Hej! Jag har problem med min (gamla) ytterdörr som hänger snett och nu läcker kalluft in i huset (nere i vänstra hörnet sett utifrån). Jag har försökt med tätningslist men glipan är för stor så det duger inte.
Det finns inget glapp i gångjärnen, har dragit åt samtliga skruvar.
Hur bär jag mig åt för att fixa detta?
Bifogar några bilder på dörren och på fästena till gångjärnen.
Stort tack!
Stort tack!
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
gabriella_levren skrev:
Hej! Jag har problem med min (gamla) ytterdörr som hänger snett och nu läcker kalluft in i huset (nere i vänstra hörnet sett utifrån). Jag har försökt med tätningslist men glipan är för stor så det duger inte.
Stort tack!
S sinuslinus skrev:
Sorry för sent svar, kom hem sent igår.S sinuslinus skrev:
Ja det gör den nog. Finns ju ett litet spelrum i dörren. Trycker jag på allt jag kan utifrån och in så försvinner såklart glipan nere i hörnet.
De två övre gångjärnen behöver riktas (justeras) med gångjärnsriktare, hela dörrbladet hänger snett i förhållande till karmen.
Dörrbladet tar i dels i överkant mot karmen på tryckessidan, dels mot tröskeln på tryckessidan.
https://www.clasohlson.com/se/Gångjärnsriktare-dubbel/p/30-1526
Dörrbladet tar i dels i överkant mot karmen på tryckessidan, dels mot tröskeln på tryckessidan.
https://www.clasohlson.com/se/Gångjärnsriktare-dubbel/p/30-1526
Stor TACK @sinuslinus!! Nu är dörren justerad med en gångjärnsriktare (har även lärt mig ett nytt ordS sinuslinus skrev:
Stor TACK @Demmpa !! Nu är dörren justerad med en gångjärnsriktare (har även lärt mig ett nytt ordDemmpa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden