Handlar alltså om en liten beskrivning för att få fram denna looken med feta rundade hörn och rund profil med laminat o kantlister. Det här e rätt basic men ger snabbt o relativt enkelt ett bra, snyggt o slitstarkt resultat för hyllplan, bordsskivor etc.

Hörndetalj av bord med rundade hörn, valnötskantlister på vit laminatskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde ju en liten skiss på arbetsordningen för ett tag sen o lova försöka fota nästa gång jag körde genom proceduren.

Så, det här ska bli toppen på Heidis nya cognacsbord i nymöblerade verkstan, i 2018 års innefärgcombo turkos o valnöt. Texten mestadels kopierad härifrån, bilder tillagda. https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-143#post-3246282

1.Börja kantlista sidorna som kommer vara minst synliga, detta för att slippa listskarven på mest synliga sidan. Listtjockleken är lite beroende på hur stora hörnradier man vill ha, på detta lilla bord är det ca 15mm lister och 30mm radier. Brukar göra listerna ca 2mm tjockare än basmaterialet (1mm utstick per sida) de limmas mot och i limningen ser jag till att listen sticker aningen utanför basen på både fram och baksida, detta ordnas med en bit laminat som distans under basmaterialet.
Skivmaterial fastklämt i en verkstadsbänk med G-klämmor och fräsverktyg, redo för bearbetning.
Skapa konto

Arbetsstycke med rundade hörn och laminatklädda kanter fastklämd i tvingar på arbetsbänk.
Skapa konto

2. Trimmar listerna kant i kant med basen. Kör skivorna stående på fräsbordet och använder mitt "curtain type" anhåll där yttre delen är skjutbar i höjdled. Finns andra sätt, man kan fräsa med fräsen handhållen och man kan hyvla o sickla.

Hantverksarbete med träkant som trimmas jämnt med basmaterial på ett fräsbord.
Skapa konto

Träplatta med feta rundade hörn och rund profil på ett fräsbord under bearbetning i snickarverkstad.
Skapa konto

3. Sågar till rätt bredd på bordsågen.
Träplatta med kantlister i arbetsprocess på snickeribord.
Skapa konto

4. På med kantlister på mest synliga sidorna.
Träskiva i klämma med kantlister under arbete på ett arbetsbord.
Skapa konto

5. Ny vända på fräsbordet, se punkt 3.

6. Grovkapa hörnen så det blir lättare att fräsa hörnradierna Här kör jag med mall och kullagerstål. Radierna kan såklart också göras efter laminatet är på plats men jag gillar att göra det innan av flera anledningar. Enklare att se hur mycket massivträ man har att spela med är väl den främsta.
Trähylla med rundade hörn och kantlist i förberedelse för laminering.
Skapa konto

Arbetsprocess för att fästa och forma kantlister på ett möbelprojekt, visa med klämmor och rundade hörn.
Skapa konto

Träskiva med rundad kant under arbete på fräsbord, kantlister och skruvklämmor syns.
Skapa konto

8. Limma laminat på båda sidor, brukar ha laminatet ca 2mm överhäng. Laminatet brukar jag såga ut med sånksågen. Limmas med vanligt trälim.

Kör en sandwich med styv plan skiva på båda sidor om det som limmas. Har fått bra resultat upp till ca 130*70cm som är det största jag laminerat. Rollar ut limmet med skumgummiroller, vill inte ha lim rinnande ner på sidorna....

Material för bordstillverkning med laminat och kantlister på arbetsbänk; skiss på framtida bord i mitten.
Skapa konto

Applicering av lim på en bordsskiva med rundade hörn innan laminering, verktyg och träblock i bakgrunden.
Skapa konto

Hand som håller en turkos laminatskiva ovanför ett träbord med rundade hörn vidlimmande fas, med limflaska och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Träpanel med rundade hörn och rund profil, laminat och kantlister på arbetsbänk.
Skapa konto

Verkstadsbild med trädelar fastklämda på arbetsbänk, verktyg och maskiner i bakgrunden.
Skapa konto

9...som är min referens vid nästa kopierfräsning med kullagerstål. En sida åt gången. Detta steget kan väl egentligen skippas men jag gillar att köra detta som mellansteg o sen sandpappra bort eventuella limresten o defekter så kullagret i sista frälsningen får fin jämn yta att rulla på.
Fräsverktyg som formar kantlist på turkosfärgat bord med rundade hörn.
Skapa konto

10. Fritt fram att välja profil på listen. I mitt fall är det radiestål från båda håll, här får man se till att man inte kör för djupt då kullagret i fräsning 2 isåfall inte har nån rak yta att följa. Gillar att köra radien så den INTE går tangent upp mot laminatet, väljer att ha stålet "för lågt" med andra ord. Då minskar man bredden på synliga laminatkanten jämfört med en en full radie. Tejpen är för att inte repa laminatet.

