P Pangsjis skrev:
Har kvar min Thorens från 1971, som fortfarande går felfritt. Jag har bytt rem några gånger. ätt svag motor + rem + tung tallrik = jämn gång. De har en mjuk upphängning som gör att spelaren inte tappar spåret även om den får en liten knuff eller om dansgolvet svajar lite.

Skulle själv i ett motsvarande läge ha satsat på Thorens 158 eller liknande, som är helautomatisk.
Det verkar som att nya Thorens har inbyggda RIAA.steg. Om man har en äldre förstärkare med phono-ingång (som redan har RIAA-steg) kan skivspelarens RIAA-steg kopplas bort.

Beroende på var du bor, så kan
[länk]
ha hyggliga grejer, och deras billiga kostar 3000.
Jag bor i en liten stad och är inte bilburen, så jag är begränsad till internetshopping...
 
Utan att ha sett den i verkligheten så tror jag den som länkas till på Kjell&co ovan är vettigaste förslaget hittills ...

Bluetooth och sånt modernt krafs är inget att betala för (tycker jag), varken spelaren eller lagringsmediat för musiken är ju speciellt portabelt... :rofl:
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Helautomatisk har jag förstått innebär att du lägger på skivan och trycker på Play? Men är inte lite charmen att man själv ska få flytta nålen/armen? Jag tänker att halvautomatisk kanske är rätt väg att gå?
Nu känner jag att jag är rätt sen på bollen, men jag vill gärna ge några tankar.

Begagnat kan vara bra och billigt men kan också vara att be om problem. Det är svårt att veta vad man ska ha och om det är prisvärt. Är spelaren gammal är kanske remmen dålig och då måste man köpa en ny som inte går att få tag i och får då importera en för 600kr. ;) Nåja, lite överdrivet, men det är helt klart svårare att köpa begagnat.

Helautomatiskt är onödigt! Lite bök vill man ha! Jag har själv en Regaspelare och jag rekommenderar dem varje dag i veckan. En detalj som skiljer dem rejält från de flesta andra spelare är att de är helt "oavutomatiska", dvs man måste lägga på nålen när man startar skivan och lyfta av den när sidan är slut. Den har heller ingen knapp för val av hastighet utan man måste helt enkelt lyfta bort skivtallriken och flytta drivremmen till ett annat spår för att ändra hastighet. Skitjobbigt för många, men väldigt trevligt för andra. :rofl: Antar att normala människor väljer halvautomatiskt.

Annars instämmer jag definitivt med ovan nämnda Rega Planar 1. Men då hamnar man på 4000 utan finesser och behöver en normal förstärkare. Men fördelen är att man som normal person mest troligt inte växer ur spelaren.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nu känner jag att jag är rätt sen på bollen, men jag vill gärna ge några tankar.

Begagnat kan vara bra och billigt men kan också vara att be om problem. Det är svårt att veta vad man ska ha och om det är prisvärt. Är spelaren gammal är kanske remmen dålig och då måste man köpa en ny som inte går att få tag i och får då importera en för 600kr. ;) Nåja, lite överdrivet, men det är helt klart svårare att köpa begagnat.

Helautomatiskt är onödigt! Lite bök vill man ha! Jag har själv en Regaspelare och jag rekommenderar dem varje dag i veckan. En detalj som skiljer dem rejält från de flesta andra spelare är att de är helt "oavutomatiska", dvs man måste lägga på nålen när man startar skivan och lyfta av den när sidan är slut. Den har heller ingen knapp för val av hastighet utan man måste helt enkelt lyfta bort skivtallriken och flytta drivremmen till ett annat spår för att ändra hastighet. Skitjobbigt för många, men väldigt trevligt för andra. :rofl: Antar att normala människor väljer halvautomatiskt.

Annars instämmer jag definitivt med ovan nämnda Rega Planar 1. Men då hamnar man på 4000 utan finesser och behöver en normal förstärkare. Men fördelen är att man som normal person mest troligt inte växer ur spelaren.
Tack för ditt utförliga inlägg! Jag får nog anse att min man är hyfsat normal person i de flesta avseenden. :crysmile:
Då är jag inte helt fel ute med halvautomatisk, det känns som "lagom" mycket krångel. (y)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
mowatom skrev:
Den där verkar riktigt vettig för lite pengar, lätt att byta till AT95 och man slipper antiskating med vikt och tråd, det värsta med pro-ject mfl.
Håller med! För 1795:- verkar den inte dum alls.
Lite högt rekommenderat nåltryck tycker jag dock. 3.5g +- 0.5g
AT3600L pickupen som sitter på rekommenderas från 2.5 till 3.5g
En AT-VM95E på den där, och det lirar troligen riktigt bra.

