9 109 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Soffbord av björk... kanske
Det blev två strykningar ofärgad hårdvaxolja med slipning (240) mellan och sedan Briwax.
Fast jag undrar hur mycket vax och olja det egentigen är i "hårdvaxoljan" kändes mest som en tunn polyuretanlack. Men det blev snyggt i alla fall.
Det verkar däremot lite svårt att få vaxet helt jämnt. I släpljus kan man se spår i vaxet efter påläggningen. Jag funderar på om jag ska strunta i det, försöka lägga på ett lager igen eller om det går att polera ut med maskin.
Fast jag undrar hur mycket vax och olja det egentigen är i "hårdvaxoljan" kändes mest som en tunn polyuretanlack. Men det blev snyggt i alla fall.
Det verkar däremot lite svårt att få vaxet helt jämnt. I släpljus kan man se spår i vaxet efter påläggningen. Jag funderar på om jag ska strunta i det, försöka lägga på ett lager igen eller om det går att polera ut med maskin.
Först och främst, ett fantastiskt vackert bord! Det är bara att gratulera till den underbar lystern du har fått till där.Eld skrev:
Jag har inte mycket erfarenhet av vax men fick nyligen för mig att olja och sedan vaxa några lådfronter som jag gjort till verktygshurtsarna i verkstaden. Mest av nyfikenhet så köpte jag en burk Renaissance vax för att se hur den var. Efter vad jag läst så verkar Renaissance inte helt olik Briwax även om det är två helt olika produkter. (Renaissance vax är en petroleum produkt medan Briwax väl innehåller caranubavax + bivax + lösningsmedel.)
När jag jämförde de bitar jag vaxat med de som ännu inte fått något vax så var det inte helt lätt att se skillnad utan att lägga dem intill varandra. Men jag gillar känslan när man tar på de vaxade ytorna, lite mjukare och nästan lite feta. Sedan så blev det lite djupare lyster efter vaxning, inte så intressant i min tillämpning men detsto viktigare på ett bord som ditt.
Min slutsats är att det nog kan vara värt besväret att vaxa ivarjefall själva bordsytan. Jag la på vaxet i stort sett så tunt jag kunde och lät torka. Sedan så efterpolerade jag med Festools vita "vlies" på min ETS 150. Jag tror nästan det krävs efterpolering med maskin. Som du säger så har minsta ojämnhet i tjockleken på vaxet en tendens att synas i släpljus. Om du tycker det är värt besväret så är det nog inga problem att lägga på fler lager och polera med maskin. Jag polerade mellan lagrena men jag är faktiskt osäker på om det egentligen går att bygga upp ett tjockare lager med vax på detta sättet. Lösningsmedlet i vaxet kommer eventuellt att lösa upp föregående lager när man lägger på nästa, det var lite olika bud om detta på nätet.
Klicka här för att svara