Close-up av ett bordskant och frässtål i en verkstad med suddig bakgrund.
Skapa konto

Turkos och valnötsfärgad bordsskiva med rundade hörn och tejpning på fräsbordet.
Skapa konto

Hörndetalj av bordsskiva med rundade hörn, laminat i turkos och valnöt, på ett fräsbord.
Skapa konto

11. Lite puts för att få bort övergång mellan radier och plan yta o sen olja på kantlisterna. Slabbar man på laminatet kan man ta bort med t-röd. Färdigt.
Kantlistat bord med rundade hörn och turkos laminatskiva på en valnötsfinish.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
hampasnöret och 19 till
  • Laddar…
Tips på var vi vanliga dödliga ska börja leta om vi vill köpa laminat? :)

Frustrator Frustrator skrev:
Tips på var vi vanliga dödliga ska börja leta om vi vill köpa laminat? :)
Ah just det den infon saknades kanske.

Jag köpte laminat på Fredricsons även på den tiden jag va vanlig dödlig. Laminat är förhållandevis billigt om man håller sig till vanliga färger utan struktur. Arken är 3050*1300.

http://sliparebackensfinsnickeri.se/snickerivirke.html kan säkert också agera laminatförsäljare om så önskas.

Ola C Ola C skrev:
Ah just det den infon saknades kanske.

Jag köpte laminat på Fredricsons även på den tiden jag va vanlig dödlig. Laminat är förhållandevis billigt om man håller sig till vanliga färger utan struktur. Arken är 3050*1300.

[länk] kan säkert också agera laminatförsäljare om så önskas.
Har du någon känsla för hur den laminat du köper står sig emot https://www.ikea.com/se/sv/p/lyseki...elsidig-vit-ljusgra-betongmoenstrad-80396399/
? Förutom att Lysekil är ful då :)

Då kör vi på med fler frågor. På dina bilder ser vi att du använder en plywood av hygglig kvalitet.
Har du testat att laminera på plywood från vanligt byggvaruhus, eller mdf?
:)

Då kör vi på med fler frågor. På dina bilder ser vi att du använder en plywood av hygglig kvalitet.
Har du testat att laminera på plywood från vanligt byggvaruhus, eller mdf?
:)
Yes mdf har jag kört flera gånger, det funkar utmärkt. Denna skivan ex är laminerad mdf. Plywood från vanligt byggvaruhus befattar jag mig inte med:geek:

...o baksidan brukar man sätta ett superbilligt laminat som heter spärrlaminat. Det e viktigt att laminerad båda sidor annars kommer det slå sig men man kanske inte vill slösa med finlaminat på den sidan som inte kommer synas.

Ola C Ola C skrev:
...o baksidan brukar man sätta ett superbilligt laminat som heter spärrlaminat. Det e viktigt att laminerad båda sidor annars kommer det slå sig men man kanske inte vill slösa med finlaminat på den sidan som inte kommer synas.
Aha, jag funderade lite på om du gjorde det. Gäller det också när man sätter laminat på mdf? Alltså, finns det risk att mdf:en också slår sig?

S snuttekudden skrev:
Aha, jag funderade lite på om du gjorde det. Gäller det också när man sätter laminat på mdf? Alltså, finns det risk att mdf:en också slår sig?
Har alltid läst att man ska laminera båda sidor oavsett basmaterial och aldrig provat att bara laminera en sida. Mdf må förefalla dött men det kan slå sig det också.

• Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Det gör den garanterat. Laminat på båda sidor måste det vara.

Bygg/konstruktionsplywood/osb är alltså rejält dåliga materialval. Om man inte använder MDF eller en bra snickeriplywood så är det bättre med en spånplatta (som också är dålig att jobba med) än en dålig plywood.

• Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Har du någon känsla för hur den laminat du köper står sig emot [länk]
? Förutom att Lysekil är ful då :)
Kan flika in att den där laminaten från IKEA är mycket hög kvalité på. Den är betydligt tjockare än vanlig formica laminat. Jag tror formican är 0,8mm tjock medans ikea laminatet är 2mm "massiv" laminat. Jag använde de där väggplattorna från ikea för att göra laminerad björkplywood till inserts till min bordsåg, blev grymt bra faktiskt. Dock är de ju betydligt dyrare per ytenhet än formican från Fredricsons.

Ikeas är kompaktlaminat, homogent laminat, o tänkt att användas på egen hand, utan bärare, finns ex bänkskivor i 12mm kompaktlaminat. Möbellaminaten som typiskt är 0.7 tjocka är enbart ett ytskikt o ska ju alltid limmas på ett annat material.

Olika laminat helt enkelt, ett Formica kan dock va minst lika bra som Ikeas om man ser till reptålighet och andra ytegenskaper.

"Tråden har varit inaktiv i 3 år". Jaha, men nu vill jag skriva i den.

I samband med att jag byggde badrumsmöbeln så passade jag på att göra lite videos på temat. Del 1 och 2orna ganska basic how to som täcker alla steg, del 3 lite mer avancerat med integrerade features. Länk till del nedan, ni hittar dom andra i samma spellista.

Redigerat:
  • Gilla
tabasco och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
"Tråden har varit inaktiv i 3 år". Jaha, men nu vill jag skriva i den.

I samband med att jag byggde badrumsmöbeln så passade jag på att göra lite videos på temat. Del 1 och 2orna ganska basic how to som täcker alla steg, del 3 lite mer avancerat med integrerade features. Länk till del 1 ni hittar dom andra i samma spellista.

[media]
Snyggt. Och tack för en massa matnyttig info.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.