Tänkte dela med mig av mitt soffbygge. Har fått tips och idéer av flera trådar här på forumet, framförallt denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/laettbyggd-lounge-soffa-utemoebel.377432/page-3#post-4148099 så hoppas att någon kanske kan ha nytta av den här tråden också.
Förutom från forumet så kollade jag en hel del mått på olika loungesoffor från möbeltillverkare, och läste på lite om lämpliga vinklar för sits och ryggstöd mm. Jag utgick ifrån måtten på Ikeas dynor som är 62x62x12 i sittdynorna och 62x44x14 i ryggdynorna.
Virket är tryckimpregnerat, stommen 45x70, sits och ryggstöd 28x120, kjolen 28x95 och armstöden är klädda med 28x45.
Med måtten klara tillverkade jag en enkel mall:
Hade glädjen att få fint väder så kunde flytta ut projektet på uppfarten. Fyraåringen hjälpte som vanligt till att skruva och kontroll mäta allting.
Utifrån mallen skruvade jag ihop fem enheter som sedan sattes ihop med stöd av en längsgående regel.
Snedsågningen av reglarna till ryggstöd gjordes med en simpel jigg till sågen.
Stommen täcktes med trallvirke. Blev ca 7 mm distans mellan brädorna.
Sedan bar jag med hjälp av brorsan upp hela ekipaget till altanen för att färdigställa det där. Borde nog ha burit upp den redan innan trallen var skruvad för det blev lite tungt nu.
Nästa dag gjorde jag armstöden. Här hämtade jag mycket inspiration från forumtråden jag länkade till ovan, all heder och tack till medlemmen som delade med sig av sin fina soffa där.
Slutligen gjorde jag en enkel låda som är tänkt att kunna fungera som schäslong/fotpall men också som bord.
Sedan var det bara att invänta leveransen av dynorna. Till min stora glädje hade jag inte klantat mig fullständigt vid ritbordet så dynorna passade precis.
Nu skissar jag på ett par stolar och ett bord, kanske lägger upp det här sedan om det inte blir för skevt och vint.
Tack för den här gången!
Förutom från forumet så kollade jag en hel del mått på olika loungesoffor från möbeltillverkare, och läste på lite om lämpliga vinklar för sits och ryggstöd mm. Jag utgick ifrån måtten på Ikeas dynor som är 62x62x12 i sittdynorna och 62x44x14 i ryggdynorna.
Virket är tryckimpregnerat, stommen 45x70, sits och ryggstöd 28x120, kjolen 28x95 och armstöden är klädda med 28x45.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade glädjen att få fint väder så kunde flytta ut projektet på uppfarten. Fyraåringen hjälpte som vanligt till att skruva och kontroll mäta allting.
Logga in
Skapa konto
Utifrån mallen skruvade jag ihop fem enheter som sedan sattes ihop med stöd av en längsgående regel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan bar jag med hjälp av brorsan upp hela ekipaget till altanen för att färdigställa det där. Borde nog ha burit upp den redan innan trallen var skruvad för det blev lite tungt nu.
Nästa dag gjorde jag armstöden. Här hämtade jag mycket inspiration från forumtråden jag länkade till ovan, all heder och tack till medlemmen som delade med sig av sin fina soffa där.
Logga in
Skapa konto
Slutligen gjorde jag en enkel låda som är tänkt att kunna fungera som schäslong/fotpall men också som bord.
Logga in
Skapa konto
Sedan var det bara att invänta leveransen av dynorna. Till min stora glädje hade jag inte klantat mig fullständigt vid ritbordet så dynorna passade precis.
Logga in
Skapa konto
Nu skissar jag på ett par stolar och ett bord, kanske lägger upp det här sedan om det inte blir för skevt och vint.
Tack för den här gången!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är Ikeas Frösön/duvholmen, de ska tåla lite lättare regn men tror inte de ska lämnas ute ifall det regnar lite mer.
Jag hade intialt planer på att göra sitsen till ett lock, och klä sittdelen invändigt med typ marinplywood eller nåt som tål vatten, och att ha dynorna förvarade där. Det föll tyvärr på lättja, jag pallade inte åka och handla skivor och allt runt i kring. Så nu tar jag in dom i huset, har en stor garderob precis innanför altandörren där jag slänger in dom. Framöver kanske jag bygger en dynlåda.
Jag hade intialt planer på att göra sitsen till ett lock, och klä sittdelen invändigt med typ marinplywood eller nåt som tål vatten, och att ha dynorna förvarade där. Det föll tyvärr på lättja, jag pallade inte åka och handla skivor och allt runt i kring. Så nu tar jag in dom i huset, har en stor garderob precis innanför altandörren där jag slänger in dom. Framöver kanske jag bygger en dynlåda.
Har uppdaterat möblemanget med en fåtölj. Troligen blir det att bygga en till likadan sen till sommaren, och så kanske ett soffbord.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt. Hur lång är C? Hur långt är det mellan A och C i botten?JohnnyKeba skrev:Tänkte dela med mig av mitt soffbygge. Har fått tips och idéer av flera trådar här på forumet, framförallt denna: [länk] så hoppas att någon kanske kan ha nytta av den här tråden också.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för den här gången!
[bild]
Husägare
· Jönköping
· 1 inlägg
Mazen skrev:
Enligt första bilden på tråden är C = 615 mm, Sittdjupet 620 mm och längden på D = 860 mm ger att framkant (mot sitsen) på C skall vara 240 mm från bakkant (där A möter B). Om jag lyckas tyda bilderna.J Jith skrev:
Liknande trådar
-
Vilket lås till skjutdörrar på altanen?
Altan & Uteplats -
Bygg en trappa till altanen - steg för steg
Artikelkommentarer -
Blandad försäljning till vrakpriser efter renovering - kakel, duschvägg, golvvärme, kökssoffa, Lisabo skrivbord, löpband
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vad blir bäst.Jag vill täta på altanen , de är mellan trä och plast, 1mm till 2mm. Är utefog de bästa, eller vilket är de?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på soffa eller annan slapparmöbel till altanen
Inredning