2 854 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Soffbord
Hej. Jag har fått för mig att bygga ett eget soffbord, då jag inte har så stor erfarenhet skulle jag vilja ha lite tips från er som gjort detta förut. Jag har tänkt mig att bygga bordet i MDF då det verkar vara det lättaste materialet att bygga med. Jag har även gjort en enkel modell på vad jag tycker verkar vara en bra konstruktion:

1, 2, 3
Jag tänker mig att man sågar ut två profiler och sedan täcker den med en böjbar MDF skiva. Dock är jag tveksam till att det går att få en sån liten böjradie med MDF:en (Inner radien är endast några centimeter), har sökt runt på forumet men har inte hittat något om detta. Är det någon speciell skruv som lämpar sig bra till detta bygge eller skulle det räcka med att limma ordentligt? Has som sagt lite kunskap inom området och begränsad med utrustning så lite tipps och synpunkter uppskattas!

1, 2, 3Jag tänker mig att man sågar ut två profiler och sedan täcker den med en böjbar MDF skiva. Dock är jag tveksam till att det går att få en sån liten böjradie med MDF:en (Inner radien är endast några centimeter), har sökt runt på forumet men har inte hittat något om detta. Är det någon speciell skruv som lämpar sig bra till detta bygge eller skulle det räcka med att limma ordentligt? Has som sagt lite kunskap inom området och begränsad med utrustning så lite tipps och synpunkter uppskattas!
Redigerat:
Vilken tjocklek bör jag använda på MDF:en? Blir 16 mm lagom eller ska man ta mer/mindre. Funderar också på hur man ska man göra "skalet" i två stycken eller ska använda den böjbara MDF:en till böjarna då de är lite tunnare (Det röda på bilden). http://img403.imageshack.us/i/57926871.jpg/
Jag har rätt stor erfarenhet av böjbar MDF och minsta ytterradien skulle jag säga ligger på ca 8 cm med en 6mm böjbar MDF. Du behöver stag mellan dina profiler, då konstruktionen annars blir för klen. Ska du täcka med böjbar MDF så bör du nog ha en skiva under längst uppe som du limmar böjbara på, annars får du ett rätt ihåligt ljud varje gång du ställer något på bordet eftersom böjbara är så tunn. Lim räcker gott, men använd rätt mycket eftersom mycket försvinner in i spåren på böjbara.
Klicka här för att svara