Vad menar ni med att sniglarna lider? Jag tänker mig att de har lika mycket hjärnceller som en påse skridskor.

• Gilla
Zajko och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lustig formulering, man kan tolka som att du hellre ger dina barn gift än äter det själv. Typ "det här hade jag inte ens gett hunden" fast i ditt fall dina barn...
Hehe jag skrev i flera trådar samtidigt och skrev i all hast. Men du har rätt det ser ganska lustigt ut.
Det jag menade var att det jag odlar i mina pallboxar vill jag inte föda med gift. Och framförallt barnen springer för jämnan och plockar tomater, bär och sockerärtor.

Ber om ursäkt och ska försöka göra bättre i framtiden gällande mina formuleringar.

Hoppas jag fick ett leende av dig iom att du tyckte det var lustigt. Och hoppas min hund varken äter från mina pallboxar eller mina nya favvo djur sniglarna.
Mvh

G greenkarma skrev:
Antagligen har du sniglarna från jorden redan i bäddarna. Jag brukar köra ölfällor i gamla yoghurtburkar. Om du kör på dem i varje hörn av bäddarna och så snigeltejpen. En barriär är också bra som @AndersS skriver. Jag har använt aluminiumskenor med vass kant. Tråkigt för barnen bara kanske musband funkar bättre.

Sniglarna är ett gissel och man får vara lite försiktig med kemikalierna tycker jag då det är svårt att träffa endast sniglarna.
Jag ska testa ölfällor och äggskal. Och vi tänker lika gällande kemikalier. Då kan man lika gärna handla grönsakerna på affären hehe 👊🏼👊🏼

Järn(III)fosfat är godkänt för ekologisk odling så du behöver inte vara nervös för den kemikalien.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är man orolig för järn(III)fosfat får man nog sluta äta mat. Järnjoner och fosfatjoner finns i all mat.

• Gilla
Patrik Zedendahl och 1 till
  • Laddar…
Ja, viktigt att hålla isär sulfat och fosfat.

Och för tydlighetens skull ska man ju inte bara slänga ut järnfosfat hej vilt i trädgården, man får köpa något som är utblandat med bete också, så att sniglarna faktiskt äter det.

• Gilla
Tubii
  • Laddar…
Har pinne med ett (styvare) rakblad. Invasion av brunsniglar för ca 30 år sedan från en närliggande handelsträdgård. Har nackat systematiskt vid tomtgränsen. Snigelliken drar till sig hungriga sniglar. Som nackas…nu från 1000-tals till kanske en handfull efter regn. Gränspatrulleringen spar tid tycker jag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bli kompis med en lantbrukare, gå ihop några stycken och köp en påse: https://www.nordiskalkali.se/produkter/sluxx-hp/
Jag hade något vansinnigt med sniglar i trädgården.
Förra året strödde jag ut totalt ca 4L på mina 2000kvm utspritt på 4-5 gånger.
I år har jag hittills gjort av med hälften av det och har sett ett tiotal sniglar i trädgården trots att den gränsar till vall och oskött parkmark på 3 sidor.

• Gilla
Kustrosen
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Bli kompis med en lantbrukare, gå ihop några stycken och köp en påse: [länk]
Jag hade något vansinnigt med sniglar i trädgården.
Förra året strödde jag ut totalt ca 4L på mina 2000kvm utspritt på 4-5 gånger.
I år har jag hittills gjort av med hälften av det och har sett ett tiotal sniglar i trädgården trots att den gränsar till vall och oskött parkmark på 3 sidor.
Det går att köpa samma sak över disk i en massa butiker, så man behöver inte bli kompis med någon bonde.

https://www.granngarden.se/snigelmedel-neudorff-ferramol-snigel-effekt-5kg

I år är väl dålig måttstock. Iaf i Västra Götaland.. Aldrig haft så lite sniglar. Sett fyra i år i trädgården, totalt.
Mot 100-300 per kväll tidigare år..

Innan man häller ut järnfosfat eller gifter mot sniglarna måste man tänka på att det inte bara dödar de invasiva spanska skogssniglarna utan även inhemska sniglar som fyller värdefulla nischer i vårt ekosystem. Många av er i tråden verkar använda det på ett klokt vis men de finns folk som verkar gödsla med det för minsta lilla snigel i salladen. ( och ja, bönderna gör det men det är deras- och vårat, levebröd.)

O [old rusty] skrev:
I år är väl dålig måttstock. Iaf i Västra Götaland.. Aldrig haft så lite sniglar. Sett fyra i år i trädgården, totalt.
Mot 100-300 per kväll tidigare år..
Hos oss är det tio gånger mer än normalt.

En granne som odlar mycket i pallkrage,har kommit på att sniglar inte fäster på tyg och gjort som på skissen och det ska fungera bra. Det , med el-staket, 12 eller 24 V kan göra att dom fastnar mellan trådarna och kortsluter systemet, har provat och det blev så.

• snigelstopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det , med el-staket, 12 eller 24 V kan göra att dom fastnar mellan trådarna och kortsluter systemet, har provat och det blev så.
Mer ström och högre spänning, batteri som laddas av laddare kan inte *kortslutas* av snigel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.