Om det är en spolbil som ringts in vid stopp så har han spolat bort stoppet. Det är därför det känns orimligt att problemet inte kvarstår direkt om det är
mättad infiltration/ icke fungerande avrinning från 3 kammarbrunn. Sedan kan man ju tycka att det vore på sin plats med en schysst infobrief efter löst problem från spolkillarna
Med detta sagt så ska absolut 3-kammarbrunnen kontrolleras+ eventuella brunnnar och vertikala rör på infiltrationen.

jag har varit med vid åtskilliga fuktutredningar. Dessa främst gällande vatteninträngningar i källare och på bjälklag (dag/drän/grundvatten). Inte så mycket spillavlopp. Men det jag lärt mig är att det ofta är väldigt svårt. Det är detektivarbete och uteslutningsmetoden som gäller.

S StefanMJ skrev:
Och på det här forumet har jag sett hur andra personer har börjat få in vatten i sina källare igen, p.g.a. stigande grundvatten, efter att tövädret kom för några dagar sedan...
Så varför stiger det vid köldgrader?

P pette skrev:
Det är lite lurigt och motsägelsefullt att du báde har problem vid minusgrader och störtregn.
Ja det är ju just det.

P pette skrev:
Är du säker på att det är avloppsvatten som kommer in alla tillfällen?
Ja.

P pette skrev:
Stuprören borde inte vara inkopplade I detta system utan borde ligga ut till separat stenkista
Det är mycket härivärlden som inte borde, men som är… Uppriktigt sagt vet jag inte om de är hopkopplade, det är mer att jag har förstått att man ibland gjorde så förr. Vilket skulle förklara att det blir problem vid störtregn, men inte att det blir det vid köldknäppar.
P pette skrev:
. Vattengången på spillen bör ligga väldigt lågt med tanke på att det är från källaren Vilket borde utesluta frostrisk. Vilken höjd ligger market utanför hus kontra källarplatta?
Sitter det en pumpbrunn mellan 3-kammarbrun och infiltration. (För att kunna höja infiltrationsbädd)?
Jag är rädd att jag inte förstår vad detta betyder.

P pette skrev:
jag har varit med vid åtskilliga fuktutredningar. Dessa främst gällande vatteninträngningar i källare och på bjälklag (dag/drän/grundvatten). Inte så mycket spillavlopp. Men det jag lärt mig är att det ofta är väldigt svårt. Det är detektivarbete och uteslutningsmetoden som gäller.
Ja det där håller jag sannerligen med om. Det enda man kan veta säkert när det rinner vatten någonstans är att läckan finns på något helt annat ställe — oftast på något totalt ologiskt ställe. Och när det gäller översvämmande avlopp är det väl motsvarande princip som gäller antar jag.

ricebridge ricebridge skrev:
Ja det är ju just det.

Ja.

Det är mycket härivärlden som inte borde, men som är… Uppriktigt sagt vet jag inte om de är hopkopplade, det är mer att jag har förstått att man ibland gjorde så förr. Vilket skulle förklara att det blir problem vid störtregn, men inte att det blir det vid köldknäppar.

Jag är rädd att jag inte förstår vad detta betyder.
Hur ser det ut hos dig. Har du källare, där stammarna är ingjutna i golvet.
Om så är fallet, hur långt går rören i golvet. Är det flera förgreningar av stammar, och finns det flera golvbrunnar i källaren. Är några av utrymmena/rummen i källaren inredda?
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket arbete det innebära att byta stammarna.

A AG A skrev:
Hur ser det ut hos dig. Har du källare, där stammarna är ingjutna i golvet.
Om så är fallet, hur långt går rören i golvet. Är det flera förgreningar av stammar, och finns det flera golvbrunnar i källaren. Är några av utrymmena/rummen i källaren inredda?
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket arbete det innebära att byta stammarna.
Oinredd källare, två rum, pannrum samt ”verkstad”. Betonggolv med ingjutna stammar i gjutjärn.

Vid första golvbrunnen, i pannrummet, möts avlopp från badrum (kommer rakt ned ovanifrån ca 2m bort vid vägg och går sedan under golvet dit), kök (samma där fast från andra hållet), samt från en annan golvbrunn utanför källardörren. (Denna ligger dock under tak och omgiven av väggar på tre sidor, så jag tror inte att det är någon större vatteninträngning där.)

Sedan går röret vidare under golvet in i nästa rum, husfars lekstuga/verkstad, där det finns ytterligare en golvbrunn ca 3m bort, som ibland svämmar över, ibland inte. Över den har jag visserligen i ett anfall av frustration ställt en stor tung betongklump, men den hjälper föga, eftersom det är svårt att få tätt vid golvet.

