S
Jag skulle hellre kapa dörrarna i nederkant än borra in en massa fula gallerventiler i dörrbladen.

Men om ni har dörrarna stängda så borde det bli obefintligt luftombyte i rummen. Om man då sover med stängd dörr så blir det dålig luftkvalitet.

Undertrycket och luftomsättningen hänger liksom ihop.

• Gilla
jebe
  • Laddar…
Tomture61
Oavsett om rummen har ventilation eller ej , självdragsventiler i ytterväggar hade iofs underlättat din situation , så är det luften på fram och baksida av dörrar som utövar motståndet .
Lösningen på detta borde vara som du är inne på , öka spalten mellan karm dörrblad , så mer luft kan smita emellan .
Eller borrhål / ventiler i dörrbladen , lösningen för dig beror på vad du tycker blir den smidigaste / billigaste sättet .

• Gilla
jebe
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Oavsett om rummen har ventilation eller ej , självdragsventiler i ytterväggar hade iofs underlättat din situation , så är det luften på fram och baksida av dörrar som utövar motståndet .
Lösningen på detta borde vara som du är inne på , öka spalten mellan karm dörrblad , så mer luft kan smita emellan .
Eller borrhål / ventiler i dörrbladen , lösningen för dig beror på vad du tycker blir den smidigaste / billigaste sättet .
Indeed. För precis samma problem i sovrummet, 20m2, öppen altandörr...

S sinuslinus skrev:
Jag skulle hellre kapa dörrarna i nederkant än borra in en massa fula gallerventiler i dörrbladen.

Men om ni har dörrarna stängda så borde det bli obefintligt luftombyte i rummen. Om man då sover med stängd dörr så blir det dålig luftkvalitet.

Undertrycket och luftomsättningen hänger liksom ihop.
Håller med, nu försöker vi få tag i firman som sålt och eventuellt installerat dörrarna.

Inget löst än, o lockdown round 2.

Intressanta dörrar ändå, detta har jag inte sett förr. Jag ska såklart skruva ner och titta mer, verkar kasst i alla fall. En starkare magnet i "hålsidan" i karmen. Samma på ytterdörr, och lås med nyckel (och vred) påverkar magnet. Nån som vill beskriva hur det funkar innan jag demonterar?

Tomture61
Kan enbart bidra med en teori , låskolv med servo :D
Är det lika lätt att låsa som att låsa upp ?

• Gilla
jebe
  • Laddar…
Ja, vikt/motvikt skulle kunna vara "servo" här. Låsning är nästan helt utan motstånd, låsa upp något mer. När man stänga en dörr så är det utan att vrida vredet.

J jebe skrev:
[video]
Ja, jag kan nog hålla med om att ett alternativ kan vara utformning av karm mot dörr. Men det beror förstås på hur kraftig ventilation du har. Om den inte är så kraftig så borde luften i hela rummet ”hålla fast den mjukare” då det är en så stor volym luft i rummet. Tänker att det kanske bildas luftvirvlar när du öppnar och det är de som håller kvar dörren. Om du lägger ett papper mot ventilen, hur hårt drar ventilationen? Kanske kan du tom bromsa den helt med ett papper eller tejp? Hur går dörren då? Först efter att du utrett detta går det att börja titta på en lösning. Som tidigare sagt så skulle jag även vara orolig för ventilationen genom lägenheten om dörrarna är för täta.

• Gilla
jebe
  • Laddar…
J jebe skrev:
Problemen är vid 3 dörrar, så inte bara till badrum. Men badrum är undermålig till-luft (och en o-motoriserad fresh-90). Men det är just djupet i smygen kombinerat med tätheten, som skapar motståndet. Så samtidigt som jag skriver detta börjar jag fundera på om ett borrhål eller vent-galler över huvudtaget hade gjort någon nytta?

Kan tillägga att detta inte är Sverige.
Du bör sträva efter endast frånluft i badrummet av uppenbara skäl. Sätt dit fönsterventiler i de rum det går till att börja med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.