Hallå.. Jag har ett problem.
Jag ska bygga en lampa i lite kinesisk stil med ett vertikalt lysrör (230V)som ljuskälla. Problemet är att jag inte har kunskapen till att handla rätt komponenter.. Finns det någon som kan tipsa mig om vad jag behöver??
Vad jag har fått för mig behöver jag följande:
2 kontakter för lysröret
1 glimtändare? en såndär cylindrisk sak som sitter i alla armaturer för lysrör..
1 regulator eller transformator (inte säker på vilket) som gör om spänningen från vägguttag till lysrörets spänning?
1 stickkontakt till vägguttaget och lite kablage..

Är jag ens inne på rätt spår?
Vill gärna ha något slags kopplingsschema och specificerad komponentlista, gärna vart jag kan köpa det också..

snälla hjälp?

;)

• lys.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde skriva.. röret ska vara så långt som möjligt i stort sett.. sådär 1m..

Men jag kom på något bättre.. Om jag köper en armatur färdig på ex. biltema.. för 60cm rör eller vad det nu kan vara.. på effekt xxW och pillar isär den, borde jag väl kunna sätta dit ett längre rör? om det är ungefär samma effekt på rören borde det väl fungera? Eller vad tror ni?

Det är inte samma effekt på rören.
Tror att det skulle bli billigast och bäst om du kunde hitta en färdig armatur som du ev. kan ta bort kåpan på...

Nej jag kollade på det nu.. efekten blir ju högre ju längre rör.. Men hur gör jag då? Vill ha ett 120cm rör eller så..
Blir jag verkligen tvungen att hitta en 120cm armatur..? Kan man inte köpa delarna på elfa.se eller nåt? Jag vet bara inte vad jag ska ha exakt...

Stycklista, ELFA delar

33-810-84 glimtändarhållare 1st
33-812-74 reaktor för 1x36 W det finns fler modeller för andra rörlängder, finns även fina HF don som flimmrar mindre. 1st
33-810-50 Lysrörshållare, 2 st behövs
Glimtändare finns många, både vanliga och pulsestarter. 1st
Skyddsjordat kablage 1st
Förslagsvis ett metallrör att montera lysrörshållarna på.

Tänk på att metallröret ger skugga.

18 Watt 60 cm
36 Watt 120cm
58 Watt 150cm

Det finns även rör som är ca 1m men glöm helst dessa
Kopplingsschema finns i katalogen vid pulsestarter

Prototypen

Om du tillverkar armaturen av brännbart material (helst inte) så tänk på att montera reaktorn på en plåt eller åtminstonde på icke brännbart material. En reaktor kommer med stor sannolikhet att någon gång mot slutet av sin livslängd att bli överhettad (blir kortslutning mellan varven i spolen med åren).

Vi hade ca 10 lysrör infällda i kökstaket från 1976. De var byggda med löskomponentsystem (som du vill ha), med en mattglasskiva under. Vi fick kalla på brandkåren när en reaktor blev överhettad, hade sotat taket, själva reaktorns plåtar hade blivit deformerade av värmen. Jag var rädd att det hade börjat pyra uppe i bjälklaget. Brandkåren mätte temperaturer, och hög sedan hål i taket för att undersöka, även uppe i bjälklaget var det farligt varmt (> 200 grader 15 minuter efter släckning). Det var lite pinsamt, hade räknat med att det skulle komma en eller två gubbar för att undersöka, de kom med full styrka, 4 bilar med sirener och blåljus stegar etc, klockan var nästan ett på natten, vi bor på en liten smal gatstump där brandbilarna tog upp hela gatan trots att alla inte ens körde ända fram.

I en färdig armatur sitter reaktorn för det mesta på plåt som leder bort värmen, risken för överhettning i omgivningen blir då väldigt liten.

Otroligt bra svar! Tack så hemskt mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.