kisumisu
Postar kanske i fel del?!

Men då det är en fråga om lag och skyldighet.

Får en kommun låta snöröja kommunens snö till infarter och privata tomter. Är stenhårda regler att man får inte skyffla snö till kommunens vägar! Om det är lagligt varför gäller det då bara ett håll?

Vi har monopolbolag som vill ha extra pengar för att inte göra vallar till infarter, verkar också köra medvetet höga vallar mot den sidan av vägen där det finns hus som vägrar den där kartellen. Har själv sett att dessa plogar kör lite olika beroende på gatunamn. Just på min gata är det jag och en annan som vägrar betala extra som nu blir straffade.

Grannar och grannars gäster på andra sidan av vägen ställer sina bilar på gatan på parkering, ofta väldigt dumt så dessa är ivägen. Nu när jag började ställa min bil där (slipper snövallen) fick jag lite smågnäll av grannen mitt emot. Tror dessa är vänner till dem som plogar vägarna. Alla är ju mer eller mindre släkt i den här stan ursäkta byn 😠

Google sök ger att varje kommun sätter sina egna regler, men är det verkligen så?!
Kanske man borde engagera sig politiskt då...tycker det fel att kommun betalar flera miljoner till ett bolag som sen i sin tur skall även ha betalt för enskilda hushåll! Skulle det finnas fler bolag att välja skulle jag ta nån konkurrent som fick ta hela våran gård. Snöig landsväg, högar av snö, gula hus, molnig himmel, synliga fotspår och däckspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinterlandskap med snötäckt mark, fotspår och däckspår, beige garageport i bakgrunden.
Skapa konto
Vinterlandskap med djup snö, röda brevlådor, snöig väg och spår av aktivitet.
Skapa konto

Redigerat:
Med den beskrivningen låter det högst tveksamt. Att utföra en tjänst åt kommunen och sedan ta betalt på sidan om för att påverka hur den utförs kan knappast vara okej.

• Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Postar kanske i fel del?!

Men då det är en fråga om lag och skyldighet.

Får en kommun låta snöröja kommunens snö till infarter och privata tomter. Är stenhårda regler att man får inte skyffla snö till kommunens vägar! Om det är lagligt varför gäller det då bara ett håll?

Vi har monopolbolag som vill ha extra pengar för att inte göra vallar till infarter, verkar också köra medvetet höga vallar mot den sidan av vägen där det finns hus som vägrar den där kartellen. Har själv sett att dessa plogar kör lite olika beroende på gatunamn. Just på min gata är det jag och en annan som vägrar betala extra som nu blir straffade.

Grannar och grannars gäster på andra sidan av vägen ställer sina bilar på gatan på parkering, ofta väldigt dumt så dessa är ivägen. Nu när jag började ställa min bil där (slipper snövallen) fick jag lite smågnäll av grannen mitt emot. Tror dessa är vänner till dem som plogar vägarna. Alla är ju mer eller mindre släkt i den här stan ursäkta byn 😠

Google sök ger att varje kommun sätter sina egna regler, men är det verkligen så?!
Kanske man borde engagera sig politiskt då...tycker det fel att kommun betalar flera miljoner till ett bolag som sen i sin tur skall även ha betalt för enskilda hushåll! Skulle det finnas fler bolag att välja skulle jag ta nån konkurrent som fick ta hela våran gård.[bild][bild][bild]
Kort så upphandlar då en kommun snöröjningen från aktörer och det står då i avtalet vad som ska snöröjas.
Avtalet ska vara en offentlig handling så kolla på din kommuns hemsida.
Sen blir det då alltid problem vid större snömängder under en vintersäsong och i slutändan så handlar det om skattepengar. Där jag bor så har det tidvist varit problem men det får man nog stå ut med isf att betala mer skatt. Slutligen så står det nog inte i snöröjningsavtalet att man inte får göra en snödriva vid en infart eftersom snön måste bort.

• Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
När det plogas med diagonalplog blir i allmänhet resultatet att mycket snö hamnar på infarter. De som plogar med diagonalplog brukar enligt min erfarenhet försöka minimera vallar på infarter. Men att hanteringen ska styras av extra avgifter till den kommunalt upphandla entreprenören låter galet. Ställ frågan till kommunen.

• Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
P paralun skrev:
Kort så upphandlar då en kommun snöröjningen från aktörer och det står då i avtalet vad som ska snöröjas.
Sen blir det då alltid problem vid större snömängder under en vintersäsong och i slutändan så handlar det om skattepengar. Där jag bor så har det tidvist varit problem men det får man nog stå ut med isf att betala mer skatt. Slutligen så står det nog inte i snöröjningsavtalet att man inte får göra en snödriva vid en infart eftersom snön måste bort.
Här borde vi nog få EU regler in, men dem i Tyskland, Frankrike etc stora EU länder har ju aldrig det här problemet!

Gammal video, men jag har sett en liknande i bruk. Tror det var grannkommunen där dom för övrigt sköter all snöröjning bättre!

• Gilla
Cecilia Möller och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Här borde vi nog få EU regler in, men dem i Tyskland, Frankrike etc stora EU länder har ju aldrig det här problemet!

