45 931 läst ·
51 svar
46k läst
51 svar
Snedställda vertikala ribbor till staket
Är du intresserad och tycker det är roligt att pilla lite så var det faktiskt väldigt roligt att göra sina egna hattar. Låna isåfall en handöverfräs av en bekant eller köp dig en billig... En dyr om du planerar fler grejer framöver!Blomqvist78 skrev:
Har du inte tiden/orken/lusten finns det jättefina färdigfrästa för en 50-lapp styck hos din lokala bygghandel.
Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
Du har 120 mellan stolparna, tror du det skulle funka med 180, eller blir det för svagt då...? Väldigt snyggt!! Har det som inspiration för sommarens projekt!
Jag ville ha lite tätare för att matcha med hus och omgivning.
180 ger ett lite "råare" intryck men är helt övertygad om att det också blir väldigt bra!
Ska du ändå bygga så såga till några reglar, kläm fast dem mellan två brädor och laborera dig fram lite med avståndet.
180 ger ett lite "råare" intryck men är helt övertygad om att det också blir väldigt bra!
Ska du ändå bygga så såga till några reglar, kläm fast dem mellan två brädor och laborera dig fram lite med avståndet.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Som gammal mattelärare (bland andra jobb jag har haft) ryser jag när jag läser detta!Gizmokvack skrev:
När det gäller vinklar, brukar man tala om grader X°, där ett helt varv är 360°.
Så du vred de vertikala staketpinnarna 45°.
Eller om du nödvändigtvis vill, ett åttondels varv.
O Olasvard skrev:
Tack!
Gällande skruvarna så gäller faktiskt här den gamla klyschan att "storleken har ingen betydelse".
Skruvarna är till för att fästa in ribborna och jag tog två bara för att de inte ska vrida sig... De har ingen bärande funktion. Så tillräckligt lång för att de ska fästa in i ribban och inte för lång så att ribborna spricker. Har du lite längre skruv kan du förborra så löser det sig också!
Kika istället vad du har för skruvar hemma eller vad du behöver till nästa projekt och utgå därifrån och köp en extra stor låda istället.
Haha, blackout! Mina matematiska hjärnceller hade fullt fokus på att memorera alla mått, dimensioner och staketlängder så allt annat fick stå tillbaka. Min kära mor jobbar dags dato som gymnasielärare och skulle hon läsa det jag skrev skulle jag nog åka på en lavettKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nja, så brukar väl inte mödrar göra, inte ens om de är mattelärare.Gizmokvack skrev:
Men vad vet jag? Min morsa var bara söndagsskollärare
Men tack för att du inte tog illa upp av mitt messersmittande!
Och nu kanske det kan bli lite enklare att ställa in kap/gersågen också.
De är alltid graderade i grader.
Jätte fint verkligen.
hur högt är hela staketet inkl, hattarna? Hur högt upp till översta ribban?
hur högt är hela staketet inkl, hattarna? Hur högt upp till översta ribban?
Från mark till toppen på stolpen mätte jag till 107cm.
Från mark till överliggare är det 93cm.
Från mark till överliggare är det 93cm.
Hej, mycket snyggt!! Snedställde du den undre för avrinningen och hur fick du i så fall till vinkeln nedtill på ribborna? Undrar också hur du satte fast räcket i stolparna upptill? Hur lång räckessektion kan man göra utan att det blir instabilt tro...? Är precis i byggartagen.
Nix, ingen snedställning. De fick vara platta.Monica_E1 skrev:
Upptill är det bara att dra i snett med långa skruvar. Allt döljs efteråt av ett räcke/överliggare.
Och längden.. Beror lite på omständigheterna.. Det är ju ganska rejäla reglar staketet byggs på så det beror lite på om det ska vara mest till utseendet eller även barn- och klättringsvänligt.
Vi har väl runt 130cm mellan stolparna och inte ens ett knak eller tendens till vika om det sitter två vuxna på staketet (160kg). Så vill du ha glest mellan stolparna kan du nog öka på avståndet ytterligare.