944 läst ·
26 svar
944 läst
26 svar
Snigelinvasion
Sida 1 av 2
Detta året kan vara det absolut värsta jag vart med om. Har byggt 5 st hügelkultur palboxar 3 våningar. Satte blomkål, chili, tomst, och sen kryddväxter. Köpte koppartejp till allihopa. Har kört diverse sprutlösningar, salter, snigelmedel med mera men dom åt snaskade på varenda låda. Speciellt allt ny veg.
Börjar snart använda kemiska lösningar, men då vill jag inte äta det eller ens ge mina barn.
What to do?
Ps det skulle kunna vara larver från fjärilar med men jag hittar inga larver under bladen.
Börjar snart använda kemiska lösningar, men då vill jag inte äta det eller ens ge mina barn.
What to do?
Ps det skulle kunna vara larver från fjärilar med men jag hittar inga larver under bladen.
Är du ens säker på att det är en snigelinvasion, eftersom du skriver att det kan vara larver också?
Skulle det vara de spanska skogsniglarna som förökat sig enormt så ser du det tydligt om du går och tittar på nätterna eller efter ett regn. På min förra odlingsplats kunde jag döda 100 stycken vissa kvällar. På den nuvarande så finns de, men det är inget alls alla grödor som odlats som de har ätit upp. Jo, några små tagetes blev uppätna efter att de platserna i en blomlåda.
Den metod som är enklast är att varje kväll/natt gå runt och döda de spanska skogsniglar du ser. Så minskar mängden sniglar som kan lägga ägg.
Nästa steg kan vara att bygga elstaket runt varje ram, så kommer du slippa att de tar sig in till grödorna och äter upp dem.
Skulle det vara de spanska skogsniglarna som förökat sig enormt så ser du det tydligt om du går och tittar på nätterna eller efter ett regn. På min förra odlingsplats kunde jag döda 100 stycken vissa kvällar. På den nuvarande så finns de, men det är inget alls alla grödor som odlats som de har ätit upp. Jo, några små tagetes blev uppätna efter att de platserna i en blomlåda.
Den metod som är enklast är att varje kväll/natt gå runt och döda de spanska skogsniglar du ser. Så minskar mängden sniglar som kan lägga ägg.
Nästa steg kan vara att bygga elstaket runt varje ram, så kommer du slippa att de tar sig in till grödorna och äter upp dem.
Tack för ditt svar. Det är varenda natt när det regnar eller jag vattnat gräsmattan eller äppelträden.Pjosk75 skrev:
Är du ens säker på att det är en snigelinvasion, eftersom du skriver att det kan vara larver också?
Skulle det vara de spanska skogsniglarna som förökat sig enormt så är du det tydligt om du går och tittar på nätterna eller efter ett regn.
Så trots mitt tvivelaktiga antagande från början är jag helt säker nu på att det är sniglar. Sen om dom pratar spanska eller inte vet jag ej ( skämt) dom är gul/mörk bruna typ. Största är nästan mellan tummen och lillfingret och dom små är kanske som en tumme. Men jag har svarta oxå, men inte speciellt många. Och dom är mer klistriga/slemmiga.
Ja, då låter det som spanska skogsniglar om de är i stora mängder
Tror bara att det är 3 metoder som fungerar.
1 Se till att avliva alla du ser, varje kväll.
Mest humant är att halshugga dem.
2 Järnsulfat eller nematoder.
Nu finns säkert en risk att de finns i omgivningen också, och därmed så kan de föröka sig om grannarna struntar i att bekämpa på sin fastighet
Så då återstår den sista metoden
3 Hindra sniglarna att komma åt dina grödor.
Kanter och koppar tror en del skyddar. Men det som fungerar bäst är elstaket. Alltså 2 trådar med spänning som de måste ta sig förbi. Vilket de aldrig gör då det är för smärtsamt.
