Hej,

Har du fått hem all panel till fasaden och tänkte snedkapa ändträt innan oljning/målning.
Men så slog det mig att i husgaveln kommer man ju ev. använda små spillbitar där de får plats och då kommer dessa bitar inte att ha ett behandlat (oljad/målad) ändträ, hur gör man där enklast ?

Är det olja och måla på en andra gång när alla sådana bitar är inpassade som gäller ?

Mitt tips är att snedkapa (17 grader ska det vara! ;) när du monterat panelen. Annars kommer det sannolikt se förskräckligt ut, dvs inte rakt. Därefter oljar och målar du...

Längst ner funkar ju, där är det bra med plats för att kapa efteråt, men vid alla droppbleck då,
över fönster samt där gaveln börjar ?

Hmm förstår inte riktigt hur jag ska kunna olja efteråt, om det redan är färg på brädan då kommer väl den inte suga lika mycket olja som om den vore trären?

Redigerat:
Ok. Jag tänkte längst ner....

Vid bleck ovan fönster och ev på gavlarna så har jag färdigkapat brädorna ink snedkapning och sedan målat ändarna. Kortare plankor har målats i sin helhet. när jag monterat har jag haft en remsa plyfa som distansmaterial mot plåten så att montaget har blivit rakt.

Det är förstås inte så framgångsrikt att olja en målad yta. Man kan ju dock tänka sig att om du gärna vill måla planken innan du monterar av någon anledning så kan du ju därefter snedkapa olja och måla bara änden....

MathiasS skrev:
Ok. Jag tänkte längst ner....

Vid bleck ovan fönster och ev på gavlarna så har jag färdigkapat brädorna ink snedkapning och sedan målat ändarna. Kortare plankor har målats i sin helhet. när jag monterat har jag haft en remsa plyfa som distansmaterial mot plåten så att montaget har blivit rakt.

Det är förstås inte så framgångsrikt att olja en målad yta. Man kan ju dock tänka sig att om du gärna vill måla planken innan du monterar av någon anledning så kan du ju därefter snedkapa olja och måla bara änden....
Då har du mätt ut och såga till alla brädor som sitter ovanför blecken och oljat målat efteråt då?

Ja.

Jag vill minnas att jag färdigmålade ändarna (ink oljning) och en bit upp på plankan innan montage och sedan målade jag resten av plankan efter montage efter som det gick snabbast.

Det finns ju många sätt att göra detta på, smaken är som baken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.