O
Nu ska vi se.... Hur många här har sett ett korskopplingsrum med skarvboxar för fiber?
Att kalla fiberinstallatörer för "slarviga" är en undersdrift eftersom det i regel ser "för jävligt ut".
Men när det sen handlar om en snygg installation hos en kund, då är präktigheten på topp.
Ja, jag har gått fiberkurserna, jag vet vad jag gör. Jag anser också att kunden ska få en snygg och fungerande installation.
Dessutom finns ingen regel som säger att man "inte" får göra en rak skarv.

O Omersub skrev:
Nu ska vi se.... Hur många här har sett ett korskopplingsrum med skarvboxar för fiber?
Att kalla fiberinstallatörer för "slarviga" är en undersdrift eftersom det i regel ser "för jävligt ut".
Men när det sen handlar om en snygg installation hos en kund, då är präktigheten på topp.
Ja, jag har gått fiberkurserna, jag vet vad jag gör. Jag anser också att kunden ska få en snygg och fungerande installation.
Ok, så du gör slarviga installationer, inte av okunskap, utan för att du är en dålig fibertekniker.
Undrar hur många av dina installationer som finns i Fb-gruppen Fiberfel?

O
T TechChad skrev:
Är fortfarande inte med på hur du kommer till dörrfodret "osynligt"?
Jag hade borrat ett nytt hål från farstun, eller spårat ner ett rör från den befintliga genomföringen. Det handlar mest om hur mkt jobb man vill lägga ner på saken..

Du kan ju tex kolla på Robust Fiber hur en fiberskarv ska göras.....
Skärmdump av en text som beskriver minimikrav för förläggning och skarvning av optokabel inomhus och skarvboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
O Omersub skrev:
Jag hade borrat ett nytt hål från farstun, eller spårat ner ett rör från den befintliga genomföringen. Det handlar mest om hur mkt jobb man vill lägga ner på saken..
Okej, snälla gör inte så.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
T
O Omersub skrev:
Jag!
Vilka är "fiberkurserna"? :geek:

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
M Mr.Eks skrev:
Min första tråd här :)

Jag ska renovera hallen i min lägenhet. Hallen är avlång, bredd ca 112 cm och höjd ca 275 cm. Jag tänkte i samband med det snygga till elcentral + bredband.

Jag har kikat på infällda kombicentraler, men alla jag har hittat står på högkant och är minst 50 cm höga, vilket inte skulle se bra ut. Om jag har bara har en infälld elcentral, vilket skulle bli mycket mindre, kommer det fula bredbandet och eluttaget tvingas sitta på utsidan, vilket inte heller är snyggt. Så jag vet inte riktigt vilken lösning jag ska ha för att det ska se bra ut.

Har någon något bra förslag på hur jag kan göra för att få ett snyggt slutresultat som är så diskret som möjligt? Hur hade ni gjort?
Smaken är som baken...men jag tror att det skulle bli ännu fulare att bygga in. Samt att då måste du ändå ha luckor eller öppningar för att kunna nå enheterna. Blir nog snyggast som det är. Du får välja mellan fult eller fulare :-)

M Mr.Eks skrev:
Min första tråd här :)

Jag ska renovera hallen i min lägenhet. Hallen är avlång, bredd ca 112 cm och höjd ca 275 cm. Jag tänkte i samband med det snygga till elcentral + bredband.

Jag har kikat på infällda kombicentraler, men alla jag har hittat står på högkant och är minst 50 cm höga, vilket inte skulle se bra ut. Om jag har bara har en infälld elcentral, vilket skulle bli mycket mindre, kommer det fula bredbandet och eluttaget tvingas sitta på utsidan, vilket inte heller är snyggt. Så jag vet inte riktigt vilken lösning jag ska ha för att det ska se bra ut.

Har någon något bra förslag på hur jag kan göra för att få ett snyggt slutresultat som är så diskret som möjligt? Hur hade ni gjort?
En annan fråga. När du skriver "din" lägenhet. Har du köpt den, eller hyr du den? Även om du köpt den så kanske du inte äger det som fastighetsägaren monterat. Jag bara undrar ifall du får pilla i fiberurtaget eller flytta centraler.

