3 703 läst ·
48 svar
4k läst
48 svar
Snöröjningen kan försämras i vinter
Jo men man behöver ju inte nedmontera hela infrastrukturen och hela städer.BigR skrev:
Vi får väl anpassa oss lite, bättre vinterdäck, jobba hemifrån, lämna bilen hemma, köpa snöslunga etc. Faktum är att många kommuner går väldigt dåligt ekonomiskt och alla verksamheter, även snöröjningen ska hyvlas.
Vår kommun aviserar också andra prioriteringar i snöröjningen denna vinter, så jag har skaffat dubbdäck till cykeln i år![]()
Vår kommun håller på och lägger ner badhus, skolor, mötesplatser, fritidsgårdar. Och planerar att eftersätta underhåll på all offentlig verksamhet. Och har eftersatt VA i hela kommunen så de beräknar en halv miljard för att åtgärda sitt missbruk =)
Intressant att förr när alla byarna var helt egna kommuner, då hade de råd att underhålla allt, bygga badhus och dylikt och ploga vägarna ordentligt =)
De kan ju anamma taktiken som Stockholms kommun har kört nu i många år - gör ingenting på en vecka efter snöfall och hoppas på väderomslag så att snön smälter bort av sig själv. Förvisso misstänker jag att det i det fallet är kommunens upphandlade entreprenörer och inte kommunen som stoppar den besparingen i fickan.
Man får väl hoppas att besparingarna på snöröjningen gör att någon annan behöver spara mindre och kanske kan undvika att stänga servicen. Trist läge.Rkarlsson skrev:Jo men man behöver ju inte nedmontera hela infrastrukturen och hela städer.
Vår kommun håller på och lägger ner badhus, skolor, mötesplatser, fritidsgårdar. Och planerar att eftersätta underhåll på all offentlig verksamhet. Och har eftersatt VA i hela kommunen så de beräknar en halv miljard för att åtgärda sitt missbruk =)
Intressant att förr när alla byarna var helt egna kommuner, då hade de råd att underhålla allt, bygga badhus och dylikt och ploga vägarna ordentligt =)
Men iallafall så tycker jag att det faktiskt finns utrymme att ändra på hur man utför snöröjning, halkbekämpning etc. Kanske att ploga mindre på vissa ställen eller prioritera bättre utan att allt rämnar? Det är i nio fall av tio någon med skitdåliga däck, dåligt fordon eller bristande erfarenhet av att köra vintertid som sladdat/fastnat och skapar problemen och det har varit likadant när jag pendlat till Kungsgatan från Västerort som när jag penslat i Norr- och Västerbotten.
Själv kan jag köra mindre dom där dagarna så det är som värst, kolla väderutsikterna så jag handlar maten när det är klart väder eller sandat. Jag kan byta färdväg eller ställa in barnens träning någon gång om det blev en snösmocka. Jag kan också låta bli att slänga ut snön på vägen när jag röjer infarten. När jag ska till jobbet kan jag starta tidigare och gå eller kanske ta bussen om kommunen prioriterar lokaltrafikvägar.
det finns alltså massor jag kan göra för att hjälpa till, så tänker jag.
Man kan ta sej en funderare på hur det kommer sig att inte staten och kommun har råd med någon ting, trots att vi snart har världens högsta skatter, miljöavgifter och övriga dolda kostnader till stat och kommun som vi måste betala.
För dessa kostnader så har vi snart ingen välfärd och ligger snart etta på listan över dödsskjutningar och sprängningar.
För dessa kostnader så har vi snart ingen välfärd och ligger snart etta på listan över dödsskjutningar och sprängningar.
Se dig om i världen. Det du påstår stämmer inte.
Jag tror vi hoppar över tunnelbanan i Norrland. Hyperloop ska det bli, bekostnad av kommunen, annars kan jag lika gärna fortsätta vingla omkring med cykeln i snön.wildeside skrev:
Jag har 8 mil ToR till arbetet. Det finns inga möjligheter till kollektivtrafik för kommunen drar in kollektivtrafiken också trots vi har försökt övertyga dem om att vi vill ha den just dit vi arbetar.BigR skrev:
Man får väl hoppas att besparingarna på snöröjningen gör att någon annan behöver spara mindre och kanske kan undvika att stänga servicen. Trist läge.
Men iallafall så tycker jag att det faktiskt finns utrymme att ändra på hur man utför snöröjning, halkbekämpning etc. Kanske att ploga mindre på vissa ställen eller prioritera bättre utan att allt rämnar? Det är i nio fall av tio någon med skitdåliga däck, dåligt fordon eller bristande erfarenhet av att köra vintertid som sladdat/fastnat och skapar problemen och det har varit likadant när jag pendlat till Kungsgatan från Västerort som när jag penslat i Norr- och Västerbotten.
Själv kan jag köra mindre dom där dagarna så det är som värst, kolla väderutsikterna så jag handlar maten när det är klart väder eller sandat. Jag kan byta färdväg eller ställa in barnens träning någon gång om det blev en snösmocka. Jag kan också låta bli att slänga ut snön på vägen när jag röjer infarten. När jag ska till jobbet kan jag starta tidigare och gå eller kanske ta bussen om kommunen prioriterar lokaltrafikvägar.
det finns alltså massor jag kan göra för att hjälpa till, så tänker jag.
Då räknar jag också med att jag får bra vägar och underhållna vägar. Vissa dagar räcker inte nya hakka dubbdäck.
Alla som röjer uppfarten lägger väl ändå de på sin tomt? Det som ligger på trottoaren efter sandningen åker inte in på min tomt
Kollade vad vi betalar i Sverige som är relaterade till vägtrafiken : 2018 enl ekonomifakta 19.8 mdkr.
Nej allt är endast felprioriteringar åt helvete. Inte konstigt att kommunerna inte har råd när de lägger det på sprit och resor för de med högre status. Eller köper svindyrt och säljer billigt när de gäller mark och fastigheter. =)(vår kommun)
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Även om man använder grus istället för salt, så måste gruset sopas upp på våren, och det är inte billigt det heller, se på Lund, där dom grusar mycket.
Jag har vinterjour i Malmö numera och lite i Trelleborg.
Jag har vinterjour i Malmö numera och lite i Trelleborg.
Har inget med dödsskjutningar eller sprängningar att göra eller hur menar du? Det kriminella kostar förståss också men det är för få som arbetar och inbringar skatt och för många barn/pensionärer/arbetslösa/korruption som kostar.wildeside skrev:
Man kan ta sej en funderare på hur det kommer sig att inte staten och kommun har råd med någon ting, trots att vi snart har världens högsta skatter, miljöavgifter och övriga dolda kostnader till stat och kommun som vi måste betala.
Edit: lade till lite
Läs slöseriombudsmannen så skall du se att det finns pengar.T TheGame skrev:
Nästintill 100%. Så fort de ens köper en öl för våra pengar har de gått över gränsen. Speciellt i tider de vill dra ner på alla viktiga samhällsfunktioner. Hos oss så skulle tex alla chefer inom skolan åka på spa för konferens bara för någon vecka sedan.T TheGame skrev:
De vill å andra sidan lägga ner skolorna trots det kommer fler barn i byarna.
Vi har många lokaler som konferenser är utmärkta till.
Men vi får montera plogar framför bilen och hänga på en spridare på kroken så sköter vi det själva =)