27 816 läst ·
106 svar
28k läst
106 svar
Söka vård efter 230V stöt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Fast det stora problemet är ju de som läser checklistorna elektriker har vid händelse som nån slags lag och begär detta vid uppsökande av vård. De begär alla slags undersökningar även om det så bara handlar om lite lättare fräs mellan två fingrar. Finns ingen vård eller läkare i världen som gör alla dessa undersökningar om det redan vid de första frågorna visar att det troligen rörde sig om nåt lättare.
Även om det är svårt att gradera nåt sånt här så kan man inte dra alla "stötar" över en kam och mena på att det här SKA de göra och undersöka.........
Även om det är svårt att gradera nåt sånt här så kan man inte dra alla "stötar" över en kam och mena på att det här SKA de göra och undersöka.........
Synd att det inte går fram hur väl du ån försöker kommentera. I princip ser jag det från sidan som att första meningen räcker i stort.tommib skrev:
Principen som jag försökt säga några gånger nu är rätt enkel. Efter en okomplicerad perifer strömgenomgång, dvs som inte korsar bål eller huvud och där man inte suttit fast, så kan man tänka att "mår jag bra så är det bra". Strömgenomgång som passerar bröstkorg eller huvud samt sådana strömgenomgångar där man suttit fast bör undersökas närmare på lämpligt sätt inom sjukvården.
Bygger på de få men allvarliga olyckor jag känner till under åren i närheten av branschen. Inte i något av fallen kunde man påstå att den drabbade såg sig som "mår bra". Tre fall vid lågspänning och med verkan att man satt fast ena kom loss själv genom att trilla ihop och de andra två fallen fick hjälp av kollegor. Skulle själv se det som troligt att det blivit döden om det inte löst sig som nu i häradet under 10 s och alla tre i princip arm-arm som huvudväg för strömmen. Rejält medtagna vad jag hört och ena var jag själv i området och såg när personen hämtades så ingen tvekan om allvarlighetsgraden om man får de mer rejäla "smällarna".
Vid högre spänning i detta fallet 10 kV har jag också insyn i ett fall som beror på slarv, lättja kombinerat med stor erfarenhet av jobbet. Följden blev höger nederdel arm amputerad efter längre tid att försöka rädda någon funktion i den. Där kommer då de andra aspekterna med nervskador, muskelförtvining, kanske det som nämnts sönderfall av vävnad in plus brännskadorna. Personen och en lärling gjorde jobb på en stolptrafo och första delen helt enligt regelboken elsäkerhetsmässigt. När de kopplat in igen såg man en glömd detalj som behövde rättas och då ville man slippa gå till frånskiljaren ca: 500 m bort. Jobbet gjordes då regelvidrigt med spänning på och klättring på baksidan stolpen sett till trafolådan och med skorna över locket där de sk nedledarna finns. Vid nerklättringen med höger hand hållandes i någon regel slant stolpskon ut och överdel armen nuddade blankledaren för en fas på trafoanslutningen. Mycket kort strömgenomgång pga att han hängde i regeln och direkt föll undan men skadan redan skedd och det blev nedtagning med hjälp efter en ganska lång tid.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Jo, men det spelar ju ingen större roll här. Jag hade i många år två fina ärr efter brännmärken på pekfingret efter att ha pillat på ett ställe jag inte skulle. (För dålig IP-klassning; men det var mitt fel det med) Och i teorin så gick det då ström genom hjärtat, men den var så försumbar i det här fallet att vi helt kan bortse från den i praktiken.Tomtom79 skrev:
Härligt att läsa din text, någon som är kunnig i både medicin och el och som därmed har förmågan att förstå frågan i detalj ur båda synvinklar.
Just skillnaden mellan att få ström genom två sidor av ett finger eller genom hela kroppen är ju enbart en skillnad i ström och spänning. Många har fått för sig att "el går alltid enklaste vägen", som om den inte skulle gå även vägen genom hjärtat bara för att huvuddelen av strömmen går genom fingret.
