Är på jakt efter ett bra köksgolv, vi kommer inte att ha golvvärme så därför utesluts klinkers, har kikat lite på klickgolv men är rädd att dessa kommer att kännas kalla, dessutom tycker jag dom känns så hårda och plastiga. Vill inte ha trägolv, nån med smart tips?

Linoleum! Finns som klick-plattor, limmade plattor eller hel matta.

Korkgolv är också varmt, mjukt och tyst.

Gummigolv är ett annat alternativ.

Har kikat på linoleum men den sort jag hittat var fruktansvärt dyr, hur mkt behöver man räkna med för ett vettigt golv?

Linoleumet i rutor kostar runt 385:-m2.
Titta på GErfloors Texline serie den ligger på en filt så den blir varma att gå på. ca 225:-m2
Anders

Tack för tipsen, riktigt bra priser dessutom! Ska genast läsa på om den med filt, lät toppen!

Glöm inte bort de vanliga plastmattorna. Det är rent objektivt det bästa du kan ha på köksgolvet: mjukt att gå på, känns varmt, tappar du ett glas finns det chans att det håller, lättstädat, slitstarkt, inga skarvar, tätt, vatten rinner inte ner i trossbotten, snabbt att lägga in, förhållandevis billigt.
Den enda egentliga nackdelen är att det inte höjer din status i bekantskapskretsen på samma sätt som ett klinkersgolv.

Tja, allt är möjligt, men jag skulle vilja kunna kombinera snyggt med praktiskt...Golven från gerfloors såg ganska bra ut, får åka och känna på dom.

Ikea gör mig ständigt besviken så jag vet inte ens om jag har lust att kolla med dom, varje gång jag ska köpa något där så är produkten utgången ur sortimentet.

Jag tror jag skulle vilja ha ett golv som ser ut som långa svarta marmorplattor, det hade varit snyggt!

Kan Korkoplast vara något, kolla in www.ardbogolv.se
Jag fundera själv på att lägga in det i kök och hallen.

Hade korkoplast i mitt föräldrahem på 70-80-talet. Känns som att detta material är att bygga sig tillbaks i tiden. Gärna lite medaljongtapeter på väggarna och 70-talet är tillbaks. Komplettera gärna med orangaskåpluckor och gröna "vitvaror".

Väljer själ gärna parkett då det ger en varm och mer påkostad känsla. Kanske inte helt praktiskt om man har 10 barn och slänger saker i golvet dagligen, men vid normalt bruk funkar detta bra. Klinkers känns för mig som att laga mat i badrummet/slaktarbutiken.

Kunde inte hitta några bilder på ardbogolv, ska försöka ta mig till en butik med golv och kika.

Vi köpte rejäla furuplank på Byggmax. 25x159 mm för endast 139 kr/m2 som ligger på plats nu. Nästa steg är att ev strukturborsta eller bara olja in för tålighet och färg. Kommer att bli nästan svart... och totalt sett riktigt billigt!
När vi går på det nu så känns det att det är trä, vilket vi gillar...

Byggjanne: Vi har massivt golv i vardagsrum och på ovanvåningen, tyvärr ingen höjdare för oss som har hund, det har hunnit bli rejält repat...

pokergirl skrev:
för oss som har hund, det har hunnit bli rejält repat...
då skulle jag nog satsa på plastgolv eller linoleum för hundens skull.
Pergogolv tål också hundklor men känns kall att gå på ...
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.