Ni som har pooltak hur gör ni med taket på vintern? Låter ni det vara ute i sin fulla längd eller drar ihop det. Med tanke på den snö som har kommit sista tiden har det varit ett j-kla jobb att hålla snön borta från pooltaket speciellt nu när det vart blötsnö. Skulle man vara bortrest så vill man inte gärna komma tillbaka till ett pooltak som har brakat på grund av snön.
 
  • Pooltak täckt av snö med träd och staket i bakgrunden, visar utmaningar med snölast på pooltak under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står väl i beskrivningen vad som är maxlast på det.
 
J jonaserik skrev:
Står väl i beskrivningen vad som är maxlast på det.
Vi har köpt huset och ingen beskrivning på pooltaket finns kvar. Läste dock följande.
  • Bärighet: De flesta pooltak är konstruerade för cirka 45 kg/m², medan 10 cm snö kan väga upp till 60-65 kg/m², vilket kräver avlägsning.
 
Har inget pooltak men har tänkt skaffa, min plan är då att skjuta ihop det efter vinterstängning för att minska mängden tak att skotta av. Man får sänka vattennivån mer då förstås eftersom höstregnen kan öka fyllnadsgraden, med risk för frysning av inlopp/utlopp om det blir för högt.
 
V Viper10 skrev:
Vi har köpt huset och ingen beskrivning på pooltaket finns kvar. Läste dock följande.
  • Bärighet: De flesta pooltak är konstruerade för cirka 45 kg/m², medan 10 cm snö kan väga upp till 60-65 kg/m², vilket kräver avlägsning.
Dom brukar hålla bra. Men klart blir det 20 cm på det, kan det vara ide att dra av från toppen med en bredare sopkvast ner mot sidorna.
 
B bhus2021 skrev:
Har inget pooltak men har tänkt skaffa, min plan är då att skjuta ihop det efter vinterstängning för att minska mängden tak att skotta av. Man får sänka vattennivån mer då förstås eftersom höstregnen kan öka fyllnadsgraden, med risk för frysning av inlopp/utlopp om det blir för högt.
Varför dra ihop, mycket väta och skit blir det i poolen på hösten/förvintern. Sen det med nivån, så ska den sänkas till ca 30 cm under inloppsmunstyckena. Var är pump och reningsverk, innomhus är bra, ingen frysrisk, utomhus blir att tömma allt.
Har inget tak, men lägger plåtar på, med sänkt nivå. Vid riktig kyla någon vinter, kan det bli upp till 40 cm klaris och den är som ett fönster att se genom. Har alla andra delar i källaren.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.