edit: Undrar vilken asienspelare som är "originalet" till denna?
Nikabe är väl bara ett namn som Kjell sätter på sina inköpta prylar?
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
galento
Hmm ursäkta trådkapningen Maria men var ute i ett förråd och kollade på den
skivspelare man hade för 20+++ år sen , Sanyo TP-250 . Ny rem och stift
vore nog bra då den inte använts på länge , har dock förvarats i värme. Står även
en Denon förstärkare på 2x80w där och en Sony CD växlare för 200 skivor ,
högtalarna är Jamo 400 och ett par Audio Pro som stod ovanpå Jamo. Hörde
väldigt mkt på musik tidigare och även i lurar ( AKG K240 ) men detta avstannade
en del när man började få besvär med tinnitusen. Vad tror ni om denna ?

gramofon-sanyo-tp-250-slika-169387503.jpg
 
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Undrar vilken asienspelare som är "originalet" till denna?
Ja, visst är det så att den finns någonstans därute. Vi kan göra gruppköp på Byggahus och beställa hem 300st från Alibaba för 30€/st eller så:crysmile:
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hmm ursäkta trådkapningen Maria men var ute i ett förråd och kollade på den
skivspelare man hade för 20+++ år sen , Sanyo TP-250 . Ny rem och stift
vore nog bra då den inte använts på länge , har dock förvarats i värme. Står även
en Denon förstärkare på 2x80w där och en Sony CD växlare för 200 skivor ,
högtalarna är Jamo 400 och ett par Audio Pro som stod ovanpå Jamo. Hörde
väldigt mkt på musik tidigare och även i lurar ( AKG K240 ) men detta avstannade
en del när man började få besvär med tinnitusen. Vad tror ni om denna ?
Den funkar troligen rikitgt bra, om man inte har de värsta HIFI drömmarna!
Minst lika bra som Nikabe T2 från Kjell skulle jag säga.
En ny pickup och rem på den, så har du helt OK ljud ur den.

edit: Med en ny pickup, och ställer in den noga, så får du bra ljud skulle jag säga.
edit igen: Du kan ju även bara köpa ny nål till pickupen, kostar ca 200:-
Men om nålen ändå är slut, så kan man ju passa på att uppgradera pickupen till något vassare.
Spelaren klarar absolut en bättre pickup.
 
Redigerat:
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den funkar troligen rikitgt bra, om man inte har de värsta HIFI drömmarna!
Minst lika bra som Nikabe T2 från Kjell skulle jag säga.
En ny pickup och rem på den, så har du helt OK ljud ur den.

edit: Med en ny pickup, och ställer in den noga, så får du bra ljud skulle jag säga.
edit igen: Du kan ju även bara köpa ny nål till pickupen, kostar ca 200:-
Men om nålen ändå är slut, så kan man ju passa på att uppgradera pickupen till något vassare.
Spelaren klarar absolut en bättre pickup.
Tack för tips , man blir sugen att testa
grejerna igen :D ska se om jag hittar nån
lämplig möbel , kom på att det står ett sånt
gammalt tv chassie med vikdörrar i teak här.
Gillar äldre saker och det kanske passar att
ha förstärkaren i denna :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den här på HIFI klubben verkar inte heller så tokig tycker jag:
Köp Argon Audio TT Skivspelare | 3 års garanti (hifiklubben.se)

Där rekommenderar dom även mer rimligt nåltryck, 3 gr.
Verkar vara samma pickup som på Nikabe från Kjell.
Märkligt med 3 gram. När det begav sig använde vi mellan 1,5 och 2 grams nåltryck. Man fick förstås sitta still när man lyssnade på skivor.
Trägolvet gjorde att konerna i högtalarna rörde sig efter stegen annars.
 
P
Så länge nålröret håller pickupskalet från vinylytan, så skadar (i princip) inte ett för högt nåltryck. För lågt däremot gör att pickupen inte spårar som den ska, och kastas omkring i graveringen och förstör skivan.

Edit: Naturligtvis mattas nålröret av med tiden, så man kör ju inte för högt tryck på en dyr MC-pickup etc.
 
Är det inte så också, att ju vassare pickup, ju lägre nåltryck går det ha utan att det spårar dåligt och förstör skivorna.
 
P
Det är så otroligt mkt som spelar in för en helt korrekt avläsning, men det är ju naturligtvis också så att det är saker man märker när man har en riktigt bra vinylspelare. Det är liksom inte bara att skruva dit pickupen, om man vill få ut allt ifrån den. Svalander har en trevlig genomgång https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/installning_skivspelare/
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Är det inte också så att olika pickuper är konstruerade för ett högre eller lägre nåltryck, och så länge man håller sig till det tryck som pickupen är designad för så är det inte skadligt för skivan?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.