Nu är ni väl extrema. Det är helheten som är av intresse. En sådan resa kan definitivt vara värd kostnaden om den underlättar samarbetet på arbetsplatsen. Alla kostnader måste vägas mot nyttan.

Vilka kostnader är det som är fel menar ni?
Vilka pengar är det som bör omfördelas?

• Gilla
  • Haha
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nu är ni väl extrema. Det är helheten som är av intresse. En sådan resa kan definitivt vara värd kostnaden om den underlättar samarbetet på arbetsplatsen. Alla kostnader måste vägas mot nyttan.

Vilka kostnader är det som är fel menar ni?
Vilka pengar är det som bör omfördelas?
Nej det är det inte värt när befolkningen lider.
Resan är fel, att boka hotell är fel, att köpa dyr mat är fel. Vi har stora lokaler de kan använda. Baka eget fika och laga egen mat.
Pengarna behövs till annat.

Du jagar enbart principer. Att sätta cheferna på att laga mat låter kanske bra. Men är det det?
Hur mycket pengar handlar det om, och vad ska de användas till i stället?

P
D Daniel 109 skrev:
Du jagar enbart principer. Att sätta cheferna på att laga mat låter kanske bra. Men är det det?
Hur mycket pengar handlar det om, och vad ska de användas till i stället?
Jo det får man ju jaga i med de drar in på allt. Kanske snöröjning.

wildeside
T TheGame skrev:
Har inget med dödsskjutningar eller sprängningar att göra eller hur menar du? Det kriminella kostar förståss också men det är för få som arbetar och inbringar skatt och för många barn/pensionärer/arbetslösa/korruption som kostar.

Edit: lade till lite
Nä tänkte inte på det självklart kostar inte dödsskjutningar, sprängningar och övrig kriminalitet skatte pengar.
Det kanske tom bidrar till besparingar?
Ja det är kanske för få som jobbar men kriminaliteten kostar miljard belopp ur statsbudgeten varje år så tror jag att det påverkar hur mycket välfärden kan få i pengar för att drivas.

Höj skatten på bilarna
O höj soppan till 20- så kanske det kommer gå

wildeside
Ja för min del kan dom höja soppan till 50kr/l det jag kör upp i bränsle i bilar och maskiner kommer iaf en privatperson att betala i slutänden.

Fast principer är inte alls oviktiga när en stor del av Sveriges kommuner står inför tuffa effektiviseringar (besparingar). Det har ett viktigt symbolvärde att chefer/ledning inte åker på spa eller liknande samtidigt som det dras ner på kärnverksamhet. Som medborgare och skattebetalare vill jag känna att jag får mesta möjliga verksamhet för mina skattekronor. Då funkar det inte att vissa åker på resor eller utbildningar samtidigt som personalen på golvet ska dra in på arbetskläder eller kaffet. Det ÄR ett tufft läge som kommer kräva tuffa beslut och om medborgarna ska känna någon förståelse för det så kan inte vissa undantas från att dra åt svångremmen.

Ja, symboliken kan vara väl så viktig. Men vissa tycks ju tro att de pengarna är problemet.

Visst finns det exempel på personer som är klart olämpliga i sina positioner. Men jag skulle tro att majoriteten av lokalpolitikerna gör så bra jobb de kan. Även om jag inte håller med om en massa beslut så håller jag definitivt inte med dessa aggressiva inlägg.

Nej precis. Det är ju liksom accepterat att spy galla över skattefinansierad verksamhet bedrivs. Men just för att motverka sånt beteende är det ännu viktigare att skattemedlen används på rätt sätt och inte missbrukas. Om bankens vd agerar omoraliskt kan jag ju byta bank. Det kan jag inte med min leverantör av kommunala tjänster.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Visst ska de användas på rätt sätt. Men kritiken är väldigt sällan konkret, allt är bara fel och alka verksamheter borde vara bättre. Utgifterna är redan prioriterade. Olika personer skulle sannolikt prioritera något olika. Men det är inte då illa att man kan lösa alla problem genom att omprioritera. Vill man ha mer pengar på något område måste man inse att de måste tas någonstans ifrån.

P
D Daniel 109 skrev:
Ja, symboliken kan vara väl så viktig. Men vissa tycks ju tro att de pengarna är problemet.

Visst finns det exempel på personer som är klart olämpliga i sina positioner. Men jag skulle tro att majoriteten av lokalpolitikerna gör så bra jobb de kan. Även om jag inte håller med om en massa beslut så håller jag definitivt inte med dessa aggressiva inlägg.
Du får gärna tycka att de är aggressiva.
Men så som vissa kommuner beter sig så skall allt strypas och inte bjudas på något.
I vår kommun är problemet pengarna och eftersatt underhåll. De skyller på invandrare, som såklart kostar en del.
Men det försvarar inte korkade affärer som kostar multum.
En av dem var att sälja mark för 10 miljoner. Men för att flytta verksamheten som låg på marken kostade 33 miljoner, när de gick ut med förra året att vi låg back xx antal miljoner.
Därav är det inte befogat att använda skattepengar på att åka iväg på fina ställen för konferens.
Men det är bara min åsikt.

Det är mycket mer konstruktivt att kritisera affärerna som du ser som dåliga än att hacka på någon öl en gång om året.

wildeside wildeside skrev:
Nä tänkte inte på det självklart kostar inte dödsskjutningar, sprängningar och övrig kriminalitet skatte pengar.
Det kanske tom bidrar till besparingar?
Ja det är kanske för få som jobbar men kriminaliteten kostar miljard belopp ur statsbudgeten varje år så tror jag att det påverkar hur mycket välfärden kan få i pengar för att drivas.
Kriminaliteten har inte ökat speciellt den ligger väll stabilt hela tiden.
Det är dom andra posterna som ökat och arbetsföra minskat därför finns det mindre pengar. Det man ska gå efter är slöseriet.

wildeside
T TheGame skrev:
Kriminaliteten har inte ökat speciellt den ligger väll stabilt hela tiden.
Det är dom andra posterna som ökat och arbetsföra minskat därför finns det mindre pengar. Det man ska gå efter är slöseriet.
Ja framför allt sprängningar och skjutningar har legat på samma nivå dom senaste decennierna eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.