Hej
Har precis köpt mitt första hus.
Har en panna från värmebaronen. Pellets/ved/luftvatten. Tycker inte varmvattnet blir varmt och lyckas inte få pannan över 40 grader.
Nån idé på vad jag gör fel?

• Pannkontroll av Värmebaronen med termostatinställning. Effektratt visar runt 50 grader, två lysande dioder indikerar pågående funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometrar på pannan visar lågt tryck och låg temperatur, under 40 grader, på en värmeanläggning från Värmebaronen i ett nyinköpt hus.
    Skapa konto
Den ser ut att gå på eldrift där båda effektstegen är aktiverade enligt bild skulle innebära 4.5 + 4.5 dvs 9kw el effekt är inkopplad vilket borde räcka kan man tycka. Men el effekten kan vara begränsad via pannans inställning till enbart halva dvs 4.5 kw vilket ger klart sämre utfall. Kanske den tidigare ägaren eldade med ved eller pellets under vintern istället.

Elda mer!

Tack för svar.
Det finns ingen ackumulatortank i huset.
Dom förra ägarna har eldat i den men bara lite då och då. Är det nån knapp jag ska ändra på för att elda? Eller är det bara köra på ?

• Kontrollpanel med knappar för brännare och el, en lampa lyser för el-läge.
    Skapa konto
  • Närbild av en ventil med röd och vit stapel och numerisk skala, omgiven av kopparrör och verktyg.
    Skapa konto
Knappen brännare måste väl slås på om det sen är något annat beror på hur just detta system är kopplat

Eldar du med pellets eller ved? Tanka hem manualen från nätet så ser du vad som gäller

Tanken är att elda med ved.
Enligt förra ägaren (85+) något förvirrad behövs inget ställas om på pannan. Han säger att man ändrar bara brännar knappen om man eldar med pellets. Manualen har jag och läst igenom men blir inte mycket klokare på den om det är som han säger.

L Linus83 skrev:
Tanken är att elda med ved.
Enligt förra ägaren (85+) något förvirrad behövs inget ställas om på pannan. Han säger att man ändrar bara brännar knappen om man eldar med pellets. Manualen har jag och läst igenom men blir inte mycket klokare på den om det är som han säger.
Hur många klick, om du vrider temostaten mellan min/max, sen i manualen, öppna luckan till vänster och se på kortet nr 60 om det är tampar inkopplade där. Nr 61 är det tampar kopplade mellan alla skruvar på den. Var dom sitter syns på sidan 9.
Ha luckan öppen och vrid termostaten mellan min/max och lysna om det klickar 2 ggr i dom små reläna. Det är bara 2 steg i den pannan 4,5 + 4,5 kW.
Sen en sak till, nu finns det ingen automatik på värmen, ingen shuntmotor, helt förkastligt att kuta upp/ner och ställa om, när tempen åker JOJO ute, samt oekonomiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.