Är det möjligtvis någon som har ett styrkort till en IVT 490 över? Behöver menyratt-potentiometern från kretskortet, så även om kortet i övrigt är dött är jag intresserad.

Är inte komponenten stämplad med något nummer/tillverkare?
Kanske är det någon "encoder" som används, dessa bör du kunna hitta bland komponentleverantörerna.

E etompau skrev:
Är inte komponenten stämplad med något nummer/tillverkare?
Kanske är det någon "encoder" som används, dessa bör du kunna hitta bland komponentleverantörerna.
Ja, precis, encoder är det mer än en potentiometer. Kunde inte komma på rätt namn..

Jo, antagligen är det så att det står nåt på den.
Av de bilder jag sett hittils av dem (där man inte ser alla sidor) ser man inget.
Jag ska plocka ut kortet framöver nån dag och kolla på mitt, men jag har lagt ut på diverse forum nu tills att jag själv kanske får tag på komponenten.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag kollade snabbt på bilder från nätet, om man utgår från detta styrkort:

[bild]
Så ser denna från elfa väldigt lik ut, det är då 24pulser per varv och 6mm axel.

[länk]
Tackar så mycket! Då har jag något att gå på sen när jag kikar på mitt kort!

Testat att spraya elektronik spray på den? Det hjälpte min komma igång och fukar fint nu, dock har jag andra problem så jag kommer byta hela pumpen, får höra av mig om några månader om du vill ha reservdelar.

Hej!
Samma problem här. Skulle behöva "renovera" mitt styrkort med, då vredet inte fungerar korrekt.
Bytte du encoder på kretskortet sen? Köpte du den från elfa som var länkad?

Hade tänkt återkomma till tråden med lösningen, men det blev aldrig av och det föll i glömska.

Jag bytte encoder, men inte den från Elfa. Minns inte nu vad det var som gjorde att jag inte gick på Elfa-encodern, om det var dimensionerna på den (för lång/kort vred) kanske. Eller polerna mot kretskortet?!

Minns inte hur många pulspositioner det var på originalencodern, men det blev iaf en med 18 st. Funkar bra.
Och sedan var det frågetecken kring exakta måtten, så jag köpte två olika för att se till att det blev rätt.

Jag köpte från digikey.com.
Dock minns jag tyvärr inte nu vilken av dem som det blev i slutändan, men nån av dem två var det.

• Två olika roterande encodrar med 18 pulspositioner och tillbehör visas på en svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Adamsson32
  • Laddar…
Hej. Jag har också haft problem med vredet. Sprayade in kontaktspray vilket fick igång den så den funkar bra. Gjorde samma sak med kaffemaskinens vred som också kom igång.

En liten snabbdusch med WD-40 och den är som ny! Stort tack! 🤩

• Gilla
Bulba
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vassego 😀 Ja det är en kur som funkar. Min kaffemaskin har börjat antyda att det är dags igen, men då är det två år sen som jag sprayade.

Till den som kommer göra samma sak:
  • Man behöver nog mindre än man tror. Det är en snabb dusch som gäller.
  • Jag är lat och drog bara av ratten (man drar den bara rakt ut) och sprayade in ihålet med det lilla sugröret på flaskan. Tipset är att stoppa in det på höger sida om spaken, för överskottet stänkte till vänster in under displayen, så nu ser man stänkdroppar i fönstret.

Tomture61
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tror inte en potentiometer mår bra av WD40 , kontaktspray är det som gäller för elektronik .

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.