Fick nyligen taket omlagt med Vittinge tvåkupigt och tillhörande nockpannor. Allt har gått smidigt och ser bra ut, förutom dessa nockpannor. Tycker de ligger helt ojämnt och snett. Jättesvårt att inspektera nerifrån marken ju, men jag tog ett par foton. Vad tror ni som är kunniga på området? Jag kan absolut be byggaren åtgärda - har inte betalt någon faktura än. Eller är jag bara överkänslig?

• Bruna takpannor på tak mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda takpannor i förgrund, grå himmel i bakgrund, bild på hustak, överlappande takpannor, samtida arkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nej, det ser inte alls bra ut och vissa nockpannor överlappar inte ens. Pannraderna ser ju inte heller raka ut.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
En nockplanka måste monteras på rätt höjd, då kommer nockpannorna också ligga raka. Nockpannorna har inte tillräcklig överlappning som @falkn skriver. Jag skulle inte acceptera detta.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nej, det ser inte alls bra ut och vissa nockpannor överlappar inte ens. Pannraderna ser ju inte heller raka ut.
Eller hur! Men är det svårt att rätta till?
Pannraderna ser bra ut i verkligheten, jag tror det är inzoomningen som förvanskar bilden.

Detta är definitivt ett jobb som tar några timmar. Nockpannorna och nocktätning måste tas bort, nockplanka måste monteras på rätt höjd och sedan allt monteras igen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Får ta detta med byggfirman på måndag. 1000 tack för svar!

När ni ändå håller på, vilka är väderstrecken?
Nockpannor ska ligga så att väster (sydväst nordväst) är till höger på bilden.

M MagHam skrev:
Det är norr som är till höger på första bilden (den med metallstegen på). I 9 fall av 10 blåser det från nordväst (från havet). Huset är byggt som ett T, så på andra delen av huset är pannorna med den låga delen mot väster. Så det borde väl vara rätt. Så att vinden blåser i pannornas riktning.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Den var ny?

• Gilla
Mickelkarin
  • Laddar…
UPDATE: Firman erbjuder att lägga om alla nockpannor på den del av huset där det blivit "knöligt". Behövde inte ens tjata bara visa bild. Tack för support!

• Gilla
  • Älska
zwennebanan och 14 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den var ny?
Man ska ju helst lägga nockpannorna så att den rådande vindriktningen blåser över skarven och inte in i skarven. Tanken är väl att regn lättare rinner av taket istället för att leta sig in i springorna och att nockpannorna helt enkelt inte blåser bort i ett oväder. Eftersom det nästan alltid blåser från atlanten in över Sverige så kommer vinden från väster och därför ska överlappen vara på den östra sidan av pannan.

• Gilla
  • Haha
Urban R och 7 till
  • Laddar…
Tycker att pannorna i sig ser utplattade ut i själva överlappet?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Tycker att pannorna i sig ser utplattade ut i själva överlappet?
Oj, själva nockpannorna eller? Att de skulle vara dåliga från tillverkaren?

N
Cosmosp Cosmosp skrev:
Fick nyligen taket omlagt med Vittinge tvåkupigt och tillhörande nockpannor. Allt har gått smidigt och ser bra ut, förutom dessa nockpannor. Tycker de ligger helt ojämnt och snett. Jättesvårt att inspektera nerifrån marken ju, men jag tog ett par foton. Vad tror ni som är kunniga på området? Jag kan absolut be byggaren åtgärda - har inte betalt någon faktura än. Eller är jag bara överkänslig?
Fint att du satsat på tegeltak! Tegel är snyggast både som nytt och när det åldras.

• Gilla
S.V och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.