Om du kollar på din kommuns hemsida så törs jag garantera att fastighetsägaren ansvarar för snöröjning och halkbekämpning på trottoaren.N nb. skrev:I många orter i Tyskland ansvara fastighetsägaren för skottning och halkbekämpning av trottoaren utanför, för mina föräldrar var det "lyx" när de kom till Sverige och inte behövde bry sig om trottoaren längre, även om snövallen är irriterande.
Så jag skulle inte se Tyskland som en förebild, nödvändigtvis.
"3 § Kommunen kan ålägga en fastighetsinnehavare inom ett område med detaljplan där kommunen är huvudman för allmänna platser att utföra de åtgärder som avses i 2 § första stycket i fråga om gångbanor eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken."
https://lagen.nu/1998:814
Tyskland kanske det inte är sådana snömängder som i Norra Sverige?N nb. skrev:I många orter i Tyskland ansvara fastighetsägaren för skottning och halkbekämpning av trottoaren utanför, för mina föräldrar var det "lyx" när de kom till Sverige och inte behövde bry sig om trottoaren längre, även om snövallen är irriterande.
Så jag skulle inte se Tyskland som en förebild, nödvändigtvis.
Jag kan ha fel nu, men tänker bara på södra Sverige. Visst kommer det även där snö men smälter bort också lika fort den kommer?!
D Daniel 109 skrev:
Intressant!useless skrev:
Om du kollar på din kommuns hemsida så törs jag garantera att fastighetsägaren ansvarar för snöröjning och halkbekämpning på trottoaren.
"3 § Kommunen kan ålägga en fastighetsinnehavare inom ett område med detaljplan där kommunen är huvudman för allmänna platser att utföra de åtgärder som avses i 2 § första stycket i fråga om gångbanor eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken."
[länk]
Så vi är skyldiga skotta även kommunal mark? Som borde vara skattefinansierat?!
Vad gäller om det är en bilväg utan trottoarer?
Kanske dags flytta till Kanarieöarna så man slipper allt som heter snö, vinterdäck, vinterkläder mm 😂 har sol året om och solpaneler som man laddar bil, värmer pool, varmvatten och till kylning av sovrummet 🤔
Om din väg inte har trottoar så räknas området på 1m längs din fastighet som en gångbana och ska underhållas. Så är det iaf enligt min kommun, något som gått mig totalt förbi.kisumisu skrev:
Intressant!
Så vi är skyldiga skotta även kommunal mark? Som borde vara skattefinansierat?!
Vad gäller om det är en bilväg utan trottoarer?
Kanske dags flytta till Kanarieöarna så man slipper allt som heter snö, vinterdäck, vinterkläder mm 😂 har sol året om och solpaneler som man laddar bil, värmer pool, varmvatten och till kylning av sovrummet 🤔
För sent att åtgärda med dagens snövallar men bra att veta inför nästa säsong.
Funkar tyvärr inte...kisumisu skrev:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/snon-slog-till-pa-kanarieoarna/
Nja det kan inte stämma. Hur ska det gå till på vägar som plogas med snön till båda sidor?F Festlund skrev:
Citerar från min kommuns hemsida;tttomten skrev:
Inom detaljplanelagt område i Sandvikens kommun har fastighetsägaren ansvar att utföra de renhållnings-, snöröjnings- och liknande åtgärder som avses i 18 § första stycket renhållningslagen ifråga om gångbana och annat för gångtrafiken nödvändigt utrymme utanför fastigheten.
Med gångbana menas utrymmet utanför tomten mot gatan och gäller oavsett om det saknas trottoar eller inte. Om trottoar saknas gäller ett utrymme på 1 meter utanför tomten.
Vad ingår i fastighetsägarens ansvar?
- Ta bort ogräs och annan växtlighet samt att sopa upp och föra bort skräp från gångbana eller motsvarande.
- Avlägsna snö och is som är till olägenhet för gångtrafiken och att vid halka sanda eller att vidta andra åtgärder till motverkande av halka. Snö från tak och tomtmark får inte utan särskilt tillstånd läggas på gatan.
- Hålla galler till rännstensbrunn fri från snö och is i de fall rännstensbrunnen ligger inom gångbaneutrymmet. Fasta ämnen såsom stenar, grus och skräp, får inte sopas eller spolas ned i rännstensbrunnen.
- Sopa upp och föra bort sand från gångbana eller motsvarande. Om du bor i Sandvikens tätort eller i Storvik går det bra att sopa ut vinterns sandnings-sand i körbanan i samband med att kommunen gör sin stora sandupptagning på våren. Då tar kommunens sopmaskiner hand om sanden, förutsatt att du i förväg undersöker när sandupptagningsmaskinerna kommer till din gata. Viktigt är då att pinnar, löv eller annat trädgårdsavfall inte följer med i sanden.