Hittade artikeln som tar upp detta förslag
https://www.byggahus.se/lstangsel-haller-mordarsniglar-borta-fran-anders-odlingar-sa-byggde-han-det
Nu finns säkert en risk att de finns i omgivningen också, och därmed så kan de föröka sig om grannarna struntar i att bekämpa på sin fastighet
Kanter och koppar tror en del skyddar. Men det som fungerar bäst är elstaket. Alltså 2 trådar med spänning som de måste ta sig förbi. Vilket de aldrig gör då det är för smärtsamt.
https://www.byggahus.se/lstangsel-haller-mordarsniglar-borta-fran-anders-odlingar-sa-byggde-han-det
Tack för ditt svar. Det är fruktansvärt skönt att få rediga svar som verkligen funkar.Pjosk75 skrev:
Ja, då låter det som spanska skogsniglar om de är i stora mängder
[länk]
Ps nu kanske du dömer ut som svagt retarderad men i mina pallboxar har jag kopparspiraler. Det funkar jättebra för tillväxten. Man om jag tolkat ditt tips bör jag tillföra svag el i någon form? Förutom det atmosfäriska från spiralerna?
Får jag fråga hur? Jag har lagt 2 tum spikar i gräsmattan kopplat till gammalt bilbatteri för att plocka daggmaskar när vi ska fiska. Är det samma princip eller finns det något annat sätt? Jag har haft problem med el innan så vågar inte koppla någon annan ström till det.
Ps: vi går med spadar och kapar de flesta sniglar vi ser. Sen brukar jag hälla salt på dom, men känns bättre i själen att gå med spaden och avsluta det snabbt.
Tack för ditt svar och önskar dig en fortsatt trevlig natt =)=)
Har satt "Musband" på kanterna till odlingslådor med sånt som sniglarna äter och de senaste åren har inga letat sig in, blir som ett stängsel med vass kant. Man får hålla koll så inga växtdelar hänger över för då blir det en ingång.
Musband
Och vi ser de spanska skogssniglarna här också men inga i odlingarna.
Musband
Och vi ser de spanska skogssniglarna här också men inga i odlingarna.
Vi började i år med att lägga ut Järnsulfat runt hela tomten, som en liten gräns mellan oss och skogen. Har lagt ut ett par gånger, speciellt efter regn. Sedan kan man gå på tomten och lägga ut på "misstänkta" ställen - det finns garanterat sniglar och ägg gömda inne på ens tomt.
Det har fungerat bra för oss, har typ inga mördarsniglar alls i år.
Det har fungerat bra för oss, har typ inga mördarsniglar alls i år.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
Antagligen har du sniglarna från jorden redan i bäddarna. Jag brukar köra ölfällor i gamla yoghurtburkar. Om du kör på dem i varje hörn av bäddarna och så snigeltejpen. En barriär är också bra som @AndersS skriver. Jag har använt aluminiumskenor med vass kant. Tråkigt för barnen bara kanske musband funkar bättre.
Sniglarna är ett gissel och man får vara lite försiktig med kemikalierna tycker jag då det är svårt att träffa endast sniglarna.
Sniglarna är ett gissel och man får vara lite försiktig med kemikalierna tycker jag då det är svårt att träffa endast sniglarna.
Vi har enorma mängder med den spanska (franska) skogssnigeln liksom även åkersnigel och trädgårdssnäckor.
Problemet varierar lite med hur våren är, men om sniglarna kan komma igång tidigt på våren så är allt i farozonen.
Vi har t ex hyacinter och liljor. "Mördarsniglarna" äter de uppstickande skotten jämns med jordytan. För liljor och hyacinter betyder det att de inte kommer upp alls. Sker angreppen lite senare när de har kommit upp en liten bit så äter de oftast rent från toppen, med påföljd att blomknopparna äts upp så att det bara blir ett par blad men inget mer.
Frugan odlar grönsaker men problematiken är likartad.
