Hej!
Vi håller på att måla om fasad och ska i samband med detta bland annat byta våran ytterdörr.
Brevid denna sitter idag ett parti med eternitplattor. Dessa ska bort såklart.
Min sambo har fått iden att vi kan sätta klinker där istället. Kan bli ganska snyggt.
Men jag önskar lite råd kring eventuellt tillvägagångssätt.
Vet inte hundra hur det ser ut under eterniten än. Men övriga delar av huset är iallafall uppbyggt inifrån och ut, reglar, asfaboard, träpanel. Antar det är samma där, eventuellt sitter det någon form av trä/masonitskiva under eterniten. Tycker mig kunna se en skiva sticka ut mot dörrkarm under dörrfodret.
Kan man lägga tätskikt mot asfaboarden? Och klinker/fix/fog? (klassat för utomhus) Byta asfaboard i detta området mot någon cementbaserad skiva?
Uppskattar alla eventuella tips!
Vi håller på att måla om fasad och ska i samband med detta bland annat byta våran ytterdörr.
Brevid denna sitter idag ett parti med eternitplattor. Dessa ska bort såklart.
Min sambo har fått iden att vi kan sätta klinker där istället. Kan bli ganska snyggt.
Men jag önskar lite råd kring eventuellt tillvägagångssätt.
Vet inte hundra hur det ser ut under eterniten än. Men övriga delar av huset är iallafall uppbyggt inifrån och ut, reglar, asfaboard, träpanel. Antar det är samma där, eventuellt sitter det någon form av trä/masonitskiva under eterniten. Tycker mig kunna se en skiva sticka ut mot dörrkarm under dörrfodret.
Kan man lägga tätskikt mot asfaboarden? Och klinker/fix/fog? (klassat för utomhus) Byta asfaboard i detta området mot någon cementbaserad skiva?
Uppskattar alla eventuella tips!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Jag funderar på om det från början var tänkt att det skulle bli ett fönster där eterniten är. Det skulle ju matcha det breda fönstret ovanför. Det kan alltså vara en helt annan uppbyggnad av väggen där.
Ja det är ju inte alls omöjligt kanske. Det är väl bara att riva och se hur det ser ut och bygga upp därefterBirgitS skrev:
Klicka här för att svara