Det är bara en möjlighet i lagen. Vissa kommuner lägger snöröjning och städning av t ex trottoar på fastighetsägarna med detta lagstöd medan andra inte gör det. Det verkar t ex inte vara så vanligt i kommunerna kring Stockholm.kisumisu skrev:
Där jag bor, står att kommunen även tillser att plogvallar tas bort så inte bilar blir instängda, eller t.ex hemtjänsten inte kommer fram. Problemet är, att det står inte NÄR plogvallarna tas bort, så det kan vara en vecka senare. På så sätt lägger kommunen ändå över ansvaret för plogvallarna på den enskilde fastighetsägaren.
Förstår att man städar det som man "smutsar".Claes Sörmland skrev:
Jag hade t ex ett företag som grävde mark och gjorde om marken pga att bilarna fastnade och var bara en lera. Alltså min egna tomt.
I den processen blev även kommunal mark smutsigt. Jag betalade städningen ur min egen ficka var ju jag som smutsat ner.
Förstår även att man ska inte skyffla snö från egen mark till nån annans mark, men att kommunen eller för den delen någon annan får använda min mark förstår jag inte. Lika lite som att en enskild hushåll ska vara ansvarig för nån annans mark.
Kommunen får inte använda din mark utan ditt medgivande.
Men sen är det ju så att det inte är så mycket du kan göra åt det i praktiken om kommunens entreprenör av praktiska skäl låter plogvallen komma över din fastighetsgräns. Du kan ju knappast med framgång vinna något rättsligt, snöröjning är en praktisk affär och att en tingsrätt eller hovrätt skulle komma fram till att du har någon sorts rätt till skadestånd för att en plogvall t ex kommer in över fastighetsgränsen på din uppfart låter högst osannolikt.
Men om vi tar ett mer utpräglat övertramp, att entreprenören börjar avvända din mark, t ex din uppfart för att lägga upp snöhögar. Ja, där lär du nå framgång rättsligt. Och det inser ju både entreprenörens och kommunens medarbetare så det kommer se till att den där snöhögen försvinner om en maskinförare skulle ha en skruv lös en arbetsdag.
Men sen är det ju så att det inte är så mycket du kan göra åt det i praktiken om kommunens entreprenör av praktiska skäl låter plogvallen komma över din fastighetsgräns. Du kan ju knappast med framgång vinna något rättsligt, snöröjning är en praktisk affär och att en tingsrätt eller hovrätt skulle komma fram till att du har någon sorts rätt till skadestånd för att en plogvall t ex kommer in över fastighetsgränsen på din uppfart låter högst osannolikt.
Men om vi tar ett mer utpräglat övertramp, att entreprenören börjar avvända din mark, t ex din uppfart för att lägga upp snöhögar. Ja, där lär du nå framgång rättsligt. Och det inser ju både entreprenörens och kommunens medarbetare så det kommer se till att den där snöhögen försvinner om en maskinförare skulle ha en skruv lös en arbetsdag.
Omvandla din gamla bil ;-)kisumisu skrev:
Postar kanske i fel del?!
Men då det är en fråga om lag och skyldighet.
Får en kommun låta snöröja kommunens snö till infarter och privata tomter. Är stenhårda regler att man får inte skyffla snö till kommunens vägar! Om det är lagligt varför gäller det då bara ett håll?
Vi har monopolbolag som vill ha extra pengar för att inte göra vallar till infarter, verkar också köra medvetet höga vallar mot den sidan av vägen där det finns hus som vägrar den där kartellen. Har själv sett att dessa plogar kör lite olika beroende på gatunamn. Just på min gata är det jag och en annan som vägrar betala extra som nu blir straffade.
Grannar och grannars gäster på andra sidan av vägen ställer sina bilar på gatan på parkering, ofta väldigt dumt så dessa är ivägen. Nu när jag började ställa min bil där (slipper snövallen) fick jag lite smågnäll av grannen mitt emot. Tror dessa är vänner till dem som plogar vägarna. Alla är ju mer eller mindre släkt i den här stan ursäkta byn 😠
Google sök ger att varje kommun sätter sina egna regler, men är det verkligen så?!
Kanske man borde engagera sig politiskt då...tycker det fel att kommun betalar flera miljoner till ett bolag som sen i sin tur skall även ha betalt för enskilda hushåll! Skulle det finnas fler bolag att välja skulle jag ta nån konkurrent som fick ta hela våran gård.[bild][bild][bild]