3 726 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vad för virke till hemsnickrat soffbord?
Tja!
Jag blev sjukt sugen på att börja snickra lite, och då börja med ett soffbord. Men saken är den att jag är universitetsstuderande med CSN som enda inkomst. Plus att jag inte har snickrat på typ femton år på skolslöjden, vilket gör att det här kommer bli lite av ett trial-and-error-projekt. Det gör att möbeltorkat virke går bort. Det verkar vara alldeles för dyrt.
Så jag tänkte höra här om vilka andra alternativ det finns? Är det spånskivor som gäller då, och i så fall vilket sort? Eller finns det annat som kanske blir snyggare? Om man använder mindre torkat trä, spricker det garanterat då, eller finns det "bara" en risk att det gör det?
Jag blev sjukt sugen på att börja snickra lite, och då börja med ett soffbord. Men saken är den att jag är universitetsstuderande med CSN som enda inkomst. Plus att jag inte har snickrat på typ femton år på skolslöjden, vilket gör att det här kommer bli lite av ett trial-and-error-projekt. Det gör att möbeltorkat virke går bort. Det verkar vara alldeles för dyrt.
Så jag tänkte höra här om vilka andra alternativ det finns? Är det spånskivor som gäller då, och i så fall vilket sort? Eller finns det annat som kanske blir snyggare? Om man använder mindre torkat trä, spricker det garanterat då, eller finns det "bara" en risk att det gör det?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
MDF-skivor är bättre än spånskivor. Om du köper lite, relativt billig, planhyvlad ek på bygghandeln nu och låter det torka inomhus under trial&error-perioden så har du ju OK virke sen.
MDF + kantlist, eller en sarg av torrt virke och MDF som bordskivematerial, beror på formen... MDF kanten är varken snygg eller tålig, så tipset är att 'trolla bort den'. Benen går att göra på många sätt, men skall de vara tunna/smäckra så är det virke som gäller, om du däremot gör ett kors av två skivor så fungerar MDF för benen också.
Vill du ha riktigt rustik känsla kan du välja ytterpanel eller råspont som skiva och låta krympningen och ev skevhet vara en del av charmen... Grundmåla i en mörk färg och täckmåla i en ljusare färg, slipa kanter och repa ytan med tex kedja, för att få fram en sliten stil...
Lycka till
Vill du ha riktigt rustik känsla kan du välja ytterpanel eller råspont som skiva och låta krympningen och ev skevhet vara en del av charmen... Grundmåla i en mörk färg och täckmåla i en ljusare färg, slipa kanter och repa ytan med tex kedja, för att få fram en sliten stil...
Lycka till
Tack för alla tips! Jag har nog fått ett litet hum om vad jag ska göra och vad jag ska använda nu.
Men då har lite fler frågor uppstått - är bästa stället att köpa MDF-skivor på typ byggmax/beijer, eller finns det nåt bättre ställe? (Jag bor i Umeå, men jag menade inte det fysiska stället, tänkte mer om det var nåt annat jag borde googla på/söka på eniro)
Hur tjock skiva borde jag ha - visst borde 19mm räcka? För tunnare än så blir FÖR tunt, va?
Åter igen - jättetacksam för alla snabba och bra svar.
Men då har lite fler frågor uppstått - är bästa stället att köpa MDF-skivor på typ byggmax/beijer, eller finns det nåt bättre ställe? (Jag bor i Umeå, men jag menade inte det fysiska stället, tänkte mer om det var nåt annat jag borde googla på/söka på eniro)
Hur tjock skiva borde jag ha - visst borde 19mm räcka? För tunnare än så blir FÖR tunt, va?
Åter igen - jättetacksam för alla snabba och bra svar.
Redigerat:
Klicka här för att svara