Fick nyligen taket omlagt med Vittinge tvåkupigt och tillhörande nockpannor. Allt har gått smidigt och ser bra ut, förutom dessa nockpannor. Tycker de ligger helt ojämnt och snett. Jättesvårt att inspektera nerifrån marken ju, men jag tog ett par foton. Vad tror ni som är kunniga på området? Jag kan absolut be byggaren åtgärda - har inte betalt någon faktura än. Eller är jag bara överkänslig?
Det är norr som är till höger på första bilden (den med metallstegen på). I 9 fall av 10 blåser det från nordväst (från havet). Huset är byggt som ett T, så på andra delen av huset är pannorna med den låga delen mot väster. Så det borde väl vara rätt. Så att vinden blåser i pannornas riktning.M MagHam skrev:
Man ska ju helst lägga nockpannorna så att den rådande vindriktningen blåser över skarven och inte in i skarven. Tanken är väl att regn lättare rinner av taket istället för att leta sig in i springorna och att nockpannorna helt enkelt inte blåser bort i ett oväder. Eftersom det nästan alltid blåser från atlanten in över Sverige så kommer vinden från väster och därför ska överlappen vara på den östra sidan av pannan.Fotografen skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Tycker att pannorna i sig ser utplattade ut i själva överlappet?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Fint att du satsat på tegeltak! Tegel är snyggast både som nytt och när det åldras.Cosmosp skrev:
Fick nyligen taket omlagt med Vittinge tvåkupigt och tillhörande nockpannor. Allt har gått smidigt och ser bra ut, förutom dessa nockpannor. Tycker de ligger helt ojämnt och snett. Jättesvårt att inspektera nerifrån marken ju, men jag tog ett par foton. Vad tror ni som är kunniga på området? Jag kan absolut be byggaren åtgärda - har inte betalt någon faktura än. Eller är jag bara överkänslig?