El går ALLA vägar den kan, sen går olika mycket de olika vägarna beroende på hur motståndet är. Ser man till exemplet med finger så KAN ström även gå in i huden på ena sidan, sprida sig på hela den halvan av kroppen och sen gå genom kroppen till andra halvan av kroppen och till slut ut genom fingret. Visst, det är inte många promille som passerar utanför fingret men det GÅR ström där. Så länge det går att få till en potentialskillnad mellan två punkter i kroppen så kommer det gå en ström.
Det är inte så att strömmar i uA-klassen ger skador som poppar upp som gubben ur lådan vid ett senare tillfälle (i så fall ligger jag illa till, jag lyckades få strömgenomgång hand-till-hand så sent som igår via en DMM). Du känner (med stor sannolikhet) av tillräckligt stora strömmar som gått igenom de påverkade kroppsdelarna för att de skall vara farliga. Det här är inte som att ta för många paracetamoltabletter; när du känner av symptomen så är det för sent. Tvärtom, strömgenomgång är en ganska uppenbar historia; som Tommib och vi andra försöker säga med en dåres envishet; om du mår bra, så är du med allra största sannolikhet bra.
Helt korrekt.lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men det spelar ju ingen större roll här. Jag hade i många år två fina ärr efter brännmärken på pekfingret efter att ha pillat på ett ställe jag inte skulle. (För dålig IP-klassning; men det var mitt fel det med) Och i teorin så gick det då ström genom hjärtat, men den var så försumbar i det här fallet att vi helt kan bortse från den i praktiken.
Det är inte så att strömmar i uA-klassen ger skador som poppar upp som gubben ur lådan vid ett senare tillfälle (i så fall ligger jag illa till, jag lyckades få strömgenomgång hand-till-hand så sent som igår via en DMM). Du känner (med stor sannolikhet) av tillräckligt stora strömmar som gått igenom de påverkade kroppsdelarna för att de skall vara farliga. Det här är inte som att ta för många paracetamoltabletter; när du känner av symptomen så är det för sent. Tvärtom, strömgenomgång är en ganska uppenbar historia; som Tommib och vi andra försöker säga med en dåres envishet; om du mår bra, så är du med allra största sannolikhet bra.
Jag håller inte helt med dig i allt du skriver. Även små strömmar kan vara farliga utan att du känner det så. Vi är alla olika och vad ett hjärta tål kan variera stort från person till person. 30mA är en nivå som inte alla tål ändå. Mår man inte bra efter en strömgenomgång då är det självklart man uppsöker vården, men det kan vara fara även om man inte känner av något. Så har strömmen passerat hjärtat är det ingen tvekan om att det är kontroll på vårdcentral som gäller, oavsett.lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men det spelar ju ingen större roll här. Jag hade i många år två fina ärr efter brännmärken på pekfingret efter att ha pillat på ett ställe jag inte skulle. (För dålig IP-klassning; men det var mitt fel det med) Och i teorin så gick det då ström genom hjärtat, men den var så försumbar i det här fallet att vi helt kan bortse från den i praktiken.
Nej, det är 230V med en tolerans på 10%
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Du, efter 30mA genom hjärtat så kommer du att ligga på golvet i en ynklig hög och kvida...Sangris skrev:
Jag håller inte helt med dig i allt du skriver. Även små strömmar kan vara farliga utan att du känner det så. Vi är alla olika och vad ett hjärta tål kan variera stort från person till person. 30mA är en nivå som inte alla tål ändå. Mår man inte bra efter en strömgenomgång då är det självklart man uppsöker vården, men det kan vara fara även om man inte känner av något. Så har strömmen passerat hjärtat är det ingen tvekan om att det är kontroll på vårdcentral som gäller, oavsett.
Då uppfyller du redan med råge "jag mår inte bra"-villkoret, och då är det, som vi sagt från början, dags att fundera på att uppsöka läkare.
