Hej,

Mina dörr-och fönsterkarmar har ett antal år på nacken och har blivit slitna av ålder och av en rullstol. Finns det något effektivt sätt att fräscha upp dem? Eller måste jag sitta med ett sandpapper och förhand slipa för att sedan måla?

PS. Jag vill behålla originalkarmarna så att byta ut dem är inget alternativ

Med vänlig hälsning,
Ida

• Vit dörrkarm med slitage och flagnande färg, detalj av ett rum, något i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörr med skadad låskista och flagnad färg; tecken på slitage och behov av underhåll.
    Skapa konto
Finns inga genvägar.
Det är bara snickerispackel, sandpapper (smidigt med dom som är limmade på en svamp) och sen massa hårt förarbete som gäller.
Är det mycket tjocka färglager kanske det kan vara fördelaktigt att värma bort dom först.

Kul att du vill behålla original 👍 Även om det är en himla massa jobb så går det aldrig stilmässigt att uppnå samma känsla med nya karmar.

• Gilla
Ida Sze och 2 till
  • Laddar…
Tvätta av med målartvätt, matta ner med fint sandpapper (över 100 korn) där det är blankt och grundmåla. Ser det acceptabelt ut måla två gånger med lackfärg. Annars är det spackling och slipning ett par omgångar som gäller.
Ska rullstolen köra där kan det vara bra med metallskydd på de mest utsatta ställena. Det är annars lätt hänt att det snart blir nya märken.

• Gilla
Ida Sze och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur renlärig du är och vill måla med linoljefärger eller alkydfärger men i mitt skavda hus har jag målat med Polyurethaneförsärkta färger. Nordsjö Ambiente och i några fall Lidl:s liknande. Är väldigt mycket tåligare än de varianter jag funderade om du ville använda.. Flyter dock INTE ut lika bra men helt okej. Slipa och spackla lär du dock få göra….

M MagHam skrev:
Finns inga genvägar.
Det är bara snickerispackel, sandpapper (smidigt med dom som är limmade på en svamp) och sen massa hårt förarbete som gäller.
Är det mycket tjocka färglager kanske det kan vara fördelaktigt att värma bort dom först.

Kul att du vill behålla original 👍 Även om det är en himla massa jobb så går det aldrig stilmässigt att uppnå samma känsla med nya karmar.
Har du tips på fler bra slipverktyg? Och när du säger värma bort, menar du med en värmepistol?

Jaa jag håller med. Vi försöker spara så mycket vi bara kan!☺️

imported_Benno imported_Benno skrev:
Tvätta av med målartvätt, matta ner med fint sandpapper (över 100 korn) där det är blankt och grundmåla. Ser det acceptabelt ut måla två gånger med lackfärg. Annars är det spackling och slipning ett par omgångar som gäller.
Ska rullstolen köra där kan det vara bra med metallskydd på de mest utsatta ställena. Det är annars lätt hänt att det snart blir nya märken.
Tack för tipsen! Rullstol hade den tidigare ägaren så den slipper vi som tur är

Jag tycker sådana här slipsvampar med kil är extra bra till gamla listverk eftersom man kommer åt in i hörnen.
När det gäller färg har gammaldags lösningsmedelsbaserad alkydfärg bäst flytförmåga (och är det som använts i original här) men den är mycket svår att få tag på.
Väljer du en vattenbaserad lackfärg så har jotun hyffsade produkter som är polyuretanförstärkta (som lob #4 är inne på) och de har acceptabel öppettid.
Brun, kantig slipkloss eller sandpapperskloss på vit bakgrund. Används för slipning eller ytbearbetning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.