Jag har en gjuten platta i min carport med golvbrunn. Från avloppet går en avstickare, med tveksamt fall mot avloppet, in i huset på souterrängplanet. Inifrån huset har man stuckit in en värmekabel i avstickaren som sedan fortsätter en bit i avloppet. Bilden som är bifogat detta inlägg visar inomhusdelen av installationen.

Ursprungligen var installationen helt dold bakom en gipsskiva, men någon kom på att det inte är så bra om det trycks upp vatten bakvägen bakom en gipsskiva och därför tillkom en bit kopparrör, en slangklämma och flertalet hål i gipsskivan så att röret mynnar utanför gipsskivan.

"Tack vare" en vattenskada orsakad av samma rörmokare som installerade värmekabeln (hej Dennis i Älvsbyn) har jag nu möjlighet att försöka snygga till installationen, men hur? Är det tillrådigt att göra hål i en apparatdosa och tillhörande doslock och montera dessa så att röret löper genom de nyss borrade hålen, och låta värmekabeln löpa tillbaka in i dosan genom ytterligare ett hål i doslocket? Är det vettigt att komplettera med ytterligare en apparatdosa och i den montera en infälld termostat med utomhusgivare som får styra värmekabeln?

Alla konstruktiva synpunkter på denna installation emottages tacksamt.

• Rörinstallation med kopparrör utstickande från vägg och apparatdosa med kablar och värmekabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.