Maken fyller snart halvjämnt och jag vet att han länge närt en dröm om att ha en LP-spelare. Ok, där upphör allt jag vet kring detta. Någon härinne som kan ge tips på spelare, eller åtminstone vart man hittar recensioner på dito? Jag har försökt googla, men skulle vilja veta vad riktiga människor säger. Prisklass är nog i bollparken ca 3000, vilket jag fattar begränsar urvalet, men sånt är livet. Please help!

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Är det bara skivspelaren du ska köpa, rekommenderar jag Thorens. De har spelare från 3 300:- och uppåt.

Om det behövs nåt lite mer "allt i ett" med inbyggt RIAA-steg så det bara är att koppla den till valfri ljudåtergivare med aux-ingång så blir det nog inte billigare än så här. (Eller jo såklart, men inte som man vill köpa...)

Gissar att Audio Technica ger skapligt med plast för pengarna i alla fall.
https://www.ljudfokus.se/sv/artikla...vinylspelare-med-riaa-steg-och-usb-svart.html

Undvik all form av nya "allt i ett"-anläggningar i retrostil.

Redigerat:
  • Gilla
Frank_Vincent
  • Laddar…
Rega Planar 1 begagnad otroligt prisvärd

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag har en Pro-Ject Debut III som jag är grymt nöjd med. Mina vänner som också har spelare och stort intresse har vart med och "lyssnat in" den med Led Zeppelins Stairway to Heaven kl 02 på natten på hög volym, och den tog oss hela vägen upp :geek::ok:

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
galento
Bra tråd , har också undrat lite på detta. Vi har flera backar LP skivor
stående som inte spelats på länge. Har flera grejer från Denon dock
ingen skivspelare.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Rega Planar 1 begagnad otroligt prisvärd
Eller ny för 4000 om budgeten kan tänjas.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P
Jag har hållit på med hifi i snart 40 år, har aldrig ställt skivspelaren åt sidan. Har man en skivsamling som man verkligen tycker om är det en god sak att köpa en vettig vinylspelare, känslan att fälla ut Kiss Alive II och kolla på bilderna inuti är obetalbar. Om budgeten är begränsad till 3000 får du leta bland det som redan nämnts ovan, Rega, Pro-ject mm. Har förstärkaren ett RIAA steg? Annars kan det vara lämpligt att köpa en spelare med inbyggt steg, så slipper ni en extra låda. Vänd dig till en hifihandlare, inte en stormarknad.
Kan du sträcka ut till 4", tror jag att "Sladd" på Hificonsult i Örebro har en grym spelare på hyllan, till ett gammalt pris. https://www.hificonsult.se/skivspelare/312-edward-audio-apprentice.html

Här är en ca 10 år gammal review, namnet skiljer sig ngt https://www.whathifi.com/edwards-audio/tt1/review

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C
Frågan är ju här också om man vill ha något åt HiFi/audiofil-hållet eller mer en partyspelare som tål lite tuffare tag?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag kan förtydliga att han äger typ 2 skivor och är ingen nörd (jo, men inte på LP-skivor) så jag tror inte att han själv heller uppskattar om halva lönen går åt till en skivspelare. ;) Men han har nämnt detta då och då genom åren så det hade varit roligt att överraska honom med en spelare som är good enough. Ska kolla in era tips, tack så mycket! :heart:

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
För "vardagslyssning" skulle jag påstå att vilken spelare som helst (ny eller begagnad) från valfri känd tillverkare funkar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag kan förtydliga att han äger typ 2 skivor och är ingen nörd (jo, men inte på LP-skivor) så jag tror inte att han själv heller uppskattar om halva lönen går åt till en skivspelare. ;) Men han har nämnt detta då och då genom åren så det hade varit roligt att överraska honom med en spelare som är good enough. Ska kolla in era tips, tack så mycket! :heart:
2 skivor och drömmer om en spelare,:seenoevil: ok..men det är ju aldrig försent att bättra sig:rofl:
(Säger en med ca 1000 LP i gömmorna...:worried:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.