Hon ruttnade ur och beställer numera järnsulfatpellets. Otroligt effektivt. Sedan hon började sprida ut det på lämpliga/behövliga ställen så har snigelproblemen nästan försvunnit.
Vi har annars precis som TS drivor med sniglar på marken. Det går inte att ta ett steg utan att man slirar på dem om det finns det minsta fukt ute. Glädjande nog har jag i år noterat att de även håller tillgodo med nällor och kirskål.
Problemet varierar lite med hur våren är, men om sniglarna kan komma igång tidigt på våren så är allt i farozonen.
Vi har t ex hyacinter och liljor. "Mördarsniglarna" äter de uppstickande skotten jämns med jordytan. För liljor och hyacinter betyder det att de inte kommer upp alls. Sker angreppen lite senare när de har kommit upp en liten bit så äter de oftast rent från toppen, med påföljd att blomknopparna äts upp så att det bara blir ett par blad men inget mer.
Frugan odlar grönsaker men problematiken är likartad.
Hon ruttnade ur och beställer numera järnsulfatpellets. Otroligt effektivt. Sedan hon började sprida ut det på lämpliga/behövliga ställen så har snigelproblemen nästan försvunnit.
Vi har annars precis som TS drivor med sniglar på marken. Det går inte att ta ett steg utan att man slirar på dem om det finns det minsta fukt ute. Glädjande nog har jag i år noterat att de även håller tillgodo med nällor och kirskål.
Hugelbäddar är trevligt att odla i men de förvandlas lätt till rena snigel fabrikerna.
Jag hade stora problem med sniglar när jag flyttade in i min trädgård men har systematiskt bekämpat dem i många år och nu är de inga problem alls. Så här har jag gjort.
Systematisk gått över trädgården varje kväll i snigelsäsong. De drar igång rätt tidigt på våren. Jag använder sax och klipper dem.
Odlat grönsaker i lådor på en grusplan där det varit lätt att hålla snigelfritt men vid nysådd har jag även haft i nematoder eftersom jag jordförbättrar med egen kompost.
De första två åren var det hundratals sniglar att klippa vid blött väder. Nu är det knappt några alls och jag kan använda min trädgård precis som jag vill. Om man bortser från rådjuren…
Jag hade stora problem med sniglar när jag flyttade in i min trädgård men har systematiskt bekämpat dem i många år och nu är de inga problem alls. Så här har jag gjort.
Systematisk gått över trädgården varje kväll i snigelsäsong. De drar igång rätt tidigt på våren. Jag använder sax och klipper dem.
Odlat grönsaker i lådor på en grusplan där det varit lätt att hålla snigelfritt men vid nysådd har jag även haft i nematoder eftersom jag jordförbättrar med egen kompost.
De första två åren var det hundratals sniglar att klippa vid blött väder. Nu är det knappt några alls och jag kan använda min trädgård precis som jag vill. Om man bortser från rådjuren…
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Kör också järnsulfat i båda trädgårdarna. Funkar utmärkt.
I vår trädgård på landet brukade det vara tjockt med sniglar av alla sorter så pass att man inte kunde gå ut barfota om det inte var väldigt torrt. Det är inte kul att tvätta bort snigelmos från fötterna varje gång man varit ute.
Vi testade allt möjligt men järnsulfat är det bästa vi provat.
Lägger ut två ggr per år och sedan ev någon gång till om jag ser väldigt många sniglar på samma ställe. (Jag vill inte utrota alla sniglar helt. )
I vår trädgård på landet brukade det vara tjockt med sniglar av alla sorter så pass att man inte kunde gå ut barfota om det inte var väldigt torrt. Det är inte kul att tvätta bort snigelmos från fötterna varje gång man varit ute.
Vi testade allt möjligt men järnsulfat är det bästa vi provat.
Lägger ut två ggr per år och sedan ev någon gång till om jag ser väldigt många sniglar på samma ställe. (Jag vill inte utrota alla sniglar helt. )