809 läst ·
2 svar
809 läst
2 svar
Snäpp in montering av RJ45jack-beskrivning sökes...
Jag är uppenbarligen ett tekniskt fiasko för jag får inte ordning på monteringen av mina RJ45jack.
1. Jag har infällda dosor som sitter på en ram. Ska man normalt kunna bända loss ramen från väggen mha typ platt skruvmejsel? Den sitter väldans hårt hos mig...
2. Nån som kan hitta nån bild på hur det ser ut när själva kablarna trycks på plats? Ju mer detaljerad desto bättre. Det verkar finnas tusen varianter på hur man kopplar de rackarns kablarna (korsad, A, B osv)
3. Vad ska jag ha i andra ändan av min (cat6)kabel som ska in i en patchpanel? Vanliga RJ45 hanar? Finns det såna med inbyggda verktyg för "enkel" montering också? Följdfråga: se p.2 ovan... :eek: Eller kan jag lika gärna satsa på att fixa det med kroneverktyg osv? (Jag tror jag har lite såna prylar liggande sen en inköpsrunda förra våren nämligen...)
1. Jag har infällda dosor som sitter på en ram. Ska man normalt kunna bända loss ramen från väggen mha typ platt skruvmejsel? Den sitter väldans hårt hos mig...
2. Nån som kan hitta nån bild på hur det ser ut när själva kablarna trycks på plats? Ju mer detaljerad desto bättre. Det verkar finnas tusen varianter på hur man kopplar de rackarns kablarna (korsad, A, B osv)
3. Vad ska jag ha i andra ändan av min (cat6)kabel som ska in i en patchpanel? Vanliga RJ45 hanar? Finns det såna med inbyggda verktyg för "enkel" montering också? Följdfråga: se p.2 ovan... :eek: Eller kan jag lika gärna satsa på att fixa det med kroneverktyg osv? (Jag tror jag har lite såna prylar liggande sen en inköpsrunda förra våren nämligen...)
En bild underlättar väldigt mycket, finns ett antal olika fabrikat, ELJO, ELKO är väl de "vanligaste" men sedan finns det ju masa "no-name uttag" från diverseleverantörerh-man skrev:
Koppla lika i bägge ändar, B-koppling är vanligast i Sverige.h-man skrev:
Du skall ha samma uttag i bägge ändar när det gäller Cat6, annars så är det ofta svårt att uppnå Cat6 standard (och då finns ju ingen anledning att dra sådan kabel). Det funkar t.ex inte att blanda Lexcom och AMP på en Cat6.h-man skrev:3. Vad ska jag ha i andra ändan av min (cat6)kabel som ska in i en patchpanel? Vanliga RJ45 hanar? Finns det såna med inbyggda verktyg för "enkel" montering också? Följdfråga: se p.2 ovan... :eek: Eller kan jag lika gärna satsa på att fixa det med kroneverktyg osv? (Jag tror jag har lite såna prylar liggande sen en inköpsrunda förra våren nämligen...)
RJ45 proppar skall bara användas på anslutningskabel, blir sällan eller aldrig bra om man klämmer dessa själv. Finns dessutom två olika RJ45 proppar där en är avsedd för flerkardelig ledare (patchkabel) och den andra för enkardelig ledare (installationskabel), skulle tro att de allra flesta RJ45
För hemmabruk så är nog Lexcom den allra enklaste och smidigare uttagsformen, inga verktyg behövs och uttaget är färgkodat så det går inte att göra fel
finns för några år sedan RJ-45 uttag med skruvplint...
www.kjell.com --> sedan läsa om datauttag på deras fakta sidor..
www.kjell.com --> sedan läsa om datauttag på deras fakta sidor..
Klicka här för att svara