Vi har en Grundfos Alpha+ 25-40 där vi plötsligt inte får ut någon värme till radiatorerna.
Jag har provat att lätta på den blanka brickan i mitten med en skruvmejsel men då börjar det svettas vattendroppar så jag vågade inte göra mer än så.
Sprutar det vatten om man lossar den helt eller är det bara droppar det är frågan om?

Jag gissar att pumpaxeln syns där innanför.

• En Grundfos cirkulationspump för uppvärmningssystem monterad på kopparledningar, med grön lysdiod som indikerar drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer att droppa men inte spruta.

Här är en 35 sek film.
Pumpen snurrar ibland för att snurra lite till och sedan stanna.
Är pumpen eventuellt slut?

• Gilla
Nypan19 och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen är den sliten. Prova att höja effekten på pumpen då kanske den snurrar.

L L A Axelsson skrev:
Förmodligen är den sliten. Prova att höja effekten på pumpen då kanske den snurrar.
Detta är enda inställningen.
Jag kan prova att dra den i topp.
Till höger var för andra ändamål tror jag.

Om den är sliten så är det väl en tidsfråga innan den lägger av helt.
Kanske lämpligt att byta den i sommar för att säkra att vintern inte bjuder på överraskningar.
Pumpen är sedan 2005 och huset står romt men med grundvärme om vintern, kan bli dyrare än en ny pump om man inte passar sig.

• Grundfos Alpha+ cirkulationspump för värme- eller kylsystem med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I anslutning till vredet till vänster i bild så ser det ut att finnas 3 effektlägen.

Ja nu ser jag, den är steglös mellan min 25 watt till max 60 watt.
Prova med högre effekt om den snurrar bättre då och byt pump senast innan vintern.

Redigerat:
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Har erfarenhet av detta problem med dessa pumpar. Bara att byta

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Kan vara kondensatorn som börjar ta slut, det är inte helt ovanligt. Skruva upp kopplingsboxen så borde där sitta en vit cylinder. Byt den, kostar en hundring, och testa.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Kan vara kondensatorn som börjar ta slut, det är inte helt ovanligt. Skruva upp kopplingsboxen så borde där sitta en vit cylinder. Byt den, kostar en hundring, och testa.
Vi är tillbaka i stan igen men skall kolla upp det till midsommar.
Eftersom huset står med underhållsvärme över vinterhalvåret medregelbundna besök av oss så får pumpen under inga omständigheter lägga av.
En ny pump är inget jätteproblem som jag ser det om den skulle visa sig vara slut.

E Eby90 skrev:
Jag byter pump men det kan ju vara lönt att kolla upp den gamla och sedan "ha på lager"

Eftersom det är en tryckstyrd pump så finns möjligheten att pumpen stannar för att trycket uppnås på lägsta effekt, (varmt inne=stängda termostatventiler) kanske lite långsökt, men lätt att kolla genom att öppna termostatventilerna fullt

P Plutus skrev:
Eftersom det är en tryckstyrd pump så finns möjligheten att pumpen stannar för att trycket uppnås på lägsta effekt, (varmt inne=stängda termostatventiler) kanske lite långsökt, men lätt att kolla genom att öppna termostatventilerna fullt
De var i princip fullt öppna allihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.