Jag har nyligen flyttat in i ett hus med jordvärme. De senaste dagarna har trycket i vattnet (kranarna) sjunkit. Värmen fungerar dock bra i huset.
Jag ser att trycket är lågt i de röda kärlen. Jag har försökt läsa liknande trådar med förstår inte riktigt dess funktion samt ex vilket underhåll de behöver.
Grundläggande fråga är dock tänkbara orsaker till lågt tryck samt hur jag logiskt ska felsöka.
Tack på förhand.
Jag ser att trycket är lågt i de röda kärlen. Jag har försökt läsa liknande trådar med förstår inte riktigt dess funktion samt ex vilket underhåll de behöver.
Grundläggande fråga är dock tänkbara orsaker till lågt tryck samt hur jag logiskt ska felsöka.
Tack på förhand.
De röda tankarna har ju med värmesystemet att göra, en för värmekretsen och en för köldbäraren.
Om du har problem med låga tryck på ditt tappvarmvatten/kallvatten så är det ju vattenpump, tryckvakt ev. Filtersystem etc man ska titta på. För jag antar att du inte har kommunalt vatten? Det är sannolikt inte värmepumpen som det är fel på.
Om du har problem med låga tryck på ditt tappvarmvatten/kallvatten så är det ju vattenpump, tryckvakt ev. Filtersystem etc man ska titta på. För jag antar att du inte har kommunalt vatten? Det är sannolikt inte värmepumpen som det är fel på.
Precis. Egen källa. Installerade nya filter för PH-korrigering bla för någon månad sen. Står att man ska backspola 2-3 ggr per år. Men kanske värt ett försök.B BSOD skrev:De röda tankarna har ju med värmesystemet att göra, en för värmekretsen och en för köldbäraren.
Dock undrar jag över varför det är lågt tryck i värmesystem?
Lågt tryck i värmesystemet tyder på läcka. Men inga skarvar är ju 100% täta. Att man får fylla på några liter efter 10år är ju inget problem. Men notera ungefär hur mycket du fyller på och hur ofta, så det inte är en större läcka, för då måste man ju börja fundera på hur man ska felsöka.
Tack.B BSOD skrev:
Hmm. Fick efterdra en mutter på nya filtret som stod och droppade igår. Vart ska jag fylla på vatten?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
försöker förstå hur min elförbrukning ökat med så stora belopp
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hjälp att förstå vårt hus FJV system (radiatorsystemet kallt/ljummet)
Fjärrvärme & Gas -
Första test visar på dyrare elpriser med nya elsystemet
Artikelkommentarer -
Vattenpump, slö, behöver hjälp för att försöker förstå orsaken/ orsakerna
Vatten & Avlopp -
Husägare som försöker förstå sig på fjällvärmesystemet.
Värme allmänt