Hej,
Har en Stiga snöslunga med en Tecumseh HM80 motor. Problem är att jag har haft den delvis nerplockad för att byta rutten besinslang mm.
Vi gasreglaget sitter en hårnålsfjäder runt axeln som reglaget är ledat runt. Denna fjäder har hoppat loss innan jag hann notera var den satt.
Har kört fast efter ett antal timmar begriper jag inte hur den ska sitta. På samma axel sitter en arm med ett antal små hål borrade i två hål sitter ett par små länkarmar som styr gasregleringen.
Förmodar att fjädern ska vara någonstans där.
Väldigt glad om någon kan ge mig ett tips.
Bifogar ett försök till skiss
 
  • gasreglage 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte fjädern få gasen att sträva efter minimum gaspådrag? En gissning är att den fria änden ska sitta i något av de små hålen, så att det strävar efter att bli min gas om du släpper handtaget.
 
Stenteg skrev:
Hej,
Har en Stiga snöslunga med en Tecumseh HM80 motor. Problem är att jag har haft den delvis nerplockad för att byta rutten besinslang mm.
Vi gasreglaget sitter en hårnålsfjäder runt axeln som reglaget är ledat runt. Denna fjäder har hoppat loss innan jag hann notera var den satt.
Har kört fast efter ett antal timmar begriper jag inte hur den ska sitta. På samma axel sitter en arm med ett antal små hål borrade i två hål sitter ett par små länkarmar som styr gasregleringen.
Förmodar att fjädern ska vara någonstans där.
Väldigt glad om någon kan ge mig ett tips.
Bifogar ett försök till skiss
Hej Hasse,
Om jag sätter fjädern i ett av dom små hålen drar fjädern gasen till max och gasreglaget gör ingen nytta. På något sätt skulle jag vilja ha fjädern att dra åt andra hållet men förmodligen har jag tomgång i skallen för jag ser inte något alternativ.
 
Vänd fjädern, så den vill dra åt andra hållet .

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Problemet är bara att andra änden av fjädern har inte hoppat loss utan sitter på ursprungsplatsen (tror jag), så det går inte att vända den.
Ska ta ett nytt tag med en på lördag (är just på resa) så får jag se om den går att vända. Jag har försökt titta i diverse manualer men ingen visar den här biten :(
 
spänna upp fjädern då?
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idé! Ska prova på lördag om det skulle kunna fungera. Jag återkommer i ärendet :)
 
Hasse, nej, det går inte att spänna den åt andra hållet, fungerar inte alls. Tillbaka på ruta 1 och vet inte hur jag ska gå vidare. Tack för ditt engagement. Hoppas det dyker upp någon som har en liknande snöslunga.
 
Problemet är löst och nu fungerar det. Fjädern hade blivit krökt och därför fick jag inte till det.
 
S Stenteg skrev:
Bifogar ett försök till skiss
Den skissen var till hjälp i kampen mot förgasardjävulen!

Nu återstår bara att få om bensin i cylindern...:confused:
 
Hej. har samma problem fattar inte var fjädern ska sitta fast ( är det i delen med massa hål eller )
Tacksam för bild om någon har/ yngve
 
Tyvärr hittar fjädern men inget om hur den monteras fast
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.