Och nej. Om du tvärtom mår bra så är du med 99,99% säkerhet också bra. OCH vilket är viktigt i sammanhanget för de som tror på sent uppkommande skador på nervhöljen och annat; även om du inte skulle vara det så finns det inget läkarvetenskapen kan göra för dig. Varken nu eller senare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Vad obehagligt. Jag har gjort 24-h EKG flera år efter den händelsen, utan anmärkning. Opererades som barn pga extra retledningsbana i hjärtat så de är snabba med att göra EKG på mig om det är nåt, men att jag inte ens tänkte på att en elstöt kunde påverka hjärtat. Snacka om hål i huvet 😂 Hoppas att du slipper förmaksflimret nu!namnbyte skrev:
Jag fick en smäll i vänster för en 5-6 år sedan något, har sedan dess berikats med förmaksflimmer... Den skiten kom inte direkt utan gick något år innan första symptomet blev märkbart. Sen är det praktiskt taget omöjligt att diagnostisera flimmer om det inte fångas under en pågående episod, inte ens med ett 12-punkts EKG, som grädde på moset.
Med det sagt är det även oklart om det finns ett samband, det lär man aldrig få reda på, har inte haft flimmer före den incidenten iallafall men definitivt ett år efteråt.
Och det som en del benämnt som en omstart av hjärtat är inte riktigt en omstart. Det heter elkonvertering och används för att få sinusrytm, så att vänster och höger och kammare slår i rätt takt igen. Vad de gör är att skicka en synkroniserad strömstöt till de två kamrarna med förhoppning att häva otakten. Annars finns det bl.a. risk att blodpropp börjar formas i ena kammaren och om hjärtat då självt slår över till sinusrytm med en sådan där inne är det en överhängande risk att proppen skjuts ut och hamnar i skallen istället. Alltså en stroke... Ungefär så.
Missa inte inlägget ett par efter mitt också, det var ett ganska långt, minns inte användarnamnet men lät kunnig på området. Vad läkare under patientbesök häver ur sig tar jag gärna med en skopa salt, ofta verkar de säga vad som helst för att få iväg patienten, som förmodligen i mitt fall om följdkommentaren på mitt inlägg stämmer.hamhamham skrev:
Vad obehagligt. Jag har gjort 24-h EKG flera år efter den händelsen, utan anmärkning. Opererades som barn pga extra retledningsbana i hjärtat så de är snabba med att göra EKG på mig om det är nåt, men att jag inte ens tänkte på att en elstöt kunde påverka hjärtat. Snacka om hål i huvet 😂 Hoppas att du slipper förmaksflimret nu!
Edit; tommib hette användaren
Om du inte litar på det som Tommib och andra läkare säger är det än mer onödigt att gå till dem, kolla nätet istället, där finns expertisen🙄namnbyte skrev:
Missa inte inlägget ett par efter mitt också, det var ett ganska långt, minns inte användarnamnet men lät kunnig på området. Vad läkare under patientbesök häver ur sig tar jag gärna med en skopa salt, ofta verkar de säga vad som helst för att få iväg patienten, som förmodligen i mitt fall om följdkommentaren på mitt inlägg stämmer.
Tack! Ska kolla in det.namnbyte skrev:
Missa inte inlägget ett par efter mitt också, det var ett ganska långt, minns inte användarnamnet men lät kunnig på området. Vad läkare under patientbesök häver ur sig tar jag gärna med en skopa salt, ofta verkar de säga vad som helst för att få iväg patienten, som förmodligen i mitt fall om följdkommentaren på mitt inlägg stämmer.
Ja, har stött på de där ”skicka iväg-läkarna”. Trist och kostsamt för man kommer ju ändå tillbaka när problemet kvarstår, är inte den som går till läkaren för ”småsaker”.
Nu var det ju iof inte riktigt vad jag sa, vet inte heller vart jag skrivit att jag misstror tommib. Har snarare påstått motsatsen.mikethebik skrev:
Vet inte om du missförstår för att desperat försöka vara lustig, eller om du bara har väldigt svårt att tolka och begripa.
Kanske missförstod, men det var denna meningen jag reagerade på:namnbyte skrev:
"Vad läkare under patientbesök häver ur sig tar jag gärna med en skopa salt, ofta verkar de säga vad som helst för att få iväg patienten"
Tolkade det som att du inte tror att läkarna vet bättre i sådana situationer, men om det var jag som inte fattade vad du menade kan du väl utveckla.