Hej,
Vi står i färd med att loss ett nytt kök och har hittat ett som vi gillar. Det är egentligen bara en finish-fråga som vi är lite tveksamma kring. Köket vi tittar på är ett modulkök av en tillverkare i mellanpris-skiktet. Så det är ju då förstås inte platsbyggt eller målat på plats. På vissa ställen finns dock synliga skarvar som på denna inzoomade bild, och vi tycker att det tar bort lite från helhetsintrycket.
Finns det något man kan göra, själv eller genom att anlita en skickare, som kan bättra på dessa skarvar utan att det ser allt för pajigt ut, drar till sig smuts etc?
Några tankar eller tips?
Jag bifogar också en bild på samma kökstyp uppbyggt.
Vi står i färd med att loss ett nytt kök och har hittat ett som vi gillar. Det är egentligen bara en finish-fråga som vi är lite tveksamma kring. Köket vi tittar på är ett modulkök av en tillverkare i mellanpris-skiktet. Så det är ju då förstås inte platsbyggt eller målat på plats. På vissa ställen finns dock synliga skarvar som på denna inzoomade bild, och vi tycker att det tar bort lite från helhetsintrycket.
Finns det något man kan göra, själv eller genom att anlita en skickare, som kan bättra på dessa skarvar utan att det ser allt för pajigt ut, drar till sig smuts etc?
Några tankar eller tips?
Jag bifogar också en bild på samma kökstyp uppbyggt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det enda jag kan komma på är att lägga målarfog i skarven och sen måla. Om det inte ska synas alls får man nog måla hela ytan efteråt. Om man bara nöjer sig med att det inte blir lika tydligt så kan det räcka med att bara måla över fogen med en mycket liten pensel.
Sen är det ju fråga om ett kök som ska påminna om köken under perioden 1945-1965, och man var inte lika petnoga med sådana detaljer på den tiden, det var ju ändå så mycket bättre än tidigare kök. Man kanske tom. var glad att det syntes att det var fabrikstillverkat och inte gammalt dåligt hemsnickrat.
Sen är det ju fråga om ett kök som ska påminna om köken under perioden 1945-1965, och man var inte lika petnoga med sådana detaljer på den tiden, det var ju ändå så mycket bättre än tidigare kök. Man kanske tom. var glad att det syntes att det var fabrikstillverkat och inte gammalt dåligt hemsnickrat.
Hej,BirgitS skrev:
Det enda jag kan komma på är att lägga målarfog i skarven och sen måla. Om det inte ska synas alls får man nog måla hela ytan efteråt. Om man bara nöjer sig med att det inte blir lika tydligt så kan det räcka med att bara måla över fogen med en mycket liten pensel.
och tack för svar! Du har nog rätt i att allt måste målas om det ska bli helt osynligt, och det tänker jag är uteslutet för oss pga att vi tänker köpa köket nytt och inte vill lägga den tiden och de pengarna på detta, när det också finns en risk att det inte blir bra.
Jag förstår vad du menar med att man på den tiden inte var så petnoga. Jag har tittat en del på originalkök och där finns inte sällan olika typer av glipor mellan skåp och annat. Men det ser ändå på det hela lite mer förlåtande ut, när allt är lite gammalt och skevt. Och på sådana kök är det ju också enklare att sätta lite snickarspackel eller liknande, och måla över - utan att det ser tokigt ut. Att glipan blir så pass synlig här är nog eftersom stommarna är lite rundade i ytterkanterna, vilket de är för att bli mindre känsliga för färgskav vid stötar och liknande.
Men som sagt, du har säkert rätt!
Om någon har något tips eller tankar tar jag ändå gärna emot det.
Klicka här för att svara