det enskilda ledare i ett skyddshölje och jag tänkte nog försöka hålla det så original som möjligt.
Men hittar jag inga enskilda så får det väl bli en hel kabel.
Jag har hittat 2.5mm2 på Kjell
https://www.kjell.com/se/produkter/...kablar-till-rc/mjuk-silikonkabel-25-mm-p67316
Jag har fått för mig att beteckningen är SIF, kan det stämma?
Som det ser ut just nu så är det enskilda ledare i ett skyddshölje och jag tänkte nog försöka hålla det så original som möjligt.
Men hittar jag inga enskilda så får det väl bli en hel kabel.
Jag har hittat 2.5mm2 på Kjell
https://www.kjell.com/se/produkter/...kablar-till-rc/mjuk-silikonkabel-25-mm-p67316
Jag har fått för mig att beteckningen är SIF, kan det stämma?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den från Kjell är troligen inte klassad för 230 V.
Elbutik hat t.ex SIHF: https://www.elbutik.se/product.html/silikonkabel-sihf
Den kabeln bör överträffa andra lösningar med enkelisolerade ledare och skyddsslang.
Sök annars på kablar med S i beteckningen, t.ex H05S.
Jag är dock frågande till behovet av detta. Låter mer som att VVBn är olämpligt konstruerad om den ställer sådana krav på internkablaget.
Elbutik hat t.ex SIHF: https://www.elbutik.se/product.html/silikonkabel-sihf
Den kabeln bör överträffa andra lösningar med enkelisolerade ledare och skyddsslang.
Sök annars på kablar med S i beteckningen, t.ex H05S.
Jag är dock frågande till behovet av detta. Låter mer som att VVBn är olämpligt konstruerad om den ställer sådana krav på internkablaget.
Min beredare är en Metro Therm och de har värmeelementet istoppat ganska löst underifrån in i vad de kallar skyddstub, det hänger kvar mha. ett plåtbleck.
Den ände på elementet som sticker ut är en porslinsklump med två utvändigt gängade terminaler på. Detta täcks av en kåpa/kopp och jag antar att det kan bli något förhöjda temperaturer där innanför.
Den ände på elementet som sticker ut är en porslinsklump med två utvändigt gängade terminaler på. Detta täcks av en kåpa/kopp och jag antar att det kan bli något förhöjda temperaturer där innanför.
Du behöver ingen silikonkabel. att det har blivit varmt är för att stickisarna har gett sig lite och en liten dålig kontakt blivit till. Värmen har gått ut i bef. kabel och isoleringen bränts. Du kan använda vanlig kabel 1,5 mm2 , pressa på nya kontakter, och klämma lite lätt med en tång på dom små överfallen så dom sitter med bättre spänn. Lite lätt att klämma för mycket så dom blir svåra att få på. I original av stickisar ( som ABIKO ) är dom lite dåligt klämda med värme som följd.
Tror detta är något missförstånd från Bos sida, Tråd skapare får rätta mig om jag har fel.J jonaserik skrev:Du behöver ingen silikonkabel. att det har blivit varmt är för att stickisarna har gett sig lite och en liten dålig kontakt blivit till. Värmen har gått ut i bef. kabel och isoleringen bränts. Du kan använda vanlig kabel 1,5 mm2 , pressa på nya kontakter, och klämma lite lätt med en tång på dom små överfallen så dom sitter med bättre spänn. Lite lätt att klämma för mycket så dom blir svåra att få på. I original av stickisar ( som ABIKO ) är dom lite dåligt klämda med värme som följd.
Men isoleringen har nu blivit uppvärmd och spröd och tråd skapare tänker därför använda silikon som ersättning för ledarisoleringen för att slippa dra om kabeln.
Detta är inte hur jag hade löst det hela.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
jag tror du har fel,E El-Löken66 skrev:
TS har själv länkat till 2.5mm2 ledare som han hittat men vill ha mindre kabelarea. Jag tror inte bara han är ute efter isoleringen utan planerar att byta kablaget
Nja helt klart tror jag inte det är.
Mitt problem kommer nog få lösas genom att jag köper SIHF kabeln som länkades ovan.
Men det faktiska problemet med att det är svårt att hitta SIF 1.5mm2 ledare är inte helt löst. Den 2.5mm2 som jag länkade är troligen inte klassad för högspänning som Bo sade.
@jonaserik hur är du säker på att jag inte behöver silikonkabel? Det står ganska tydligt i inkopplingsanvisnignarna att de ledarna som går till elementet är silikon. Att dessa befintliga ledare "grillats" är nog en kombo av fukt, värme från elementet, och extra värme från dålig kontakt efter korrosion. Men om jag petar dit vanlig MK eller FK så gissar jag att bara värmen från elementet kommer signifikant förkorta livstiden på de ledarna
Mitt problem kommer nog få lösas genom att jag köper SIHF kabeln som länkades ovan.
Men det faktiska problemet med att det är svårt att hitta SIF 1.5mm2 ledare är inte helt löst. Den 2.5mm2 som jag länkade är troligen inte klassad för högspänning som Bo sade.
@jonaserik hur är du säker på att jag inte behöver silikonkabel? Det står ganska tydligt i inkopplingsanvisnignarna att de ledarna som går till elementet är silikon. Att dessa befintliga ledare "grillats" är nog en kombo av fukt, värme från elementet, och extra värme från dålig kontakt efter korrosion. Men om jag petar dit vanlig MK eller FK så gissar jag att bara värmen från elementet kommer signifikant förkorta livstiden på de ledarna
Svar nej, det är endast 1 mm2 stel ledning till patronen, så om du tar en 1,5 mm2 så är du hemma, problemet du får är att den slang som dom ligger i är lite tunn och skrynklig, blir svårt att få i 1,5 mm2 samt låsningarna av slangen är lite små för 1,5 mm2 , du kan var utan slang eller ha en större, ingen som grottar under VVB.. VVB drar ca 7 amp i 400 v utförande på båda faserna.
Klicka här för att svara
