2 745 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Snart Tingsrätten - Min entreprenör vägrar betala underentreprenör
Min entreprenör som jag anlitat vill inte betala en underentreprenör fullt ut. Det handlar om att underentreprenören har fått ett verktyg/maskin stulet, där han kräver min entreprenör på ersättning för självrisken på denna. Det verkar som om båda är inriktade på att gå till Tingsrätten med detta. Frågan för mig blir om min entreprenör riskerar att gå omkull för detta och om jag kan krävas på dessa pengar. Hur ska jag göra?
Går din entreprenör i konkurs kommer man att beakta alla tillgångar i konkursboet exvis utestående fordringar. Det är emellertid svårt att se hur det skulle kunna uppstå en fordran på dej i detta läge. Du har ju ingenting med underentreprenörens stulna maskin att göra. (Om det nu inte var du som snodde den..
)
Och det här måste vara decenniets trådlyft. Mer än 10 år gamal tråd. TS har inte besökt forumet sedan 2009...
Har varit nära själv ett par gånger......
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagt urgammal tråd. Men en av grunderna i tråden är rätt intressant. VEM är ansvarig för stölder och andra skador som inträffar på en byggarbetsplats. Skall underentreprenören lösa det via egen försäkring, eller skall det gå på uppdragsgivaren och dennes försäkring. Båda företagen har sannolikt hög självrisk i sina försäkringar.
Underentreprenören har troligen begränsad kontroll över att aktsamhetsregler med korrekt låsning och liknande följs.
Underentreprenören har troligen begränsad kontroll över att aktsamhetsregler med korrekt låsning och liknande följs.
Klicka här för att svara