[media]
Gammal video, men jag har sett en liknande i bruk. Tror det var grannkommunen där dom för övrigt sköter all snöröjning bättre!
Jo nu har nog EU ingen aning om våra utmaningar med snö.
Hursomhelst så måste du först kolla vad som upphandlats och ofta ser man det på sin kommuns hemsida.
Eller får man maila och fråga efter hur avtalet ser ut.
Hursomhelst så har man kört större snöslunga i vårt område och tagit bort det värsta men snövallar blir det för många infarter. Maskintid är skattepengar.....

kisumisu
D Daniel 109 skrev:
När det plogas med diagonalplog blir i allmänhet resultatet att mycket snö hamnar på infarter. De som plogar med diagonalplog brukar enligt min erfarenhet försöka minimera vallar på infarter. Men att hanteringen ska styras av extra avgifter till den kommunalt upphandla entreprenören låter galet. Ställ frågan till kommunen.
P paralun skrev:
Får ta och gräva vidare i det här vad som gäller!
Personligen regaerar jag mest på detta gnäll på mig när jag själv gör nåt så är det ajabaja men när nån annan gör nåt så är man gnällgubbe.

Har tom börjat förstå parkeringsregler (tyckte det här var så skönt flytta hit när vi ej har sådant från kommunens håll) och har nu börjat önska att vår kommun också förbjöd folk då helt stå längs med den allmänna kommunala vägen!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Får ta och gräva vidare i det här vad som gäller!
Personligen regaerar jag mest på detta gnäll på mig när jag själv gör nåt så är det ajabaja men när nån annan gör nåt så är man gnällgubbe.
Jo nog "gnälls" det i mitt område och visst blir det svordomar när man knappt får plats att få ut bilen.
Men det handlar ju om skattepengar.

kisumisu
P paralun skrev:
Jo nog "gnälls" det i mitt område och visst blir det svordomar när man knappt får plats att få ut bilen.
Men det handlar ju om skattepengar.
Visst gör det det, men det betalas ju redan idag med skattepengar. Varför inte införa ett lagkrav att ha en snöstoppare som i den där videon jag länkade till. Har man inte det, använder inte en sådan = inget avtal med kommunen, punkt slut!

kisumisu kisumisu skrev:
Visst gör det det, men det betalas ju redan idag med skattepengar. Varför inte införa ett lagkrav att ha en snöstoppare som i den där videon jag länkade till. Har man inte det, använder inte en sådan = inget avtal med kommunen, punkt slut!
Jo men det kostar också skattepengar med krav på ny plogutrustning och i slutändan så måste ju också snön få plats någonstans. Men leta rätt på din kommuns hemsida eller ställ fråga.

• Gilla
Jonas-F och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det är ett fördyrande krav. Sedan har vissa flera och breda öppningar medan andra har en liten gång. Att krav ställa att snö inte får hamna på infarter blir sannolikt dyrt och inte rättvist.

Jag uppfattade att grundproblemet var att folk krävdes på extraavgifter och fick ner snö än motiverat om man inte ville betala. Det låter inte okej, blsnda inte in krav på vikplogar eller snöstopp. Den typen av invändningar lär ta ner legitimiteten på ditt klagomål till kommunen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Det är ett fördyrande krav. Sedan har vissa flera och breda öppningar medan andra har en liten gång. Att krav ställa att snö inte får hamna på infarter blir sannolikt dyrt och inte rättvist.

Jag uppfattade att grundproblemet var att folk krävdes på extraavgifter och fick ner snö än motiverat om man inte ville betala. Det låter inte okej, blsnda inte in krav på vikplogar eller snöstopp. Den typen av invändningar lär ta ner legitimiteten på ditt klagomål till kommunen.
Ok jo det kan ju vara klokt att inte blanda in det. För det är ju så hos oss att en viss gata plogar dem jämt all snö åt höger sida och andra gator till vänster.

Nu har jag kanske inte bevis men vet med säkerhet att på min gata är vi 2 som inte betalar och här öses all snö åt våran sida.

Sen på den andra gatan betalar en och där öses snö på motsatt sida av gatan. Dvs inte åt personen som betalar.

Hörde tom nån som klagat och fått sin postlåda mosad...så man börjar fundera vad det är för maffia metoder😱

Jo och by the way bilderna jag postade är inte från min infart. Ifall nån här nu läser och försöker stalka mig. Dessa är dock från en gata som tillhör min kommun.

kisumisu kisumisu skrev:
Ok jo det kan ju vara klokt att inte blanda in det. För det är ju så hos oss att en viss gata plogar dem jämt all snö åt höger sida och andra gator till vänster.

Nu har jag kanske inte bevis men vet med säkerhet att på min gata är vi 2 som inte betalar och här öses all snö åt våran sida.

Sen på den andra gatan betalar en och där öses snö på motsatt sida av gatan. Dvs inte åt personen som betalar.
Det ska finnas en plan på vilken sida av gatan vallen läggs, hör med din kommun om den för din gata. I stockholm är det trafikkontoret. Jag tvivlar starkt att det finns en ond plan och att enda sättet är att köpa sig ur....

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

[media]
I många orter i Tyskland ansvara fastighetsägaren för skottning och halkbekämpning av trottoaren utanför, för mina föräldrar var det "lyx" när de kom till Sverige och inte behövde bry sig om trottoaren längre, även om snövallen är irriterande.

Så jag skulle inte se Tyskland som en förebild, nödvändigtvis.

• Wow
kisumisu
  • Laddar…
Så är det normalt sett även i Sverige. Även om få tycks känna till det.

• Gilla
  • Wow
adron och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.