Halvgammalt matbord (80-tal?) som jag brukar vaxa med libero antikvax ca 1g/år. Tror att servett med olivolja legat på och gjort märke på lacken. Hur snyggar jag till detta på bästa sätt? Inte vattenfläck utan ytan har lösts upp, osäker på om det syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du brukar vaxa med antikvax så kan du väl prova att lägga på några lager med antikvax.Karlia skrev:
annars får du väl slipa om och lacka bordet.
Ser ju ut som om det är fransk polityr eller danskoljat.
svårt att gömma den "skadan" utan att göra om ytbehandlingen på hela bordet.
Tack för svar!
Jag har provat med antikvaxet, kontrasten har blivit något bättre. Slipa och lacka om är jag inte jättesugen på, bordet är visserligen i rätt storlek, stadigt och med mellanskivor så det fyller sin funktion. Från början en tillfällig lösning, begagnatköp, tills jag hittade det bord jag ville ha. Nu har jag haft det i sju år..
Kanske att jag till sommaren ändå provar men efter att ha gjort i ordning möbler jag tycker om vet jag hur mycket jobb det innebär, tar alltid mer tid än vad jag tror..
Det som förvånade mig mest var att oljan lyckades ta bort ytbehandling. Trodde att lack klarade olja.
Jag har provat med antikvaxet, kontrasten har blivit något bättre. Slipa och lacka om är jag inte jättesugen på, bordet är visserligen i rätt storlek, stadigt och med mellanskivor så det fyller sin funktion. Från början en tillfällig lösning, begagnatköp, tills jag hittade det bord jag ville ha. Nu har jag haft det i sju år..
Kanske att jag till sommaren ändå provar men efter att ha gjort i ordning möbler jag tycker om vet jag hur mycket jobb det innebär, tar alltid mer tid än vad jag tror..
Det som förvånade mig mest var att oljan lyckades ta bort ytbehandling. Trodde att lack klarade olja.
Jag tror som sagt inte att det är lack.. men Olivolja är väldigt sur så den kan fräta det mesta om den får ligga.Karlia skrev:Tack för svar!
Det kan fungera. Jag har också liberon ring remover. Problemet här är att det inte är en värme/vatten fläck utan 1mm av ytbehandling som har försvunnit. Svaret jag hade hoppats på var "inga problem, skvätt bara på lite XX-lack så kommer ytan se ut som ny"
Jag inser ju själv att det aldrig är så lätt
Får upprepa vaxning och se om jag vänjer mig vid skadan eller om jag till sommaren får försöka slipa hela ytan.
Får upprepa vaxning och se om jag vänjer mig vid skadan eller om jag till sommaren får försöka slipa hela ytan.
Verktygstokig
· Halland
· 7 592 inlägg
Karlia skrev:Det kan fungera. Jag har också liberon ring remover. Problemet här är att det inte är en värme/vatten fläck utan 1mm av ytbehandling som har försvunnit. Svaret jag hade hoppats på var "inga problem, skvätt bara på lite XX-lack så kommer ytan se ut som ny"
Beror helt på vad det är för lack. Är det schellac så kan det funkam