9 851 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
Snickaren vill göra rörarbetet själv
Vilka försäkringsbolag har det kravet?
Gjensidige hade det 2021 när det gäller hemförsäkringar till konsument, vilket i och för sig inte är det vi pratar om här.D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte om flera bolag har infört liknande påhitt sedan dess men helt orimligt är det väl inte.
https://www.byggahus.se/vilka-forsa...alitetsdokument-for-att-ersatta-vattenskada-i
Men i denna tråd pratar vi om företagsförsäkringar så egentligen är en hemförsäkrings villkor rätt irrelevanta.
Om det gälle ett bolag som jag aldrig hört talas om så känns det som att på påståendet att ”så är det” som fel.Alfredo skrev:
Gjensidige hade det 2021 när det gäller hemförsäkringar till konsument, vilket i och för sig inte är det vi pratar om här.
Jag vet inte om flera bolag har infört liknande påhitt sedan dess men helt orimligt är det väl inte.
[länk]
[bild]
Men i denna tråd pratar vi om företagsförsäkringar så egentligen är en hemförsäkrings villkor rätt irrelevanta.
Ett rörjobb exempelvis ska utföras " fackmässigt " och av dokumenterad entrepr. Annars riskerar du utan vidare att få strul m försäkringsbolaget vid skada.B brma skrev:Jo det finns det, det är stor skillnad om du har en VVS firma eller en ren byggfirma, premien är mycket högre på VVS och har du inte angett att du har VVS som verksamhet i din försäkring täcker den inte skador som kan uppkomma om du börjar med VVS installationer.
Fråga snickaren om hans försäkringsbevis/ entreprenadbevis, där ser du vilka verksamheter som ingår. Kan han inte visa det har han nog ingen gällande försäkring.
Jag jobbar med detta dagligen och det är förvånande hur många inom byggbranschen som inte känner till detta, och hur ska då en privatkund känna till det?
Är det ett rörjobb kan det annars blir en dy historia om det blir vattenskade-ärende !!
Har du exempel på något bolag som har det kravet?E ekmariek skrev:
Det kravet lär du inte hitta i BBR.
Där finns det funktionskrav, och rekommendationer om hur de kan uppnås. Men definitivt inga krav på vem som gör arbetet.
Där finns det funktionskrav, och rekommendationer om hur de kan uppnås. Men definitivt inga krav på vem som gör arbetet.
Det gäller helt undantagslöst alla tjänster som en näringsidkare utför till en konsument. Konsumenttjänstlagen är glasklar. Finns inga speciella krav kring fackmässighet när det gäller rörmokeri.E ekmariek skrev:
Kollade. Inte infört i BBR såg jag. Fanns tidigare. Finns dock i Konsumentköplagen och även i AMA tidigare. Tror det hette Rör-AMA. Finns något annnat ställe åxå.E ekmariek skrev:
Konsumentköplagen är till för i första hand tillämpligt för privatpersoner.
Kan vara bra att ta till i aktuella fallet.