Därefter går röret ut i geografin f v b till trekammarbrunnen i betong ca 20-30m bort.

Hela tomten är mer eller mindre platt utan nivåskillnader. Lerjord, kan bli ganska mättad på sina håll under regnperioden. Omgivande terräng är i stort sett lika platt med endast obetydliga nivåskillnader. Precis bortom trekammarbrunn och markbädd är det dock en slänt ned mot vägen utanför med ca 1,5-2m nivåskillnad.

Oinredd källare, två rum, pannrum samt ”verkstad”. Betonggolv med ingjutna stammar i gjutjärn.

Vid första golvbrunnen, i pannrummet, möts avlopp från badrum (kommer rakt ned ovanifrån ca 2m bort vid vägg och går sedan under golvet dit), kök (samma där fast från andra hållet), samt från en annan golvbrunn utanför källardörren. (Denna ligger dock under tak och omgiven av väggar på tre sidor, så jag tror inte att det är någon större vatteninträngning där.)

Sedan går röret vidare under golvet in i nästa rum, husfars lekstuga/verkstad, där det finns ytterligare en golvbrunn ca 3m bort, som ibland svämmar över, ibland inte. Över den har jag visserligen i ett anfall av frustration ställt en stor tung betongklump, men den hjälper föga, eftersom det är svårt att få tätt vid golvet.

Därefter går röret ut i geografin f v b till trekammarbrunnen i betong ca 20-30m bort.

Hela tomten är mer eller mindre platt utan nivåskillnader. Lerjord, kan bli ganska mättad på sina håll under regnperioden. Omgivande terräng är i stort sett lika platt med endast obetydliga nivåskillnader. Precis bortom trekammarbrunn och markbädd är det dock en slänt ned mot vägen utanför med ca 1,5-2m nivåskillnad.
VIlka golvbrunnar brukar svömma över, förutom den i verkstaden?
Att det svämmar över i en brunn, brukar innebära att stoppet sitter ganska nära, efter golvbrunnen. Om det svämmar över i verkstaden, således innebära att det sitter ett stopp i rören, utanför huset.
Men om det även svämmar över i andra brunnar ibland, skulle innebära att det finns stopp i källargolvet. Men, om översvämningar i andra brunnar har blivit vanligare på senare tid. Kan innebära att det är betongklumpen, över sista brunnen som är boven. Att det alltså hinner svämma över för att betongklumpen blockerar. Därför svämmar nästa brunn över istället.
Det är bra att veta om problemet ligger i, eller utanför huset.

Vi hade avlopp utvändigt till ett källargarage. När jag murade igen detta och plockade bort avloppet så upptäckte jag att detta avlopp dragit in sand som proppat igen i princip alla avloppsrör i hela källaren. Det gick givetvis att spola rent men bilade upp hela skiten sedan o byyte till plaströr..kan det vara avloppet ute kombinerat med propp i avloppet i källaren som skapar problemen?🤔

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kollade nu i trekammarbrunnen. Vattennivån ligger över alla rör och uppskattningsvis i nivå med källargolvet. 🤦‍♂️

Därmed kan det egentligen bara vara antingen:
• fullt i markbädden
• stopp i röret som går dit
• eller att det tränger in grundvatten/dagvatten — det är rejält blött i marken just nu.

Imorgon kommer spolbilen som ska suga dän överskottsvattnet i trekammarbrunnen och därefter spola rent i utloppet, så får vi se vad det ger.

Den k. hustrun har många gånger fört på tal att vi borde ha ett utedass som nödlösning (nöd var ordet) vid sådana här tillfällen. Hon har naturligtvis rätt som vanligt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
Kollade nu i trekammarbrunnen. Vattennivån ligger över alla rör och uppskattningsvis i nivå med källargolvet. 🤦‍♂️
Jasså, felsökningen har lämnat tankestadiet och tagit steget ut i verkligheten? 😂

Kika i fördelningsbrunnen och avluftningsrören till markbädden hur det ser ut där.
Men det låter ju som att det kommer in dagvatten om du nu har en koppling till blött väder.

C cpalm skrev:
Jasså, felsökningen har lämnat tankestadiet och tagit steget ut i verkligheten? 😂

Kika i fördelningsbrunnen och avluftningsrören till markbädden hur det ser ut där.
Men det låter ju som att det kommer in dagvatten om du nu har en koppling till blött väder.
Nu ska han inte vara spydig… 😁😁 bara för att jag övertänker allting 🤔

Faktum är att jag hade nog inte tänkt på att kolla nivån i trekammarbrunnen om inte jag fått den uppmaningen av ett antal inlägg här. Jag hade nog bara utgått från att allt måste vara ok i den änden, men det ska man ju inte. Så… det lönar sig att idissla saker på Byggahus, sådeså.

