pjgb pjgb skrev:
Denna funkar bra.
[lÀnk]
Verkar bra, finns varken i varuhus eller online 👍

useless useless skrev:
Det gÄr att köpa samma sak över disk i en massa butiker, sÄ man behöver inte bli kompis med nÄgon bonde.

[lÀnk]
Jag har testat det ocksÄ, men upplever sluxx som mycket mer potent.
Jag har fÄtt för mig att halten jÀrn...fosfat? blir tillrÀckligt hög i sniglarna som svÀlter ihjÀl att Àven de som kalasar pÄ liken gÄr Ät, men vet inte om det stÀmmer.
Kan ju vara att förra Äret (som var mitt första med sluxx) och i Är var mycket sÀmre snigelÄr Àn tidigare ocksÄ.

K Kustrosen skrev:
Har pinne med ett (styvare) rakblad. Invasion av brunsniglar för ca 30 Ă„r sedan frĂ„n en nĂ€rliggande handelstrĂ€dgĂ„rd. Har nackat systematiskt vid tomtgrĂ€nsen. Snigelliken drar till sig hungriga sniglar. Som nackas
nu frĂ„n 1000-tals till kanske en handfull efter regn. GrĂ€nspatrulleringen spar tid tycker jag.
5 sekunder med ogrÀsbrÀnnare, resterna försvinner av sig sjÀlvt efter nÄt dygn.

• Gilla
Kustrosen
  • Laddar…
Jag kör med foppatofflor. GÄr klart snabbare Àn att springa runt med sax eller andra verktyg.

• Gilla
Kustrosen och 1 till
  • Laddar…
Hustrun har ett stort antal odlingskragar i ett hörn av vÄr tomt. Det har varit en massiv kamp mot spanska sniglar och snÀckor med hundratals manuellt dödade sniglar per sÀsong. SnÀckorna har funnits över hela tomten i grotesk mÀngd, sÄ pass att det krasat och smÀllt till under skorna vid minsta promenad över grÀsmattan, plattgÄngar och parkeringsyta, speciellt efter regn.

För nÄgra Är sedan skaffade vi en flaska med tidigare nÀmnda Ferramol Snigeleffekt-pellets och sÄg inte nÄgon vidare skillnad i population. DÄ strödde vi ut lite hÀr och dÀr pÄ mÄfÄ, och sÄg vÀl nÄgon snigel som dött men populationen kÀndes ganska oförÀndrad. Jag försökte fÄ till ett elstÀngsel, som tog en handfull sniglar, men det var för mycket underhÄll och strul för att vara vettigt att hÄlla pÄ med.

Förra Äret lÀste jag pÄ mer om pellets-metoden och hittade nÄgon trÀdgÄrdsblogg dÀr det beskrevs att det som fungerar Àr stor mÀngd Ferramol, kontinuerligt. Sagt och gjort, jag bestÀllde en 5 kg-sÀck och ordnade egna "foderautomater" till det.

Skillnaden Ă€r hĂ€pnadsvĂ€ckande! Första Ă„ret hade vi sĂ€kert 80% mindre mĂ€ngd sniglar och snĂ€ckor, och i Ă„r har vi dödat kanske fyra vuxna spanjorer manuellt. Även snĂ€ckorna har minskat radikalt i antal, vilket kĂ€nns skönt dĂ„ det dĂ€r att av misstag rĂ„kat trampa sönder dem alltid kĂ€nts sĂ„ obehagligt.

Tricket med Ferramol Àr alltsÄ att se till att sniglarna alltid har tillgÄng till det. Man ska ha mÄnga foderautomater utspridda över hela tomten, men med högst koncentration runt odlingsplatsen. Det Àr viktigt att inte strö ut det direkt pÄ marken, dÄ skator Àlskar det och Àter upp allt de kommer Ät samt att regn/bevattning löser upp pelletsarna.

I Är hittade vi nÄgot fem-pack med foderbehÄllare som vi testade med stor framgÄng, men det Àr enkelt att fixa egna. T ex en glassburk dÀr man tar upp ett hÄl stort som en femkrona i ena kortsidan och gör nÄgra mindre ventilations i den andra funkar finfint. Mindre behÄllare fungerar ocksÄ jÀttebra. Det viktiga Àr att se till att inte vatten kommer Ät pelletsarna och att lÀgga en vikt pÄ behÄllaren sÄ inte skatorna kan bolla runt med den för att komma Ät...de Àr smarta de dÀr rackarna.

Detta blir alltsÄ inte fÀllor som man mÄste rensa pÄ döda sniglar, utan endast foder("gift")-automater för dem. De slajmar in, Àter en liten pellet eller tvÄ, slajmar ivÀg och gömmer sig nÄgonstans och dör sedan av att de helt tappar aptiten. Sen pÄstÄr vissa att andra sniglar Àter av liken (de Àr ju kannibaler) och sÄ fÄr de ocksÄ i sig av "giftet" och effekten fortsÀtter...detta vet jag dock inte om det stÀmmer, och det spelar inte sÄ stor roll om man bara ser till att tillgÄngen pÄ frÀscha pellets Àr konstant i behÄllarna.

Att inte denna metod Àr mer utbredd förstÄr jag inte, dÄ vÄr erfarenhet Àr att den Àr extremt effektiv! Nu ska det kanske sÀgas att det hÀr Äret, och kanske Àven förra, inte varit sÄ gynnsamma för sniglar vÀdermÀssigt...sÄ det har troligen hjÀlpt till att hÄlla populationen nere. Men att Ferramol fungerar Àr vi helt sÀkra pÄ. VÄra automater töms pÄ pellets (och vi Àr helt sÀkra pÄ att det Àr sniglarna som Àter dem) och vi ser snigel-lik lite hÀr och dÀr.

Det blev lÄngt det hÀr, och det finns mer att redovisa om metoden...men det lÀmnar jag till de som vill veta mer om att frÄga, sÄ svarar jag sÄ gott jag kan.

Death to the Spanish slugs!😈

• Gilla
Murbyggare och 2 till
  • Laddar…
Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.