Hej,
Skulle justera en dörr i källaren som ej gick att stänga ordentligt. Så när jag skulle justera gångjärnet så snurrar skruven bara. Det är på dörrsidan det snurrar. Provat med större skriv, det fungerar ej heller. Detta renderar i att jag inte kan fästa gångjärnet ordentligt i dörren och den blir sned och går ej att stänga normalt.
Finns det något man kan göra för att fixa detta eller är det bara att köpa en ny dörr?
Skulle justera en dörr i källaren som ej gick att stänga ordentligt. Så när jag skulle justera gångjärnet så snurrar skruven bara. Det är på dörrsidan det snurrar. Provat med större skriv, det fungerar ej heller. Detta renderar i att jag inte kan fästa gångjärnet ordentligt i dörren och den blir sned och går ej att stänga normalt.
Finns det något man kan göra för att fixa detta eller är det bara att köpa en ny dörr?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite osäker på hålet, är det trä/spån? Isåfall kan du blanda trälim och sågspån till en pasta och fylla hålet med. Har du en lite träplugg kan du även trycka i en sån med sågspånslimmet. När det torkat kan du skruva i skruven igen.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Skruva loss dörren helt och kolla vad du har bakom.
Tändstickor doppade i trälim och sen direkt i med en skruv för att skapa nya gängor är en metod som kan funka (och är starkare än sågspån och lim) men är det sprucket bakom så pressar du bara isär materialet mer.
Tändstickor doppade i trälim och sen direkt i med en skruv för att skapa nya gängor är en metod som kan funka (och är starkare än sågspån och lim) men är det sprucket bakom så pressar du bara isär materialet mer.
Träplug (med trälim) eller rampamuff använder jag till dålig gångjärnsinfästning i dörrar.
Om du använder träplug så glöm inte att förborra då många pluggar är hårda.
Att trycka in några tänstickor eller trätandpetare brukar även det fungera.
Rampamuff med skruv är snabbt, lättjobbat, billigt och det jag oftast använder ute på jobb.
Kostnaden för 4st rampamuff med skruv bör ligga på ca 16-20kr.
Om du använder träplug så glöm inte att förborra då många pluggar är hårda.
Att trycka in några tänstickor eller trätandpetare brukar även det fungera.
Rampamuff med skruv är snabbt, lättjobbat, billigt och det jag oftast använder ute på jobb.
Kostnaden för 4st rampamuff med skruv bör ligga på ca 16-20kr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden