5 860 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Snygga till kant av björkplywood
Jag funderar på att bygga en garderob till sonen och att stommen skulle vara i tex björkplywood. Hur gör man bäst för att få till snygga kanter på skivorna? Sätter ni en list som fräses till på plats som som är i samma ton som plywooden eller brukar det tex vara i samma träslag som lådfront/garderobsdörren? Eller är det kanske så att björkplywooden är tillräckligt fin utan omvägen med lister?
Kanter på plywood är ju inte snygga men det finns ju lite olika sätt att fixa det. Man kan göra en kantlist som du skriver. Man kan spackla och måla eller så kan man stryka på en sån där plastlist. Allt går att få till snyggt, det är bara välja det man känner sig mest bekväm med.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker, som gammal båtbyggare, att det går utmärkt att få plywoodkanter snygga.
Men det blir naturligtvis inget i klass med herrskapssalonger.
Såga fint, slipa med vanlig skakslip och sandpapper, lacka med förtunnad lack och några riktiga lacklager, så skall det väl duga för pojkrummet i alla fall!
Men det blir naturligtvis inget i klass med herrskapssalonger.
Såga fint, slipa med vanlig skakslip och sandpapper, lacka med förtunnad lack och några riktiga lacklager, så skall det väl duga för pojkrummet i alla fall!
Jag får nog test de två alternativen och se hur den råa kanten blir.
Det är en rätt liten kant att vila en överhandsfräs om man vill fräsa den jämn med skivan så det får kanske tas med en handhyvel för att få det riktigt snyggt. Det kommer bli en del hyllplan i den också så det kommer finnas en del att öva på
Det är en rätt liten kant att vila en överhandsfräs om man vill fräsa den jämn med skivan så det får kanske tas med en handhyvel för att få det riktigt snyggt. Det kommer bli en del hyllplan i den också så det kommer finnas en del att öva på
Du lallar inte runt med fräsen uppe på den tunna kanten, det vanligaste är att köra det med ämnet liggande platt och 'lyfta upp fräsen ett lager" med frigång för listen som ska fräsas. Typ så här (finns massa varianter, tog bara första bästa) https://www.canadianwoodworking.com/sites/default/files/images/articles/flushtrimrouterjig_lead.jpgSkånelängan skrev:
Jag får nog test de två alternativen och se hur den råa kanten blir.
Det är en rätt liten kant att vila en överhandsfräs om man vill fräsa den jämn med skivan så det får kanske tas med en handhyvel för att få det riktigt snyggt. Det kommer bli en del hyllplan i den också så det kommer finnas en del att öva på![]()
Mindre ämnen brukar jag köra på fräsbordet, på högkant. Här syns lite bilder på det. https://www.byggahus.se/forum/threa...ntlist-o-feta-hoernradier-mini-how-to.354564/
Klicka här för att svara