O Omersub skrev:
Det spelar ingen roll, det är inte din fiber och det du förespråkar är åverkan på någon annans nät. Skäms och gå och lägg dig.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Jag gömde min central, router, NAS samt Smartthingshub i ett par Beståskåp från Ikea.
Jag fräste bort spegeln från dörrarna från baksidan med handöverfräs. Spände istället dit en ram med rotting för ventilation.
Ikea Beståskåp på vägg med rottingdörrar för ventilation, döljer nätverksutrustning.
Skapa konto
Elektronikutrustning dold i öppnat Ikea Beståskåp med främre rottingdetalj för ventilation.
Skapa konto

• Gilla
Mekplatsen och 2 till
  • Laddar…
O
Älskar när forum-mupparna och världsmästarna går igång...
Vad ni än tycker, om ni nu arbetar med fiber eller inte, så kvarstår det faktum att fiberinstallationer är i regel av det sämsta och fulaste slaget. Tar ni det personligen så bjuder jag på det. Ni kan ju inte på fullaste allvar anse att installationen som denna tråd handlar om var tjusig på något vis. Snarare pinsamt praktexempel på ett dåligt jobb.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Z
Tror alla har fått det om bakfoten, det handlar inte om skarv utanför lgh.
Han vill skarva i hallen i bef list.

Något jag själv hade gjort absolut.

Finns skarv-hylsor som antagligen rymts i listen, jag hade dock flyttat cpen till något helt annat ställe isf, antagligen där routern sitter, eller isf bättre placering än där.

Annans nät? Absolut, ingen påverkan på annans nät kommer ske.
Och som Omersub säger finns det inget som säger hur man skall göra, bara vad som är rekomenderade

T
O Omersub skrev:
Älskar när forum-mupparna och världsmästarna går igång...
Vad ni än tycker, om ni nu arbetar med fiber eller inte, så kvarstår det faktum att fiberinstallationer är i regel av det sämsta och fulaste slaget. Tar ni det personligen så bjuder jag på det. Ni kan ju inte på fullaste allvar anse att installationen som denna tråd handlar om var tjusig på något vis. Snarare pinsamt praktexempel på ett dåligt jobb.
Jag tar åt mig av världsmästare, tack!

Nu ser jag inte denna installation som super snygg (det är därför som det kommer oliak idéer på lösningar). Men det här är troligen det vanligaste utseendet som blir i gamla flerfamiljshus. Är svårt att övertala någon att man ska spåra upp väggen för att förlägga rören dolt (ingen brf som vill betala för det extra jobbet). Det kan verka som ett litet ingrepp men det blir ju en del extra jobb då (men det vet du ju redan du som är i branschen).

Absolut, man kunde ju önska att fiberskarvboxen suttit dikt mot tak, men det är ju inte görbart i det här fallet.
Sen kan man tycka att CPEn skulle suttit närmare fiberboxen, tom gått in direkt i CPEn då det finns utrymme i den (men det vet du ju också redan). Men det är ju för att kunna utföra byte av CPEn och för att den som dragit fibern behöver inte alls vara den som monterat CPEn (men det vet du ju med). Sen skulle ju vägguttaget suttit på den andra väggen i nivå med CPEn. Men samma sak där, inte alls säkert att den som monterat CPEn är samma som monterat vägguttaget.

Skulle jag gissa så monterades vägguttaget först. Nästa vända så kom fibern på plats. Med lite tur så kom även CPEn upp då, men inte säkert.

Ser man det på det sättet så blir det ju lättare att förstå att elektrikern monterade vägguttaget där han gjort. Sen fibern måste ju komma in i den väggen som är ut mot trapphuset.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T
Z zapy skrev:
Tror alla har fått det om bakfoten, det handlar inte om skarv utanför lgh.
Han vill skarva i hallen i bef list.

Något jag själv hade gjort absolut.

Finns skarv-hylsor som antagligen rymts i listen, jag hade dock flyttat cpen till något helt annat ställe isf, antagligen där routern sitter, eller isf bättre placering än där.

Annans nät? Absolut, ingen påverkan på annans nät kommer ske.
Och som Omersub säger finns det inget som säger hur man skall göra, bara vad som är rekomenderade
Du menar att han tänkt behålla fiberboxen för att dra en ny fiberpatch i listen från den?

Z
T TechChad skrev:
Du menar att han tänkt behålla fiberboxen för att dra en ny fiberpatch i listen från den?
Nej, ta bort CPE och skarva bef fiber som går in i CPE vidare till där man vill ha den.
Då det finns en list för kopparkabel från CPE kan man lika gärna lägga ner en fiber-patch i den och få CPE flyttad vart som antagligen, vill man vara riktigt seriös så får man väl sätta en liten låda man skarvar den i.

bif bild på skarvdon för SC kontakt tex.
edit; läste inte hela ditt svar innan jag svarade så du vet ju vad ett skarvdon är ;)
Med CPE menar jag allt, vissa av dom är ju hopbyggda vissa är delbara.

Hela klabbet skulle satts på vänster vägg nere vid sockeln vid installation, vem borrar in den där uppe?

edit: Jag satt med telefonen från början, nu ser jag att fiber-ansl är helt separat högst upp o_O
blir svårt att få snyggt på något vettigt sett antar jag, men beror ju helt på hur mycket pengar man kan tänka sig spendera :(

• Blått fiber-skarvdon för SC-kontakt används för att skarva en optisk fiberkabel.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.