Jag har hittat stål som passar till tersa kutter som säljes av tole verktyg. Det står ST-2 på stålen tole kallar dom för tersa super-steel ST-2.
Det är inte Tersa som tillverkar dom vet jag, har försökt att googla men hittar ingen info om dom någon annanstans än hos tole.
Har varit i kontakt med tole såklart men dom verkar inte så välvilliga till att ge ut info om det stålet än att dom har sålt det i 7-8 år och ingen har klagat var svaret jag fick.

Här är det på deras hemsida http://www.tole.se/tersa-supersteel-st-2-630-mm/1685-0.

Jag vill ha mera info om dom och självklart om man kan hitta dom någon annanstans till en billigare peng, är så klart intresant.

Jag vet att vissa av er är galet duktiga på att söka som om någon vänlig byggahusare vill hjälpa till.

Pär

Jag kan inte hjälpa dig med att söka, men jag har viss kunskap i ämnet sedan tidigare efterforskningar.
Den dominerande förslitningsmekanismen vid maskinbearbetning av trä är inte abrasiv nötning, utan högtemperaturkorrosion, vilket är en aning kontraintuitivt. De skär du refererar till är belagda med en keram, Ti,Al(N), med all sannolikhet pålagd med PVD-teknik vid relativt hög temperatur. Lågtemp-PVD är oftast rätt dåligt, för övrigt. Keramen är mycket hård, och står emot abrasiv nötning väl, men det viktigaste är att den ligger som ett spärrande skikt för högtemperaturkorrosionen. Det kommer att förlänga livslängden radikalt för eggen. Jag skulle absolut testa en uppsättning för att se om skären håller måttet. Normalt sett belägger man inte omslipningsbara skär, även om det är fullt möjligt att ombelägga skär. I det här fallet är det ju ett skär som inte är lämpligt att slipa om, så det är ju ingen issue.

Edit: Just Ti,Al(N) är en någorlunda modern keram att belägga med, och det är sannolikt det lämpligaste i den här tillämpningen. Om det bara rörde sig om någon µm TiN, hade jag avstått. Det är mest kosmetik.

Redigerat:
Tack för en eminent klargörelse.
Att stålet skulle vara dåligt tror jag inte på, utan det är säkerligen bra. På tolabs sida står det att belägningen är 2-5 um är det inte stor skillnad på 2 eller 5 um och så är det en nämnd siffra för arb temp vilket inte säger mig ett smack när jag inte vet vad en normal arb temp är (men det kanske ser/låter fint).
Men det går åt 4 stål så det bli ända ca 2300. ex frakt. Och frågan är hur pass längre det stålet håller jämfört med tex tersa HSS M42+ som kostar ca 1/4 kanske mer 1/3 om man importerar ex frakt.
Det skulle vara kul om man hittade ST-2 utanför Sveriges gränser för att se om det är prisskilnad.

Redigerat:
Tack
Nu blev jag fundersam är ST-2 en typ av stål eller är det samma som tolabs med legering?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.