Gera ändan i 45 grader å gör en bit som passar, samma princip som i ett ytterdörr men kapa den biten som blir i linje med bredaste punkten av taklisten. Där får du ett avslut som ser bra ut
En bild säger mer än tusen ord. Se till så listens längsta del går så långt fram den kan är mitt råd, och se till så den gerade biten passar mot trappens vinkel så borde det bli snyggt.
Limma ihop i geringen.
Ber om ursäkt för maskningen och den orenoverade delen av huset 😂
Limma ihop i geringen.
Ber om ursäkt för maskningen och den orenoverade delen av huset 😂
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Det kan vara lärorikt att provsåga småbitar då förlorar man inte en hel längd när man gör fel.
En möjlig lösning är
Du gör en liten ända av listen genom att gera den 45g två gånger och sedan kapar den återgående så den ligger snyggt med anslutande tak.
(Skissade ihop denna innan jag såg ditt svar.)
Ska du gå runt hörnet kan det bli knepigt med hålkärlslist, man kan om vinkeln inte är för trubbig (tror gränsen går vid 135g) ta bort på baksidan så det ser snyggt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du gör en liten ända av listen genom att gera den 45g två gånger och sedan kapar den återgående så den ligger snyggt med anslutande tak.
(Skissade ihop denna innan jag såg ditt svar.)
Ska du gå runt hörnet kan det bli knepigt med hålkärlslist, man kan om vinkeln inte är för trubbig (tror gränsen går vid 135g) ta bort på baksidan så det ser snyggt ut.
Redigerat:
Oj. Tack för svar. Det ser riktigt fint ut. Det tror jag tyvärr är utanför min kompetens. Jag är nöjd om jag får till att avsluta på ett liknande sätt fast innan jag har nått platsen där kilen möter taket.
Det jag svarade på var att taklisten ska fortsätta i hörnet på andra bilden.
Det jag svarade på var att taklisten ska fortsätta i hörnet på andra bilden.
Ta några spillbitar och öva en eller två gånger så får du till det, snedkapningen in mot vägg behöver inte vara heltajt och om du limmat upp hela biten kan du ganska enkel få en bra linje att såga längs genom att knuffa ut listen tjockleken av en kloss du har till hands och sedan rita längs klossen på listen var den ska sågas av.B Bladet skrev:
Ah, snyggast där är nog att förkroppa, dvs såga ur negativet av anslutande profil i ändan av ena listen.B Bladet skrev:
Alternativt skulle du kunna göra en kort, limmad utåtsväng på listen som inte finns i bilden som du sedan gerar mot ändan av listen i bilden (hälften av vinkeln mellan tak och vägg).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att det ska bli snyggt behöver du ta bort lite av det övre hörn som krockar med taket på listen också.
Redigerat: