Hej!
Jag skulle vilja tillverka några bordsben ca 40x40 mm, inte så noga.
Jag har en del limträbalkar i olika dimensioner över från ett annat projekt. Eftersom jag ej äger några hyvlar eller någon rikt/planhyvel så var min tanke att klyva dessa till till mindre storlekar med min cirkelsåg tex en 90x90 blir 4 st 42x42. Tänker att detta vore bättre än att försöka hitta raka kortreglar att köpa
Vad händer när man klyver limträ? Är det jättemycket spänningar så det slår sig totalt eller är de hyfsat formstabila?

En tanke jag hade var också att limma ihop 2 st 18 mm björkplywoodskivor och sedan klyva till rätt dimension för 36x36 mm ben. Skulle detta kunna vara ett alternativ?

Vill gärna hålla ner kostnaden och jag vet att man säkert kan ringa till något snickeri i trakten och be dom fixa det virket jag behöver men vill gärna använda sånt jag har hemma eller kan fixa själv. men om inget annat alternativ finns för ett hyfsat resultat så får jag fundera på det såklart.

Mvh
Filip

Köp 95x95, det kanske kostar dig 200-300kr beroende på val av virke.
Med andra ord - skulle allt kapande och klyvande ta dig mer än en timme skulle jag inte ens överväga någonting annat än färdiga 95x95.

C C.Lundin skrev:
Köp 95x95, det kanske kostar dig 200-300kr beroende på val av virke.
Med andra ord - skulle allt kapande och klyvande ta dig mer än en timme skulle jag inte ens överväga någonting annat än färdiga 95x95.
Tack för svar men blir lite förvirrad.
Jag har ju redan 90x90 limträbalk. varför skulle jag köpa 95x95 då? Jag kanske var otydlig men jag vill alltså ha ca 40x40.

eller menade du 45x45 kanske?

F fangalid skrev:
Tack för svar men blir lite förvirrad.
Jag har ju redan 90x90 limträbalk. varför skulle jag köpa 95x95 då? Jag kanske var otydlig men jag vill alltså ha ca 40x40.

eller menade du 45x45 kanske?
Jag var nog själv förvirrad.. Jag menade absolut 45x45, ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.