C cpalm skrev:

Ja, läs gärna mitt tidigare första inlägg, nr. #14! Inte bara koppling till blött väder, utan koppling till vintermånader också! D.v.s. koppling till blött mark - för mycket vatten en bit nere i marken.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…

Därmed kan det egentligen bara vara antingen:
• fullt i markbädden
• stopp i röret som går dit
• eller att det tränger in grundvatten/dagvatten — det är rejält blött i marken just nu.

Imorgon kommer spolbilen som ska suga dän överskottsvattnet i trekammarbrunnen och därefter spola rent i utloppet, så får vi se vad det ger.

Den k. hustrun har många gånger fört på tal att vi borde ha ett utedass som nödlösning (nöd var ordet) vid sådana här tillfällen. Hon har naturligtvis rätt som vanligt.
Ja det var ju kul att du hittade problemet. Det var ju det jag sade i min första kommentar, nr. #14!
--- Vad lär man sig av detta? Jo man ska lyssna på expertisen, d.v.s. Jag, Jag har ju alltid rätt (ha ha ha...). Nu fick jag vatten (t.o.m. avloppsvatten ha ha ha) på min kvarn.
--- Nu kan man glömma alla vilda förslag om att bila upp avloppsledningarna i källargolvet, eller att gräva upp avloppsledningarna på tomten.
--- Det troliga är att infiltrationsbädden är full med vatten, eftersom översvämning vanligtvis inträffar på vintern, annars borde det kunna svämma över året runt om det är stopp i utloppet från brunnen.
--- Och när den förtegne spolbilskillen kommer imorgon så ska han inte bara pumpa upp vatten, utan se till att även spolbilskillen blir rejält utpumpad (ha ha ha) på information om situationen, och fråga om han har något hållbart förslag på lösning av problemet.
--- Antagligen behöver brunnen hjälp av en pump. Det är inte så att det redan finns en pump i brunnen, men att den är ur funktion? En pump håller inte för evigt...
--- Den FANN-trekammarbrunn som jag visade bild på här i en tidigare kommentar finns som en variant med integrerad pump - och det måste ju finnas en anledning till att den pumpvarianten finns?
--- Om det blir dyrt och omständigt med en permanent hållbar lösning, fråga om det finns en tillfällig enklare billigare lösning med en nedsänkbar pump som pumpar ut vatten vid behov, till något lämpligt ställe, om det nu är tillåtet?
--- Och passa på att kolla stuprören när spolbilskillen är där. Spola ner vatten i ett stuprör och se om det kommer ut i brunnen. Om det är så så är det nog bäst att koppla bort stuprören, och leda ut det vattnet på tomtmarkytan, så minskar det belastningen på brunnen.

Vet TS hur vattnet kommer till infiltrationsbädden?
Rinner det själv, eller pumps det? om det pumpas kolla pumpen!
Om du inte vet, ta reda på vilket.
Leta efter en pumpbrunn precis efter trekammarbrunnen.

Som redan sagts kolla infiltrationen, borde finnas en fördelningsbrunn, hur ser det ut i den? om den är full kan vi ju anta att infiltrationen är igensatt, eller att grundvattnet har stigit för mycket och det därför inte fungerar.

Akut lösning: skaffa en dränkbar pump, mitt förslag är en sådan här med inbyggd flottör, den med en liten lös flottör i en sladd tycker jag kan häng upp sig och fastna lite för lätt....
Länk till dränkbar pump.
Denna pumpen kanske är lite för stor, men finns nog mindre om man letar lite.

Häng ner pumpen i sista kammaren till trekammarbrunnen så att den säker nivån till nederdelen på utloppsröret eller strax under, led bort vattnet till lämplig plats utanför tomten, tänk på att det inte skall drabba grannar eller din egen vattenbrunn.

Sen kan du hålla koll på hur mycket den pumpar, pumpar den mycket och ofta tyder det på att det läcker in ytvatten eller grundvatten någon stans, då gäller det att räkna ut var.

Om infiltrationen är full, ta reda på om det är grundvattnet som är så högt= gräv en ny som ligger över grundvattnet.
Om den "bara" är igensatt kan väl en nödlösning vara att spola en?? Någon som vet?
En annan lösning skulle kunna vara bakterier som enligt säljarna skall kunna fixa lite dåliga infiltrationer, jag har ingen aning om det funkar, men kanske värt att prova?
Finns säkert flera som säljer detta, men dessa känner jag till https://www.oxyg.se/

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.