Hur bär ni er åt när ni fogar, t ex mellan bänkskiva och kakel? Tejpar och smetar ut med fingret?
Jag testade det, men jag tyckte att kanten inte blev så bra.....det är snyggare om den "flyter" ut på bänkskivan istället för att det ska bli en skarp kant, men hur får man den då någorlunda rak utan tejp?

testa såpavatten när du drar ut fogen. Sen som lekman tar man nog tejt iaf. Silikon blir fult när det smetas ut.. Ett i övrigt juste satt kakel ser för jävligt illa ut med risig fog både mjuk och hård fog

Jag har personligen gjort så att jag struntat i tejpen och sen testat mig fram med storlek på öppning i silicontuben tills "pipen" ger en lagom sträng, sen dra så hela längder som möjligt, ju färre avbrott dess snyggare fog, samt viktigast av allt, en kopp med vatten och ganska rejält med diskmedel i som du har i omedelbar närhet, fukta fingret ofta och dra jämt med fingertoppen, har funkat jättebra, trots att jag är amatör :)

//Christina.

Jag har använt teip och vatten med lite diskmedel i

Köpte ett silikonfinger speciell för att foga men ingenting var bättre en mitt eget finger doppat i vattnet ;D

Fungerade kanon, inga kanter.

Jag tejpar först. Sprutar ut silikonet och jämnar ut med med osåpat finger. Därefter tar jag bort tejpen och jämnar till med såpat finger.
Har testat diverse olika metoder men den här fungerar bäst för mig.

Sen är de väl lite hur man placerar tejpen...

3mm ut från väggen ca. om vi pratar bänkskiva/lodrät vägg, eller?

Närmra= mer kant, längre ifrån= mer utsmetat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.