Hej!
Vad finns det för för och nackdelar med socklar allmoge, MDF eller Furu?

En klar nackdel med MDF är att det inte blir särskilt snyggt när det slits, när färgen släpper så tål ytan inte särskikt mycket. En fördel för MDF är dock att det är mer stabilt med ändrad fukthalt där den sitter men så länge du köper listerna i god tid och låter dem ligga i det rum där de skall monteras ett par veckor så är det ett hanterbart problem - särskilt på socklar. För foder är det lite mer besvärligt att undvika sprickor.

Är inte allmoge ett samlingsnamn och kan därmed innefatta flera trätyper?

Furu är iaf lättast att hålla på med om man ej suttit mycket lister förut tycker jag.
Färgen sitter, det är hållbarn, absolut lättast att spika/skruva i (listnål osv funkar här också) - dyrt.

MDF - Billigt, jättebilligt. Färgen släpper lättare men skall ej släppas vid normalt slitage, inget jag fått erfara iaf. Svårare att sätta än Furu då man måste förborra - här kan det släppa färg och spricka lätt om man inte vet vad man håller på med. Jag skjuter fast alla mina MDF lister med dyckertpistolen, absolut lättast tycker jag,,

Mantlade Mdf lister använder jag. Raka o fina och tål mycket.

Jag har köpt kvistfritt och målat själv. Tycker det blir snyggast och går fortast. Sjkuter alltid med dyckert då det blir minst hål. Sedan spackla och finmåla. Ett het tips om du skall sätta sockel i ett gammalt hus är att köpa sockel som är ganska tunn (15mm) då går det lättare att få dit den även om väggen inte är rak.

N
Fördel med mdf är ju att alla lister är ungefär lika stora och inte som när man kör med helträ lister där det kan kasta en ca 5 mm mellan olika lister.

V verktygsgurun skrev:
Mantlade Mdf lister använder jag. Raka o fina och tål mycket.
Något märke du kan rekommendera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.