Jag är tydligen för kräsen när det gäller möbler till vardagsrummet för jag hittar inga som ger ngn känsla

Vill inte ha det "gamla vanliga", struntar fullständigt i vad som är trendigt nu! Kanske man kan få lite inspiration här för att knopa ihop egna möbler ist? Sambon och jag har spånat lite om att ha en stor kista med plant lock som soffbord, rustik look, lite skavanker här och var. Det borde väl inte va för svårt att göra?!
Det fattas även en tvmöbel till nyrenoverade rummet. Helst ska den gå i samma stuk som soffbordet, rustik bänk där man oxå kan gömma dvd, förstärkaren mm.
Ngn här som gjort ngt liknande? Eller som kan tipsa med beskrivning?